י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בוועדת הקורונה

פרופ' גרוטו זעם על מנכ"ל ביה"ח: "תפסיק לבלבל את המוח"

במהלך דיון מיוחד שנערך היום בנושא הקורונה בו השתתף סמנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו, יחד עם מנהלי בתי חולים, שרים וחברי כנסת, ניצת ויכוח בין פרופ' גרוטו לבין מנכ"ל ביה"ח הדסה • השר דרעי: "לא יכול להיות שמדביקים לאוכלוסייה שלמה סטיגמה"

פרופ' גרוטו זעם על מנכ"ל ביה"ח: "תפסיק לבלבל את המוח"
פרופסור גרוטו צילום: מתוך הסרטון

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות איתמר גרוטו חשף במהלך דיון שהתקיים היום בנושא הקורונה ובו השתתפו ראשי מערכת הבריאות, שרים וחברי כנסת, כי עד היום משרד הבריאות ביצע כמאה אלף בדיקות קורונה בסך הכל. 

מנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין הטיח בו כי "נתוני משרד הבריאות לא מדוייקים". פרופ' גרוטו השיב למנכ"ל הדסה בכעס "תפסיק לבלבל את המוח" והדגיש כי "הנתונים שלי מדוייקים פי כמה משלך".

ח"כ יוליה מלינובסקי, ממפלגת ישראל ביתנו, שנכחה גם היא בדיון הגיבה לו כי "אתה גם אמרת לפני שבועיים לא ללכת עם מסיכה ולפני שבוע כן". פרופ' גרוטו השיב לה כי "אז כולנו מטומטמים, אבל קביעת המדיניות נמצאת בידינו".

לגבי החזרה לשגרה שכולם קיוו שתתרחש מיד לאחר הפסח אמר גרוטו, כי "אין לנו שום כוונה ויכולת לפתוח את המשק מייד אחרי פסח. צריך לראות אם פסח גרם לעליה או ירידה. אני באופן אישי ומקצועי לא ממליץ לפתוח יום אחרי פסח".

השר אריה דרעי אמר בנוגע למגזר החרדי כי "לפני כמה ימים התבקשתי ע"י רה"מ לקחת באופן אישי את נושא המגזר החרדי והערבי, ולעשות כל מה שאפשר כדי לסייע לאוכלוסיות הללו. אני רוצה שכולם יידעו שבבני ברק ובאזורים החרדיים אחוז ההדבקה הגבוה הוא קודם בגלל חיי הקהילה הצפופים של התושבים. עברנו את חג הפורים, שבו לא היה שום איסור. האיסור הראשון היה במוצאי חג הפורים ב-23:00, כך שאי אפשר לבוא בטענות לאנשים שחגגו את פורים. זה חג צפוף, רוקדים, שותים, מתחבקים".

"דבר שני", הוסיף דרעי, "ברגע שהידקנו את החרדה וביטלנו את ההתכנסויות, אני יכול לתת עדות בתור אחד שגר בשכונה חרדית - לא רואים נפש חיה ברחוב. בירושלים אנשים הצטרפו למניין דרך המרפסות. אתה שומע את השירים דרך המרפסות. לכן, אני קובע היום בוודאות שיש משמעת ושיתוף פעולה של הרבנים. כיום, עזבו מה היה ומה לא היה, יש בתודעה הציבורית של החרדים משמעת מוחלטת. כעת, המשימה היא לעזור לציבור המיוחד והייחודי הזה, ערב פסח". 

"עשינו סגר על בני ברק", הוא אמר "אבל זה לא יכול להיות שמדביקים לאוכלוסייה שלמה סטיגמה, ואומרים שהם לא צייתנים ולא ממושמעים. בנוגע לאלעד ובית שמש - מדובר ביישובים קטנים יותר, והניהול שם הוא ניהול טוב. אני חושב ששם הבעיה העיקרית הייתה שלא עשו מספיק בדיקות, ואני מקווה שהיום זה ישתנה. בירושלים, לעומת זאת, אני מקווה שאנחנו לא הולכים עם עיניים סגורות.

אין אחוז חולים גבוה, אבל לצערי כשאנחנו מפלחים את אחוז החולים, אנחנו רואים שרובם בשכונות החרדיות. כשאנחנו עוברים שכונה-שכונה, אנחנו רואים שבחלק מהשכונות החרדיות יש מספר חולים אפילו גבוה יותר מאשר בבני ברק. זה נתון שאנחנו חייבים להתמודד איתו, ואנחנו פותחים עוד מלון לתושבי השכונות בירושלים". 

פרופ' גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, אמר בנוגע להתנהלות המשרד, כי "ברירת המחדל היא מלון, אבל במקרים שבהם ניתן לעשות בידוד בתוך הבית, אנחנו מנחים לעשות את זה. צוין קודם שבאופן יחסי יש ירידה במספר המבודדים, והסיבה לכך היא לא הירידה במספר החקירות, אלא העובדה שיותר אנשים שומרים על הכללים. רוב האנשים מצייתים להוראות ואז מספר המבודדים נמוך יחסית. יש לנו תמונת מצב טובה מאוד בנוגע לערים החרדיות. אנחנו יודעים, למשל, שבבני ברק ההתפשטות היא בכל העיר, ובירושלים בעיקר בערים החרדיות". פרופ' גרוטו הוסיף כי "אנחנו פועלים למנוע תחבורה ציבורית בין הערים החרדיות כדי למנוע עוד הדבקה".

במענה לשאלה של ח"כ מיקי חיימוביץ' בנוגע לנתוני ההדבקה, טען גרוטו כי "שיעור ההדבקה בחברה החרדית עומד על 1.4 לעומת 1.2 בכל הארץ". הוא הסביר כי "זה נשמע אולי הבדל זניח וקטן, אבל בתרחיש הייחוס יש לזה השפעה עצומה ולכן כרגע אנחנו רואים שבמגזר החרדי יש הדבקה יותר גבוהה מה שאומר שאנחנו נצפה לראות הרבה יותר חולים קשה ומונשמים באוכלוסייה הזאת. בסוף האסטרטגיה הכללית היא להוריד את שיעור ההדבקה ל1.2 כמו כלל האוכלוסייה בשאר חלקי הארץ".

קורונה משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד