ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
דרך מי הביוב

בהולנד מצאו פטנט לגילוי מוקדם של נגיף הקורונה

בהולנד מצאו דרך מיוחדת לגלות האם באזור מסוים מתפשט נגיף הקורונה. החוקרים בדקו מי ביוב והצליחו לאתר חומר גנטי של נגיף הקורונה

בהולנד מצאו פטנט לגילוי מוקדם של נגיף הקורונה
אילוסטרציה צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

חוקרים בהולנד מצאו דרך מיוחדת לגלות סימנים מוקדמים לנגיף הקורונה עוד לפני שאותרו במקום חולים.

החוקרים מצאו את הנגיף במי ביוב. המחקר נעשה על ידי חוקרים מהמכון לחקר המים KWR בניווחיין, הולנד. ע"פ החוקרים ניתן למצוא עקבות של צואה של אדם נגוע בביוב.

כך לדוגמה, החוקרים הצליחו לאתר חומר גנטי של נגיף הקורונה במי ביוב במפעל לטיהור מי שפכים באמרספוט ב-5 במרץ, לפני שדווחו מקרי קורונה בעיר, הממוקמת כ-50 ק"מ דרום-מזרחית לאמסטרדם.

אם כן ככל שההדבקה בקהילה תעלה, כך גם תעלה הנוכחות של הווירוס במערכות ביוב, אך עם זאת יש לציין שהסבירות נמוכה לכך שמערכת הביוב תהווה הדבקה משמעותית.

פרופ' גרטיאן מדמה, מיקרוביולוג ראשי במכון KWR ואחד ממחברי המחקר טוען כי "חשוב לאסוף מידע על הווירוס בביובים כדי להבין אם ישנו סיכון לעובדי ביוב, אך גם כדי לקבוע אם ניתן יהיה להשתמש במעקב בביובים כדי לפקח על תפוצת נגיף הקורונה בקהילות שלנו".

עוד הוסיף ואמר כי "זה יכול להוות מעקב משלים למעקב הקליני הנוכחי, שמוגבל למטופלים חולי קורונה שסובלים מהתסמינים החמורים ביותר".

כאמור, לפי החוקרים, מעקב על מי הביוב עשוי לסייע להתריע מראש גם על התפרצות נוספת של הנגיף במקומות שבהם שכיחות הנגיף ירדה. מעקב על מי הביוב ידועה כשיטה המאפשרת לגלות חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה, כמו גם נגיפים - כמו נגיף הפוליו, או לאיתור צריכה לא חוקית של תרופות מרשם.

עם זאת יש לציין כי המחקר טרם עבר ביקורת עמיתים, כלומר מומחים מהתחום טרם בדקו אותו כדי לוודא את איכותו, כך שייתכן שייקח עוד קצת זמן לפני שיחלו להשתמש בשיטה זו.

קורונה הולנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד