י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
המאבק בקורונה

כיבוד הורים: להביא אוכל ותרופות אבל לא להיכנס

בפיקוד העורף מדגישים: "למרות שבציבור החרדי הרוב מקשיב להוראות, בגלל אלה שלא נשמעו להנחיות, כרגע יש לצערנו בציבור זה אחוז גבוה ומדאיג של נשאים וחולי קורונה. חשוב לזכור שהציבור החרדי גר ברובו בדירות קטנות שבהן משפחות גדולות דבר אשר אפשר לווירוס להתפשט במהירות"

כיבוד הורים: להביא אוכל ותרופות אבל לא להיכנס
רס"ן במיל' יצחק טסלר פיקוד העורף צילום: דובר צה"ל

במשרד הבריאות הודיעו היום (ראשון) כי בנוסף להגבלות התנועה שיש בבני ברק, הם שוקלים להגביל תנועה ביישובים חרדיים נוספים כמו למשל במודיעין עילית שם נרשם בשבת זינוק של 26% במספר הנדבקים ביחס ליום שישי (כעת יש שם 115 נדבקים). גם באלעד עשויה נרשמה עלייה של 11 אחוז במספר הנדבקים מיום שישי וכעת הוא עומד על 133 איש. בבית שמש יש 135 נדבקים, עלייה של 16 אחוז.

בראש הרשימה נמצאת ירושלים עם 1,302 נדבקים בקורונה, עלייה של 15 אחוז בהשוואה ליום שישי. בבני ברק, העיר שכאמור הוכרזה "אזור מוגבל", שיעור יש 1,214 נדבקים, עלייה של כ-15 אחוז לעומת יום קודם לכן.

למה יש הגבלות על ריכוזים חרדיים ולמה אין אכיפה על אחרים, משיב רס"ן (מיל). יצחק טסלר, מסביר פיקוד העורף לציבור הדתי והחרדי: "משטרת ישראל מבצעת אכיפה בכל הארץ - בקרב חילונים, ערבים, עולים, עובדים זרים וגם חרדים.

ההגבלות הם על אזורים שבהם יש ריכוז גבוה של חולים. נכון לעכשיו זה קורה בריכוזים חרדים, אבל אם זה יקרה באזורים אחרים בארץ, אותן הגבלות יהיו גם שם.

יצוין, כי במשטרה מתכננים לבדוק בערב פסח רכבים שינועו בארץ, וייקנסו אנשים שינסו לנסוע כדי להתארח בלי הסדר. המשמעות היא שאנשים אלה ייאלצו לשוב לביתם שבו אין מצרכים לחג, ולכן כדאי להיערך בהתאם ולהקפיד כי השנה כל משפחה תחגוג פסח בביתה, ללא אורחים.

בתקשורת מתפרסמות טענות שהחרדים אינם מקשיבים להוראות. מה תגובתכם?

טסלר: "למרות שבציבור החרדי הרוב מקשיב להוראות, בגלל אלה שלא נשמעו להנחיות, כרגע יש לצערנו בציבור זה אחוז גבוה ומדאיג של נשאים וחולי קורונה. חשוב לזכור שהציבור החרדי גר ברובו בדירות קטנות שבהן משפחות גדולות דבר אשר אפשר לווירוס להתפשט במהירות".

בפיקוד העורף מבקשים להדגיש כי הוראות משרד הבריאות מצילות חיים ולמרות הקושי שבדבר יש לגעת כי אסור לצאת מהבית אלא לעבודה חיונית, או כדי לקנות למשפחה מזון ותרופות, או כדי להביא מזון ותרופות לבני משפחה מבוגרים.

טסלר: "כיבוד אב ואם אצל סבא וסבתא זה להביא להם אוכל ותרופות, אבל לא להיכנס אליהם ולא לסכן אותם. יש להזהיר הגדולים על הקטנים - אסור לבקר משפחה או שכנים, אסור לילדים לשחק עם ילדי השכנים ואסור להתפלל בקבוצה גם לא בשטח פתוח. כל גדולי הדור קבעו שיש להקפיד על הרואות אלה מדין 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'.

"הדבר תקף כמובן בכל הקשור לפסח, בזמן ביעור חמץ ראויי למנות שליח כדי שאחד השכנים ייקח לשריפה את החמץ של כל הבניין. כמובן שיש לשלוח אדם בוגר ולא ילד, גם לביעור חמץ וגם לקניות של מזון ותרופות, מכיוון שרק אדם בוגר גם יקפיד לצאת לרחוב עם מסיכה וגם יוכל להעיר לאנשים אחרים להקפיד לשמור ממנו מרחק של שני מטר ולהשתעל ולהתעטש לתוך המרפק. השנה בלי הסדר נקפיד כמובן לא להתארח אצל אחרים וגם לא לארח אף אחד, חוץ מאשר את אליהו הנביא", מוסיף טסלר בחיוך.

על השאלה כיצד מצפים ממשפחה חרדית גדולה, שלה דירה קטנה, לקיים את הוראות הבידוד, הוא משיב: "משפחה כזו יכולה לפנות למוקד העירייה ולבקש סיוע בהעברת חייבי הבידוד למלונית כשרה למהדרין, ללא תשלום. חשוב להדגיש כי גם מי שלא פגש חולה קורונה, או מישהו ששב מחו"ל, אבל סובל מחום של יותר מ-38 מעלות וכן משיעול או קושי בנשימה, צריכים להיות בחדר נפרד בבית, עד יומיים לאחר ירידת החום".

כידוע, ציבור שומרי המצוות מקפיד ליטול ידיים, אחרי כל יציאה משירותים ולפני אכילת לחם. בפיקוד העורף מדגישים כי על פי הוראות משרד הבריאות, בנוסף לנטילת ידיים חשוב גם לסבן אותן בעזרת סבון נוזלי, במשך 60 שניות.

לאחר נטילת ידיים יש להשתמש במגבת נייר ולא במגבת בד שבה משתמשים אחרים. חובה גם לסבן ידיים לפני אכילה, לפני הכנת מזון, וכן לפני ולאחר טיפול בילדים. כלל חשוב נוסף הוא שמתעטשים ומשתעלים תמיד לתוך המרפק, ולאחר מכן משתמשים בממחטות אף חד פעמיות ולא במטפחות בד.

בפיקוד העורף גם ריכזו הנחיות למי שצריכים להיות בבית בבידוד:

  • מי שנשארים בבית, בזמן בידוד יש לשהות בבית בחדרֿ מאוורר היטב עם דלת סגורה.
  • יציאה מהחדר תהיה רק לצורך פעולות הכרחיות ולזמן קצר ככל הניתן, תוך כדי כיסוי הפה והאף במסכת אף-פה או בבד.
  • אסור להיכנס לחדר בו אדם בבידוד ועדיף להשאיר לו אוכל בכניסה לחדר, בכלים חד פעמיים.
  • אסור להשתמש בתשמישי קדושה שבהם משתמש אדם בבידוד (סידור, חומש, תפילין).
  • יש לשטוף ידיים במים וסבון, או לחטא אותן בחומר חיטוי אלכוהולי אחרי כל מגע עם המבודד או עם סביבתו וחפציו לפני הכנת מזון, מומלץ
  • להשתמש בכפפות חד פעמיות בכל מגע עם המבודד וסביבת חדר הבידוד, כולל משטחים, בגדים או מצעים מלוכלכים.
  • יש להשליך מוצרים חד פעמיים כגון כפפות, ממחטות אף, מסכות וכל פסולת אחרת לתוך שקית ייעודית בחדר הבידוד.
  • יש לסגור היטב את השקית לפני הפינוי לפח האשפה.
  • יש להימנע משימוש משותף במברשת שיניים, כלי אוכל, מגבות, מצעים וכדו‘.
  • יש לנקות ולחטא לפחות פעם ביום משטחים כגון ידיות, מתגי תאורה.
פיקוד העורף קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד