י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

בטיחות בעבודה – כיצד תדע אם חייך בסכנה?

מדוע בטיחות בעבודה חשובה כל כך ומהם הסיכונים עבורך?

בטיחות בעבודה – כיצד תדע אם חייך בסכנה?
גל לוי - מנכ"ל אפקט הבטיחות צילום: גל לוי

האם אתה העובד מעמיד את חייך בסכנה מבלי שתהיה כלל מודע לכך ? יש סימנים ברורים לסכנות בטיחותיות וקל יחסית לראות אותם. חלקם קלים מאד למניעה.

הבטיחות במקום העבודה חשובה מאוד עבור כל עובד בענף מכיוון שכל העובדים רוצים לעבוד באווירה בטוחה ומוגנת. בריאות ובטיחות הם גורם המפתח מספר אחד של כל ענפי העבודה על מנת לקדם את בריאותם של העובדים והמעסיקים כאחד. זוהי גם חובתו המוסרית והחוקית של המעסיק לדאוג להגנת העובד.

כל אדם שעוזב את ביתו ומגיע לעבודה בבוקר צריך לחזור לביתו בשעות הערב במצב בריאותי טוב, בדיוק כפי שהיה בתחילת יום העבודה, ובכך מסכימים כולם. האם דמיינת אי פעם שיקירך לעולם לא יחזור הביתה?  או שאתה מקבל שיחה שהוא או היא שוהים בבית החולים בגלל אירוע כלשהו ?  רק המחשבות האלה גורמות לנו חרדה עמוקה. זו הסיבה העיקרית שבגללה חשוב ליצור סביבת עבודה בטוחה.

בימינו, נהלי הבריאות והבטיחות במקום העבודה חשובים לרווחתם של העובדים והמעסיקים כאחד מכיוון שאובדן חיים הוא בלתי הפיך, טרגי ובלתי נסבל. כמו כן, אובדן או פציעות מסוג זה משפיעים מאד גם על המעגל השני והשלישי: בני המשפחה הגרעינית, בני המשפחה האחרים, מקום העבודה וגם המדינה.

כמעט לכל ענף עסקי יש סיכוני בטיחות. על ההנהלה להקדיש מזמנה לחשוב באופן אסטרטגי מהם אותם אמצעי הבטיחות הנדרשים בחברה שלהם כדי לוודא שהעובדים מספיק בטוחים בכל עת ובכל זמן. כמו כן, על ההנהלה לתאם עם כל העובדים את תנאי העבודה שלהם. כך ההנהלה יכולה לנקוט בצעדים מתאימים לשיפור הבטיחות ותנאי העבודה בהתאם להיבטים הרצויים על העובדים. הדבר מסייע לכולם בשיפור התפוקה והעלאת האיכות של המוצרים, ואף הרבה יותר מכך.

להלן 10 כללי בטיחות בעבודה שכדאי מאד לשמור עליהם כדי להגן על חייך ובריאותך:

1. היה מודע לסיכוני בטיחות בסביבה שלך

ישנם עובדים רבים שאינם מודעים לסכנות הבטיחותיות סביבם. חשוב להקפיד על תקשור שוטף עם חבריך לעבודה. לאחר שתכירו את הסכנות הספציפיות המתרחשות במקום העבודה שלכם, הדבר יסייע לכם בהפחתת הסיכון ויאפשר לכם לנקוט בצעדי זהירות מתבקשים.

2. שמור על יציאות נגישות וגישה קלה לתשתית לעת חירום

במקרה חירום, תזדקק לגישה מהירה ליציאות קרובות ונקודות תשתית. מומלץ להקפיד על ידיעה ברורה על אופן ניתוקי הציוד, למשל סגירת מפסק חשמל ראשי, למקרה שתצטרך להשתמש בהם במהירות בזמן חירום.

3. הפחת את הלחץ והמתח במקום העבודה

לעובדים רבים עשויות להיות בעיות כשירות ובריאות בגלל לוח הזמנים העמוס שלהם, הכולל שעות עבודה ארוכות, לחץ עבודה, חוסר ביטחון בעבודה וקונפליקטים מתרחשים עם עמיתים לעבודה או עם הבוס של הארגון. כל אלה עלולים להוביל למחלה או דיכאון כלשהו לעובדים. כמו כן, זה לא רק משפיע על חייהם המקצועיים אלא לעיתים גם יוצר בעיות בחייהם האישיים. לכן, עדיף שתתחילו לדאוג לבריאותכם, על ידי הפסקות קבועות, שבו בתנוחה מתאימה ובחרו תזונה מתאימה. עדיף שתתזמנו את עבודתכם בהתאם ותנהלו את הדברים להפחתת הלחץ והמתח. זכרו: לחץ ומתח הם פצצה מתקתקת ומהווים סכנת חיים משום שהם עלולים לגרום למחלות קשות.

4. השתמש בכלים ובציוד באופן מתאים

נקוט באמצעי זהירות מתאימים בעת השימוש במכונות או בכל כלי אחר, במקום לנקוט קיצורי דרך. לקיחת קיצורי דרך היא אחת הסיבות המשמעותיות ביותר לאובדן חיים במקום העבודה. למשל, זהו סיכון בטיחותי גדול להשתמש בפיגומים כסולם או להשתמש בכלי שאיננו כלי ייעודי במקום הכלי המתאים לצורך עבודה מסוימת למשל שימוש במברג רגיל כדי לבצע עבודת חשמל במקום המברג הייעודי לכך. לכן, מומלץ תמיד להשתמש בכלים הנכונים ולהקטין את אפשרויות הפגיעה במקום העבודה.

5.  בדוק את הציוד בעצמך

בתחילת כל משמרת עשה לך הרגל קבוע ובדוק בעצמך את הכלים, המכונות וציוד העבודה. בדוק חיבורים רופפים, צמיגים פגומים בכלי רכב, רצועות קרועות ושחוקות, ועוד. וודא שאין שברים, קרעים או ליקויים יוצאי דופן באף אחד מהכלים והציוד שאתה עומד להשתמש בו.

6. לבש את ציוד הבטיחות הנכון

חיוני שתלבש את ציוד ההגנה הנכון במהלך עבודתך. הציוד יכול להיות מכל הסוגים: אטמי אוזניים, קסדות, כפפות, מסכות פנים, כפפות בטיחות, חגורת בטיחות, בגד זוהר, נעליים וכל ציוד בטיחות אחר שנדרש ללבוש בזמן העבודה. ציוד זה ימנע מהעובדים את התאונות המתרחשות במקום העבודה או יפחית את חומרתן.

7. השתמש בכלים מכניים במקום להשתמש בכוח הגוף

בכל פעם שאתה רוצה לשאת או להרים ציוד כבד כלשהו, השתמש במסוע, כננת או מלגזה. יש הרבה סיכונים הכרוכים בכך אם אתה מנסה להרים בעצמך ציוד שהוא כבד מאד, זה יכול להשפיע לרעה על הגב שלך ועלול אף להוביל לקריעת שרירים. לכן, וודא כי אתה משתמש בכלים המתאימים כדי לא לפגוע בעצמך.

8. היה עירני להתרעות בטיחות

ישנם עובדים רבים אשר בדרך כלל מתפשרים או מתעלמים מהתראות על אזהרה שמפיק הציוד, למשל מפסק חשמלי ראשי הקופץ מדי פעם מעיד על בעיה כלשהי במכשיר המחובר לרשת החשמל או ברשת עצמה, ובשל כך עשויות להתרחש פגיעות או אף הרוגים במקום העבודה.

9. בטיחות בעבודה: דע את זכויותיך ודווח על תנאים לא בטוחים

יש ליידע את הממונה על הבטיחות בארגון או את המנהל שלך או מנהל משאבי אנוש אם אתה חש סיכון כלשהו במקום העבודה. המעסיק שלך מחויב על פי חוק להבטיח סביבת עבודה בטוחה. ארגונים כמו "המוסד לבטיחות וגהות" וכמובן גם ממונה הבטיחות בארגון יכולים להציע מידע וייעוץ בנושאי בטיחות במקום העבודה.

10. שב בתנוחה מתאימה והגן על גבך

אם אתה עובד בישיבה, הרי זה חיוני לשמור על היציבה שלך נכונה, בזמן שאתה עובד על שולחן. עליך לשמור על הכתפיים ולשבת בגב ישר בכדי להימנע מכל בעיה בעמוד השדרה. נסה להשתמש ברהיטים המותאמים ובציוד הבטיחות בצורה נכונה, למשל עכבר ומקלדת ארגונומיים. בצע מדי פעם הפסקות, במיוחד אם אתה יושב שעות רבות מול מסך.

לסיכום

הבטיחות היא אחד הנושאים החשובים ביותר והדבר באחריות המנהלים ובעלי העסקים לוודא שעובדיהם עובדים בסביבה בטוחה. על ההנהלה להמשיך להניע ולעודד את העובדים כדי להפוך אותם לפעילים בתהליך העבודה ולשמור על כללי הבטיחות.

בארגון צריכים להיערך דיונים מתאימים על העבודה והתרבות הארגונית, כולל הרצאות בטיחות, במרווחי זמן קבועים, כדי לוודא שהארגון מפשט את הדברים לנוחיות העובד. כמו כן, כדי להניע את העובדים, על ההנהלה לספק תגמולים ולהביע הערכה כלפי עבודתם אם אכן נשמרים כללי הבטיחות. לפיכך, הצעדים הייעודיים הללו יהפכו את מקום העבודה שלכם לבטיחותי ובטוח עבור העובדים.

חברת אפקט הבטיחות

מאמר זה נכתב על ידי חברת "אפקט הבטיחות בע"מ" המספקת פתרונות מלאים בתחום הבטיחות, החירום והסביבה לארגונים ועסקים לצורך מוכנות מיטבית ועמידה בדרישות החוק. ביצוע הדרכות בתחום הבטיחות, עזרה ראשונה וחומרים מסוכנים, שירותי ממונה בטיחות, סקרי בטיחות, ליווי בעלי תפקיד בבטיחות, סיוע ברישוי עסקים, קבלת היתר רעלים, תיק שטח, תיק מפעל, ניהול האיכות בארגון לקבלת תקן ISO ועוד:

https://www.safety-effect.com

גל לוי - מנכ"ל אפקט הבטיחות

052-3937357

בטיחות בעבודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד