י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מהפכת האינטרנט החרדי

בעקבות הקורונה: שינויים משמעותיים בהרגלי הגלישה של החרדים

משבר הקורונה הביא לשינוי ענק בהרגלי הגלישה של הציבור החרדי שבאים לידי ביטוי בעלייה דרסטית באחוזי הגלישה, בהרגלים חדשים של קנייה ברשת, אך גם בצריכת החדשות באינטרנט • על פי הנתונים שאנו מפרסמים כעת מתוך סקר של חברת "בזק", מדובר בשינוי רחב וקוטבי • הפרטים המלאים  

בעקבות הקורונה: שינויים משמעותיים בהרגלי הגלישה של החרדים
אילוסטרציה. גלישה באינטרנט מסונן צילום: קובי הר צבי

78 אחוז מהמגזר החרדי מדווחים כי בעקבות משבר הקורונה, הם גולשים באינטרנט הרבה יותר, 8% מהחרדים החלו לראשונה להשתמש באינטרנט. עלייה של 26% בשימוש בני נוער באינטרנט. 56% מהחרדים מתעדכנים באתרים האינטרנט החרדים; כשליש משתמשים לצרכים תורניים; 5% החלו לרכוש לראשונה באינטרנט; 73% מתנגדים למניין ווירטואלי; 33 מהגברים המשתמשים בשיחות וידאו - לשיעורי תורה; פי 3 שיחות טלפון וגידול של 40% בנפח הגלישה בערים חרדיות; הכפלה של 3 במספר החרדים שהצטרפו לראשונה לאינטרנט.

בחברת "נתיב מובייל" מדווחים כי מאז פרוץ המשבר, נרשם שיתוף פעולה עם משרדי הממשלה בהוספת אפליקציות ואתרים הרלוונטיים למאבק בנגיף הקורונה. בחברה התגייסו לאשר באופן מיוחד טכנולוגיות ללמידה מרחוק ועל שימוש רב בשל הלקוחות בכלים אלה. כך גם נמסר מהחברה המובילה והגדולה בציבור החרדי בסמרטפונים כשרים, על גידול של מעל 250 אחוז במכירות.

בימי מלחמת המפרץ, חרדים רבים רכשו לראשונה מכשיר רדיו (טרנזיסטור), על מנת להתעדכן מתי צריך להיכנס לחדר האטום ומתי ניתן לצאת. עד אז, הרדיו במגזר החרדי היה כמעט מחוץ לתחום. לאחר המלחמה, החלו לצוף תחנות רדיו פיראטיות ועם הזמן חלקן הפכו לממוסדות - כך הרדיו חדר לחיי החברה החרדית. האם אנו בתהליך דומה עם האינטרנט? לאור הנתונים, יש סיכוי גדול שכן.

לאור משבר הקורונה החליטה חברת בזק לייצר לראשונה דו"ח על השימוש בדיגיטל במגזר החרדי, וזאת לאור ההשפעה העמוקה והייחודית בקרב אוכלוסייה זאת. הדו"ח המקיף ביותר מסוגו מבוסס על נתוני מערכות בזק בנוגע להיקפי הגלישה וכמות המצטרפים החדשים, אך יותר מזאת - על מחקר עומק בקרב האוכלוסייה החרדית.

הנתונים החד משמעיים מעידים על שינויים חסרי תקדים באופן השימוש של המגזר החרדי בדיגיטל במגוון תחומי החיים, החל מצריכת ידיעות חדשותיות, דרך לימודים ועסקים, וכלה בקניות ברשת.

הסקר נערך בקרב 400 נשים וגברים מהמגזר החרדי, בגילאי 20-55. הסקר בוצע בתאריכים 2-5 לאפריל 2020, באמצעות מכון המחקר TNS-KANTAR.

יותר חרדים משתמשים באינטרנט כדי לצרוך חדשות

מתעדכנים יותר באתרי החדשות: 82% מהחרדים דיווחו כי בעת הנוכחית של משבר הקורונה הם מתעדכנים בחדשות ומידע על התפשטות הקורונה דרך מקורות מידע דיגיטליים:

מרבית הציבור, 56% מתעדכנים באתרים ייעודיים לציבור החרדי, כמו אתר בחדרי חרדים, האתר החרדי הראשון שהוקם בעולם. 40% מתעדכנים באתרי חדשות רגילים (ynet, וואלה, ישראל היום), 25% באמצעות רשתות חברתיות (פייסבוק, טוויטר).

אבל גם באמצעים מסורתיים: 30 אחוז מהנשאלים הצהירו כי הם מתעדכנים באמצעות רבנים ומובילי דיעה במגזר, 8 אחוזים עדיין מתעדכנים בפשקווילים שלא נס ליחן, 39% מתעדכנים מפה לאוזן באמצעות חברים, משפחה, עבודה, אך לא במקווה נייעס - מאחר וכלל המקוואות נסגרו.

מגבירים שימוש במדיה הדיגיטלית: 8% מהנשאלים התחילו להשתמש לראשונה במדיה דיגיטלית ו-52% דיווחו כי הם משתמשים בהם יותר מבעבר מאז הקורונה. בסך הכל מאלו שהתחילו להשתמש ואלו שהגבירו שימוש מאז הקורונה: 36% גולשים באתרי אינטרנט חרדים ו-33% באתרים כלליים. 25% צופים בערוצי TV רגילים (כאן, קשת, רשת), 16% ברשתות חברתיות (פייסבוק, טוויטר) ו-15% מאזינים לרדיו אינטרנטי.

עלייה בזמן גלישה ממוצע ביום: בתקופה הנוכחית של משבר הקורונה גולשים בממוצע כ-5 שעות ביום חול (באמצעות טלפון או מחשב): נשים יותר מגברים (כ-6 שעות, לעומת 4.5 שעות בממוצע בקרב גברים).

78% מהמגזר החרדי מדווחים על כך שהם גולשים בתקופה הזו יותר מבעבר, כאשר 45% הודו שהם משתמשים הרבה יותר באינטרנט בימים האלה מבעבר ו-33% אמרו שמשתמשים קצת יותר מבעבר.

מנתוני הסקר של בזק עולה עוד, כי ניכר גידול גם בשימוש של הילדים החרדים באינטרנט: במיוחד בקרב בני הנוער (13-18) - 26% מההורים דיווחו שהילדים בגילאים אלה הגבירו שימושים בתקופה הנוכחית.

הרבה יותר יותר עבודה, לימודים ווידאו אונליין: עבודה מהבית שמצריכה אינטרנט: 12% התחילו להשתמש לראשונה, ו-28% משתמשים יותר מבעבר (נשים יותר מגברים); שיעורים תורניים באינטרנט/שיעורי תורה אונליין: כשליש דיווחו שמשתמשים באינטרנט למטרות לימודים תורניים - 5% התחילו להשתמש כעת לראשונה ו-25% משתמשים יותר מבעבר; צפייה בתכני וידאו אונליין (יוטיוב וכו'): כשליש דיווחו שמשתמשים יותר מבעבר.

חרדים רבים עברו להשתמש באינטרנט לצרכי עבודה

קונים יותר באונליין: 5% דיווחו כי התחילו לראשונה לקנות בתקופה זו (יותר נשים); 35% דיווחו כי הם קונים בימים אלה יותר באינטרנט בהשוואה לעבר (40% נשים לעומת 29% גברים).

מה קונים? 38% קונים מזון ומשקאות אונליין; 36% קונים בגדים ונעליים (41% נשים לעומת 31% גברים); 29% מוצרים ואביזרים לבית; 21% מוצרי אלקטרוניקה (30% גברים לעומת 12% נשים)

ימשיכו לעשות שימוש באמצעים דיגיטליים גם אחרי משבר הקורונה: 24% דיווחו כי כשיסתיים משבר הקורונה הם מעריכים שימשיכו לקנות באינטרנט; עבודה מהבית שמצריכה חיבור אינטרנטי: מתוך המשתמשים, 45% חושבים שימשיכו להשתמש, עם בולטות לגילאי 35-50; שיעורים תורניים אונליין: 62% מתוך המשתמשים חושבים שימשיכו להשתמש (מהווים 19% מכלל המדגם); שיחות וידאו: 53% מתוך המשתמשים חושבים שימשיכו להשתמש (מהווים 32% מכלל המדגם); צפייה בתכני וידאו אונליין: 51% חושבים שימשיכו להשתמש (מהווים 16% מכלל המדגם).

מצטרפים לשיחות הוידאו: שיחות וידאו מרובות משתתפים (זום, team, סקייפ):
• 14% התחילו להשתמש עכשיו בשיחות וידאו באמצעות ווטסאפ, זום, סקייפ, ו-46% משתמשים יותר מבעבר (בולטות לגילאי 35-50).
• 63% משתמשים באפליקציות או תוכנות לשיחות וידאו בימים האלה של הקורונה (בולטות לצעירים בגילאי 20-30)
• 31% מהנשים שמשתמשות בשיחות וידאו, דיווחו כי הן עושות זאת כפגישות עבודה (לעומת 16% מהגברים) ואילו 33% מהגברים שמקיימים שיחות וידאו עושים זאת למטרות שיעורי תורה
• 73% מהציבור החרדי הביע התנגדות לתפילה במניין וירטואלי (כאשר 10 אנשים מחוברים דיגיטלית)

נתונים ממערכות בזק:
• מאז ההשבתה במשק ב-15.3, החרדים מהווים 8% מהמצטרפים החדשים לאינטרנט של בזק, פי 3 מבתקופה רגילה
• גידול של 40% ויותר בממוצע בנפחי הגלישה בערים חרדיות בתקופת הקורונה
• דקות שיחה גדלו פי 3 החודש בהשוואה לחודש קודם. (אחת ההשערות היא שזה קשור לתלמידי ישיבות שמאזינים לשיעורי תורה דרך הטלפון הקווי)

סמנכ"לית השיווק והחדשנות בבזק, קרן לייזרוביץ: "המגזר החרדי חווה אל מול איום הקורונה שינויים טקטוניים במובנים רבים, כשכולם דוחקים בו לשימוש גובר באמצעי הדיגיטל הרבים שעד היום כמעט ולא חדרו אל המגזר. עתה, הצורך הקיומי מוביל לאחד מתהליכי אימוץ האינטרנט המהירים ביותר שראינו. הגידול העצום בנתוני השימוש ברשת לצד הגידול החד של המצטרפים החדשים מהווים עדות לאימוץ המהיר. לצד כל זאת, אנו רואים בסקר העומק שביצענו כי החרדים ימשיכו לעשות שימוש בכלים אלו גם לאחר סיום המגיפה, כך שמדובר בשינוי עמוק שעשוי להשפיע על אורח חיי החרדים, יגביר את החיבור לאוכלוסייה הכללית, ויתרום לצמיחת המשק".

אתרים חרדים גלישה ברשת תקשורת חרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד