י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"יש בלאגן אדיר"

עובדי מערכת הבריאות זועקים: "אוזלות לנו ערכות הבדיקה"

למרות הנחייתו של ראש הממשלה נתניהו להגביר את קצב בדיקות הקורונה, במערכת הבריאות מתלוננים על מחסור גדול בבדיקות ועל חוסר סדר משווע מול המעבדות לבדיקת קורונה

עובדי מערכת הבריאות זועקים: "אוזלות לנו ערכות הבדיקה"
העברת בדיקת נגיף הקורונה צילום: Yossi Zamir/Flash90

ראש הממשלה נתניהו הצהיר לאחרונה כי הנחה את משרד הבריאות להגיע ל- 30 אלף בדיקות ביום עד 10 באפריל.

בינתיים הצליחו במשרד הבריאות לעמוד ביעד הראשוני, וע"פ דיווחים שונים הגיעו לכ-7,000 בדיקות קורונה ביום. עם זאת עובדים במערכת הבריאות מדווחים כי המרחק מהיעד עדיין גדול והם מצביעים על מחסור בציוד.

העובדים אף מותחים ביקורת על התנהלות המשרד, וע"פ הדיווח בחדשות 12, גורם בכיר במערך הבדיקות אמר כי "ההתנהלות של משרד הבריאות מול המעבדות היא קטסטרופה".

הגורם אף הוסיף כי "מה שמונע את התקדמות קצב הבדיקות הוא מחסור חריף ב'קיטים' – שהם מבחנות עם חומר שמפרק את החלבונים בדגימות ומאפשר לנו לפענח אותן".

עוד על פי הבכיר: "עושים בדיקה רק למי שחייב במאה אחוז", הוא נימק את המדיניות הזאת במשל "זה כמו שאם אדם יודע שיש לו רק 1,000 שקלים בכיס והוא לא יודע לכמה זמן הוא צריך להסתדר עם זה, הדבר הראשון שיעשה הוא להוריד הילוך ולצמצם בהוצאות. כך גם בבתי החולים - עושים בדיקה רק למי שבטוחים ב-100% שחייבים לעשות לו אותה, כי המלאי מאוד מוגבל".

"המלאי הולך ואוזל ואנחנו נמצאים בבעיה", אומר עובד בכיר אחר במעבדות. "אנחנו יודעים גם שיש בלאגן אדיר מבחינת בדיקות שנעלמות והולכות לאיבוד. קיבלנו טלפונים מאנשים בוכים ולחוצים – שסיפרו שלקחו בדיקה ואנחנו לא מצליחים למצוא במערכות היכן היא".

עוד סוגיה שמהווה מכשול בהשגת יעד הבדיקות ביום הוא היקף שעות הפעילות של המעבדות. היום אמורה להתקיים פגישה בין משרד האוצר לבין עובדי המעבדות בה אמור לעלות עניין הרחבת שעות הפעילות של המעבדות, עד כדי הפעלתן מסביב לשעון במהלך כל שעות היום.

בתוך כך פורסם עוד כי משרד הבריאות חתם על הסכם עם חברה סינית בשם "MyHeritage" להקמת מעבדת קורונה בשיתוף עם ענקית הגנטיקה הסינית BGI. המעבדה היתה אמורה לבצע כ-10 אלף בדיקות ביום אך במפתיע זמן קצר לאחמ"כ משרד הבריאות ביטל את ההסכם.

גורם בכיר במעבדות הקורונה שהתייחס לכך אמר: "חבל שמשרד הבריאות לא התייעץ מראש עם אנשי המקצוע במעבדות – אנחנו ידענו לומר שהדיל עם החברה הסינית גרוע, ה'קיטים' שלהם מסוגלים לגלות רק חלק קטן מהחלבון בדגימה שמתפוגג במהירות. המשמעות היא תוצאות לא אמינות ואם היו שואלים אותנו מההתחלה – היינו אומרים להם לא לחתום על ההסכם".

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד