י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
סוף לקונספירציות?

שאלת השאלות: מי אחראי למגיפת הקורונה המאיימת?

מאז החלה מגיפת הקורונה, רבים ברחבי הגלובוס עסקו בשאלה מהיכן הגיח הנגיף המאיים לחיינו. צוות חוקרים מכמה מדינות מבצע מחקר מעמיק ששופך אור

שאלת השאלות: מי אחראי למגיפת הקורונה המאיימת?
מעבדה לבדיקת קורונה בישראל צילום: פלאש 90

אחת השאלות המרכזיות שעולה ברחבי העולם מאז החלה מגיפת הקורונה היתה מהיכן הגיע הנגיף המאיים לחיינו. אחרי אין סוף שמועות וקונספירציות שפורסמו, צוות חוקרים מארה"ב מנסה להגיע לחקר האמת.

צוות חוקרים מארה"ב, בריטניה ואוסטרליה כתב במחקר כי "יתכן שאב קדמון של SARS-CoV-2 עבר לבני אדם, ורכש תכונות גנומיות חדשות באמצעות הסתגלות במהלך העברה לא-מזוהה בין אדם לאדם. לאחר שנרכשו, התאמות אלה יאפשרו למגיפה להתפשט ולייצר מקבץ גדול למדי של מקרים".

החוקרים ניתחו נתונים גנומיים הקיימים מ-SARS-CoV-2 ושאר וירוסי קורונה דומים אחרים, והראו כי יש בו קולטנים שמצליחים להיקשר בצורה יעילה מאוד לחלבון שנקרא ACE2 שמצוי במקומות שונים בגוף וגם בריאות.

בעטייה של אותה היקשרות יעילה הוא מסוגל לחדור לריאות ולייצר דלקת ריאות קשה.

בזכות אותו קולטן מצליח הנגיף להיקשר לתאים אנושיים, כך שהוא היה חייב להיווצר בצורה טבעית.

לאחר ששללו את האפשרות כי הוא נוצר במעבדה, צוות החוקרים בדק שתי השערות אפשריות למקור הנגיף. הראשונה, שהברירה הטבעית התרחשה בגוף מארח של בעל חיים לפני שהנגיף הועבר לבני אדם.

הצוות מסביר שלמרות שדגימות של נגיף הקורנה בעטלפים ופנגולינים הראו גנומים דומים, אף אחת מהן לא התאימה לגמרי.

עוד ההשערה היא שהברירה הטבעית התרחשה בבני אדם עצמם - לאחר שהנגיף הועבר מבעלי חיים.

מנהל התכנית הלאומית לבריאות, פרנסיס קולינס, הסביר כי "התרחיש השני הוא שווירוס הקורונה החדש עבר מבעלי חיים לבני אדם לפני שהוא קיבל את היכולת לגרום למחלות אנושיות, ואז כתוצאה משינויים אבולוציוניים הדרגתיים לאורך שנים או אולי עשרות שנים, הנגיף צבר בסופו של דבר את היכולת להתפשט מאדם לאדם ולגרום למחלה קשה, שלעתים קרובות מסכנת חיים".

למרות שאנו עדיין לא יודעים איזו משתי ההשערות נכונות, החוקרים חושבים שראיות נוספות עשויות להסביר יותר איזו השערה נכונה יותר - אך נצטרך לחכות לביצוע המחקר.

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד