י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
גידול בעבירות משפחה

אפקט הקורונה: ירידה של 19% בתיקים הפליליים

אפקט הקורונה: ירידה של 45% בפריצות לדירות, גידול של כ-16% בעבירות האלימות בתוך המשפחה, ירידה של 27% בעבירות הונאה • עם זאת חלה עלייה של 17% בעבירות אלימות במשפחה ועלייה של 40% בעבירות חמורות בבית

אפקט הקורונה: ירידה של 19% בתיקים הפליליים
מיכל פתאל, פלאש 90

תמונת מצב הפשיעה בישראל בעידן הקורונה: במהלך השבועות האחרונים חלה ירידה של 19% בכמות התיקים הפליליים שנפתחו, ירידה המתבטאת כמעט בכל תחומי הפשיעה. לצד מיקוד המאמץ המשטרתי באכיפת התקנות לשעת חירום, ממשיכה משטרת ישראל להיאבק בפשיעה על כל גווניה, לאכוף את החוק ולהעניק שירותי משטרה מיטביים לאזרחי ישראל.

בימים אלו משטרת ישראל פועלת בכוחות מתוגברים תוך דגש על מאמץ הפיקוח ואכיפת התקנות לשעת חירום לצורך שמירה על שלום הציבור ובריאותו. לצד זאת, המשטרה ממשיכה כל העת במאבק בפשיעה על כל גווניה בכל רחבי הארץ, הן בעקבות תלונות המוגשות במשטרה והן בעקבות פעילות יזומה במישור הגלוי והסמוי. מדי יום מתקיימים תהלכי עבודה והערכות מצב בכל מדרגי העבודה באגף החקירות והמודיעין לניטור והבנת מצב הפשיעה. המציאות החדשה שנכפתה עלינו, מייצרת אתגרים רבים ומורכבות בפעילות השוטרים, אולם משפיעה באופן משמעותי גם על מצב הפשיעה בישראל.

על פי נתוני הפשיעה בישראל מאז פרוץ נגיף הקורונה בישראל (בין התאריכים 01-28.03.2020) לעומת התקופה המקבילה אשתקד (01-28.03.2019), לפיהם חלה ירידה משמעותית (19%) בשיעור הפשיעה בישראל. במבט על השבועיים האחרונים בלבד עולה כי מגמה זו העמיקה ומתבטאת בירידה משמעותית אף יותר של כשליש בנפח הפשיעה בישראל.

עבירות הרכוש: במהלך השבועות האחרונים, חלה ירידה של כ-20% בעבירות הרכוש בישראל (7,576 תיקים שנפתחו לעומת 9,503 בתקופה המקבילה אשתקד). הירידה המשמעותית ביותר בכמות התיקים נרשמה בהתפרצויות לדירות – ירידה של 45% (575 תיקים שנפתחו לעומת 1,044 בתקופה המקבילה אשתקד).

גם בהתפרצות לבתי עסק ומוסדות, חלה ירידה של 7% (407 תיקים שנפתחו לעומת 439 בתקופה המקבילה אשתקד). במהלך השבועיים האחרונים חל גידול יחסי בחום פשיעה זה והמשטרה שמה דגש משמעותי לנושא שמירת רכוש הציבור, זאת מאחר ובתי עסק רבים ברחבי הארץ סגורים בהתאם לתקנות לשעת חירום.

כמו כן בכל הנוגע לגניבות רכבים (שבל"ר) חלה ירידה של 21.5% (665 תיקים שנפתחו לעומת 848 אשתקד), וכן גם בגניבות מתוך רכב חלה ירידה של 12% (790 תיקים שנפתחו לעומת 901 אשתקד). גם בעבירות השוד חלה ירידה משמעותית של 23% (74 תיקים שנפתחו לעומת 96 תיקים בתקופה המקבילה אשתקד).

עבירות האלימות והאיומים: בעבירות האלימות (נגד גוף) כמעט ולא חל שינוי כלל, כשנפתחו בשבועות האחרונים 4,227 תיקים לעומת 4,243 בתקופה המקבילה אשתקד. בעוד מקרי האלימות והתקיפות פחתו באופן משמעותי במרחב הציבורי, הרי שחל גידול של כ-16% בעבירות האלימות בתוך המשפחה (רובם המוחלט ברשות היחיד). יש לציין כי מגמה הפוכה זו הלכה והעמיקה במהלך השבועיים האחרונים, זאת ככה"נ על רקע הימצאותם של משפחות רבות בבתים לאורך שעות היממה. כמו כן בעבירות האיומים חלה ירידה של 3% (3,776 תיקים שנפתחו לעומת 3,892 אשתקד).

בתחום עבירות חמורות בתום "וביערת הרע מקרבך", חלה ירידה של 17% (375 תיקים שנפתחו לעומת 453 בתקופה המקבילה אשתקד). בתוך כך ובדומה לעבירות האלימות בתוך המשפחה, חל גידול בעבירות אלו בתוך המשפחה (34 תיקים שנפתחו, לעומת 24 בתקופה המקבילה אשתקד). 

בעבירות ביטחון (הכוללות יידוי אבנים, בקבוקי תבערה אמצעי לחימה וכיו"ב) חלה ירידה של 19%. משטרת ישראל ממשיכה כל העת בשמירה על ביטחון הפנים ועל הסדר הציבורי. בשבוע שעבר מסתערבי משמר הגבול של משטרת ישראל פעלו בעיסאוויה ועצרו 2 חשודים בהפרות סדר ובניסיון פגיעה בכוחות המשטרה הפועלים באזור. מוקדם יותר בשבוע החולף, לוחמי הימ"מ עצרו ברמאללה 2 מבוקשים בחשד למעורבות במספר אירועי טרור שהתרחשו בחודשים האחרונים.

בתוך כך המשטרה ממשיכה במאבק הנחוש והמתמשך בעבירות הנשק והאלימות החמורה. כך למשל, בתום חקירת משטרה הוגש בשבוע שעבר כתב אישום נגד ארבעה חשודים שהיו מעורבים בקטטה אלימה וירי ברהט לפני כשבועיים, זאת על רקע סכסוך משפחות.

עבירות המרמה (הונאה, זיוף וכיו"ב): בעבירות אלו חלה ירידה של 27% (958 תיקים שנפתחו לעומת 1,317 בתקופה המקבילה אשתקד). המשטרה פועלת במגוון כלים ואמצעים לאתר גורמים עברייניים המנסים לנצל את המצב הכלכלי ולבצע מעשי מרמה, זיוף הונאה ועושק במגוון דרכים ובעיקר במרחבי הרשת. אנו קוראים לציבור לנקוט משנה זהירות ולבצע את כל הבדיקות למניעת הצלחתן של הונאות, זיופים ומעשי עוקץ.

דוגמאות להונאות שנוטרו ומטופלות במשטרה בתקופה זו:

- יצירת קשר עם הקורבנות באמצעות שימוש בכתובות מייל (המכילים קישורית) ואתרים הנחזים לאתרים של חברות מוכרות בעולם העוסקות בתחום ייצור תרופות וציוד רפואי.

- יצירת קשר טלפוני עם אוכלוסיות הגיל השלישי, תוך התחזות לרופא המוסר בשמו של קרוב משפחה כי הוא מאושפז בבית חולים בעקבות נגיף הקורנה ויש צורך בהול בהעברת תשלום על מנת לממש טיפול מציל חיים.

-הפצת מיילים בתפוצה רחבה המכילים קישורית הנחזית לאתרי אינטרנט המספקים ייעוץ רפואי לציבור והמלצות אודות דרכי התגוננות ועדכונים נוספים כדוגמת מפת התפשטות עולמית.

- הצעת הלוואות פיקטיביות לאזרחים, תוך ניצול מצוקתם הכלכלית בתקופת משבר התפשטות הנגיף, זאת באמצעות מודעות המציעות הלוואות לתקופת משבר הקורונה (ע"י בקשת מקדמות והעברתם באמצעות נהגי מוניות).

- פעילות של תשתית פישינג (דיוג) אשר נועדה לאיסוף פרטי לקוחות ופרטי חשבונות בנק מאזרחים בישראל, זאת באמצעות שליחת מסרוני SMS המכילים קישורית לאתר הנחזה להיות אתר Netflix ולשרות התשלומים paypal.

פריצות לבתים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד