י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
אי שביעות רצון

"מרד" ראשי הערים: "לנהל את המאבק בקורונה בעצמנו"

התכתבות בין ראשי ערים מובילים שהגיעה לידי הכתב המדיני של "ישראל היום"-אריאל כהנא, חושפת אי שביעות רצון מהתנהלות משרד הבריאות. היוזמה: לאסוף עצמאית את מסלולי החולים

"מרד" ראשי הערים: "לנהל את המאבק בקורונה בעצמנו"
מתחם בדיקה לגילוי קורונה צילום: גילי יערי, פלאש 90

חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי, פונה לעמיתיו ראשי הרשויות המקומיות ואומר: "חברים יקרים, להקים חמ"ל עצמאי ולנהל את זה אנחנו. הביורוקרטיה הורגת. מתוך ניסיון אישי אצלי בעיר: רק לאחר שהקמתי חמ"ל עצמאי הצלחנו להגיע לכל החולים המאומתים ולבודד את כל מי שהיה איתם במגע, ובכך להציל רבים אחרים".

בהתכתבות פנימית שהגיעה לידי "ישראל היום", ביבס ורבים מראשי הרשויות מותחים ביקורת נוקבת על ניהול המאבק בקורונה על ידי משרד הבריאות. הם דוחפים זה את זה לעקוף את המשרד, ואף להסתכן בתביעה משפטית, על מנת להציל את חייהם של תושביהם.

מי שפתח כאמור את הדיון הוא חיים ביבס, ממקורבי ראש הממשלה נתניהו ואחד מראשי הערים החזקים בארץ. בקבוצת הווטספ של ראשי הרשויות המקומיות, הוא מספר כי לנוכח התקלות הרבות בניהול המאבק בקורונה על ידי הממשלה, הוא הקים חמ"ל עצמאי בעיריית מודיעין. החמ"ל אוסף מידע על מסלולי החולים ומזהיר את התושבים שהיו בסביבה על פי המידע שנאסף.

ביבס תוקף את הפקידות הממשלתית ואומר: "חשבתי שמצב החירום גובר על ביורוקרטיה שהורגת, תרתי משמע. אבל כרגיל התבדיתי... אז זה הזמן לעשות כפי שעשיתי. להקים חמ"ל מסלולים, לשלוח תושבים להיכנס לבידוד, ולנהל את זה אנחנו.

הנהלים החדשים לא מאפשרים ניהול נכון של המצב. אני מצר על העובדה שבגלל ביורוקרטיה לא ניתן לנהל את המשבר על הצד הטוב ביותר ולכן הצעתי לחבריי ראשי הרשויות להניע תהליך וולונטרי בהתאם לחוק, ולנכונות התושבים לפרט על מסלולם כדי לצמצם את ההתפשטות".

כדי לקדם את היוזמה, ניסח ראש המטה במרכז השלטון המקומי, לירון דורון לוי, מסמך גנרי, שיאפשר לכלל ראשי הרשויות ליישם את היוזמה של ביבס. כל שנדרש מראש הרשות הוא למלא רק את שם העירייה או המועצה שבראשה הוא עומד. הוא כתב: "אין צורך בהזדהות של החולה, אלא רק סולידריות למיגור ההדבקות של הקהילה והמדינה כולה, בשאיפה שנדבר על חזרה לשגרה לאחר הפסח".

היוזמה של ביבס נענתה בתמיכה מקיר לקיר. אלי אסקוזידו, ראש המועצה האזורית נחל שורק, כתב: "כך צריך לנהוג. יישר כוח".

עודד רביבי ראש מועצת אפרת הוסיף: "כך גם אני נהגתי. שוב הוכח שמה שלא עובד בשגרה, לא יעבוד בחירום".

ניר ברטל, ראש מועצת אורנית, כתב: "משרד הבריאות אפילו מטעה את הציבור", ותיאר פער של חמש שעות בין המסלול האמיתי של החולה, לבין זה שאיתר משרד הבריאות.

ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, מוסיף כי פתח חמ"ל עצמאי מייד עם פרוץ המגיפה, אך בתגובה: "זה לא מנע ממשרד הבריאות לומר לי שאם פרסמתי מסלול של חולה, גם אם בהסכמתו הברורה, והכל נכון - אנחנו חשופים לתביעה".

מי שנקטה עמדה חריפה ביותר היא ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם: "כולם צריכים להיכנס לבידוד!", היא כותבת ליתר ראשי הערים. "מלבד אחוז קטן שצריך להמשיך להסתובב בשטח, לתמוך במבודדים עם מזון ותרופות. היכולת לעקוב אחר הנגיף החמקמק, בלי סמכויות, עם יכולת אכיפה מוגבלת, ועם כוח אדם קטן שעלול ללכת ולהידלדל - היא לא פשוטה. במקום לתפוס חולים פוטנציאליים בדיעבד, עלינו לדרוש למנוע את הידבקותם מראש. לכן... רק עוצר! עם אכיפה נוקשה. סגר לא מספיק".

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד