י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
המלחמה בנגיף

פיתוח ישראלי חדש מתגבר על הבעיה המרכזית של הקורונה

אחת הבעיות המרכזיות בהתמודדות עולם הרפואה עם נגיף הקורונה, היא העובדה שנדבקים רבים כלל אינם חשים סימפטומים. פיתוח ישראלי חדש מצא מענה לסוגיה

פיתוח ישראלי חדש מתגבר על הבעיה המרכזית של הקורונה
העברת בדיקת נגיף הקורונה צילום: Yossi Zamir/Flash90

אחד האתגרים בהתמודדות מערכתית עם התפשטות הקורונה, הוא העובדה שאלפי נשאים ככל הנראה חווים את הנגיף בגופם ללא תסמינים כלל, דבר המקשה מאוד לאתר את אותם אנשים ולבודד בכדי לעצור את קצב ההדבקה.

כמה מהנשאים לא סבלו מתסמינים? ע"פ מחקר שנעשה לאחרונה בסין ובאוסטרליה עולה כי 30%־50% מהנשאים לא סבלו מתסמינים!

אולם מחקר ישראלי חדש פורץ דרך מעלה בדיקה פשוטה, שתסייע להפריד נשאים ללא תסמינים מהבריאים, והיא מבוססת על איתור רמת החמצן בדם.

צוות חוקרים מיוחד של בית החולים אסותא אשדוד - Sprint COVID-19 יחד עם חברת לומינטי נטוורקס, שסייעה בפן הטכנולוגי ואיסוף הנתונים - פיתחו לצורך המחקר מבחן לזיהוי מקרים א־סימפטומטיים או סימפטומים מקדימים קלים (שלולא בדיקה זו לא היו מאובחנים).

מהבדיקה עלה שקרוב ל־50% ממקרי הקורונה שאובחנו הופיעה רמה נמוכה של חמצן בדם (מתחת ל־90%). עוד התברר שמספר גדול של מכשירי סלולר ושעונים חכמים מסוגלים היום לבצע בדיקה פשוטה של רמות החמצן בדם.

חברת לומינטי נטוורקס שכאמור סייעה במחקר, אספה ותיקפה כמויות גדולות של נתונים והצליחה לאתר כ־110 דגמי סמארטפונים ו־165 דגמי שעונים וצמידים חכמים, המאפשרים בדיקה עצמית לאיתור רמות חמצן בדם.

החוקרים אומרים כי הדרכה מפורטת לציבור כיצד לבצע בדיקה עצמאית תוכיח עצמה כדאית, ותסייע לעצור את קצב היתפשטות המגיפה כך שיוכלו לאתר מבעוד מועד נשאים ולבודד אותם. הם מתכננים להפיץ בקרוב רשימה של כלל המכשירים הזמינים לשימוש לציבור הישראלי, ובהמשך גם לשאר העולם.

מרים בוקובזה, העומדת בראש צוות המחקר מסבירה כי "לו היו מבצעים בדיקות של רמות חמצן בדם, הרבה מההדבקה שאנו רואים כעת בעולם היתה נמנעת", וכי "בדיקת חום לפני כניסה לחנויות אינה אינדיקציה מספקת".

מנכ"ל לומינטי נטוורקס אור לנצ'נר אומר כי רבים בישראל יש טלפונים שיכולים לבצע את בדיקת החמצן בדם, וכי "אלו מספרים מצוינים, ואני מקווה שיסייעו במאבק למיגור התפשטותה של מגיפת הקורונה".

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד