י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הח"כ לטובת האזרחים במצוקה

הצעת חוק: צ'קים שיחזרו בתקופת המשבר, לא ירשמו כלל

חבר הכנסת ארבל מש"ס בשיתוף עם חברי הכנסת מיכאל ביטון ויועז הנדל יוזמים הצעות חוק חשובה שקובעת כי כי צ'קים שיחזרו בתקופת החירום, לא יגבילו חשבונות בנק גם בעתיד הרחוק 

הצעת חוק: צ'קים שיחזרו בתקופת המשבר, לא ירשמו כלל
סופר מרקט במצב קורונה צילום: Tomer Neuberg/Flash90

נגיף הקורונה שמשליך גם על הכלכלה הישראלית ומכניס אלפים מהאזרחים למצוקה כלכלית, מקבלים סיוע נקודתי בתקופה הקשה, אך בראיה לטווח ארוך הם צפויים להיתקל בקושי מול הבנק לאחר שכמות צ׳קים תחזור ללא כיסוי והם יישארו עם מגבלות בחשבון הבנק.

לצורך כך, יזם חבר הכנסת משה ארבל מש"ס תוך שיתוף פעולה עם חברי הכנסת מ'כחול לבן' מיכאל ביטון ויועז הנדל, הצעת חוק שתקבע כי צ'קים שיחזרו בתקופת החירום, לא יגבילו חשבונות בנק גם בעתיד הרחוק.

חוק שיקים ללא כיסוי קובע כיום כי חשבון יהיה מוגבל ובעליו יהיה מוגבל אם סורבו במשך שנים עשר חודשים עשרה שיקים או יותר שנמשכו על החשבון בתנאי שקבוע שם. כעת דורש ארבל וחבריו למנוע הגבלה כללית בתקופה של מאבק החירום בנגיף הקורונה.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב, כי "להגבלת החשבון משמעות מרחיקת לכת. מעבר לאיסור על משיכת שיקים, הרי שהגבלת החשבון משבשת את מהלך עסקיו של הלקוח, פוגעת במוניטין שלו וביכולת ההתנהלות הכלכלית שלו ואף עשויה להביא לפגיעה בזכויות יסוד ולביטחון כלכלי וקיומי".

עוד נכתב כי "בישראל 276 אלף עסקים ללא מועסקים, חלק מהם עצמאים אשר מנהלים חשבון אחד לעסק ולמשק הבית. מכאן שהירידה החדה בהכנסות כנגד שיקים לפירעון העלולה להביא להגבלת החשבון ובעליו תשפיע גם על משפחות רבות ותמנע מהם צרכים קיומיים".

בימים האחרונים קבעו לאפשר סייג בחוק אם התרחשה שעת חירום הבנק לא יגביל חשבון או בעל חשבון בשל שיקים שסורבו בתקופה שקבע ובלבד ושאותה תקופה לא תעלה על 90 ימים. שבדברי ההסבר לחוק נימקו כי "בתקופת משבר התפרצות נגיף הקורונה אזרחים ישראלים רבים אבדו את מקום עבודתם, הוצאו לחופשה ללא תשלום או נפגעו בהכנסתם בעקבות השלכת התפרצות הנגיף והפעולות שמדינות העולם, בהן ישראל, נקטו למניעת התפשטותו. ביניהן, הטלת מגבלות על עבודה שאינה חיונית וסגירת חנויות שאינן חיוניות ומרכזי מסחר. עוד הוטלו מגבלות על יציאה מהבית, טיסה ועוד".

"לאור התפשטות נגיף הקורונה וההשלכה שיש לפעולות שנועדו למנוע את התפשטותו, על המדינה ועל המערכת הכלכלית, החליטה הממשלה כי יתאפשר למפקח להשעות את הגבלת החשבונות לתקופה של 110 ימים, ולא יאוחר מתום תקופת תוקפן של התקנות. זאת, כדי שיתאפשר להביא תיקון חקיקה לכנסת במהלך מלוא תשעים הימים של מועד החלת התקנות".

"לאור זאת" נכתב, "מוגשת הצעת חוק זו שתכליתה ליתן תוקף לעיקרי התקנות שהותקנו בזמן משבר נגיף הקורונה ולאפשר ללקוחות שנפגעו במהלך המשבר להמשיך לנהל את עסקיהם ולהשתקם עם מיגור המגיפה. זאת לאור הפער הצפוי בין סוף תקופת המאבק במחלה המידבקת לזמן התאוששות המשק והשווקים הכלכליים".

קורונה משה ארבל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד