י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בעקבות העתירה

הסגר על בני ברק: בג"ץ באולטימטום לממשלה

בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ נגד הסגר שהוטל על העיר בני ברק, בג"ץ דורש מראש הממשלה, שר הבריאות ושר הביטחון להשיב לעתירה עד מחר בשעה 10:00 בבוקר

הסגר על בני ברק: בג"ץ באולטימטום לממשלה
מחסום משטרתי בבני ברק צילום: תומר נויברג, פלאש 90

לאחר שארבעה עורכי דין חרדים פנו במכתב בהול לביטול ההכרזה על בני ברק כאזור מוגבל ולהסרה מיידית של המחסומים בכניסות לעיר, שופט בית משפט העליון יצחק עמית, התייחס לעתירה למתן צו על תנאי וצו ביניים, והורה לראש הממשלה, שר הבריאות ושר הביטחון, להגיש תגובה מקדמית עד מחר (שלישי) בשעה 10:00 בבוקר. בנוסף, אמר כי עיריית בני ברק והעומד בראשה רשאים אף הם להגיש תגובה מקדמית לעתירה.

מוקדם יותר הערב דיווחנו כאן ב'בחדרי חרדים', כי ארבעה עורכי דין חרדים פנו במכתב בהול לביטול ההכרזה על בני ברק כאזור מוגבל, ולהסרה מיידית של המחסומים בכניסה לעיר. במכתב הבהירו עורכי הדין כי מדובר בהתראה לפני פנייה לבג"ץ.

"ההכרזה על העיר בני ברק כאזור מוגבל, מעבר להיותה "עונש קולקטיבי", גורמת לפגיעה אנושה בליבת זכויות האדם של מאות אלפי אנשים, נשים וטף, קשישים, חולים, המתגוררים בעיר בני ברק" כותבים עורכי הדין ידידיה לוונטהל, דוד איזיקסון, משה ליפל וצבי זקס.

במכתב הם מציינים כי ההכרזה על סגר על העיר, "נגועה בחוסר מידתיות, העדר שקיפות, אי בדיקה של נקיטת חלופות אחרות חלף ההגבלה, חלופות שפגיעתן פחותה, והמידתיות שלהן מותאמת נסיבות, וכפי שנעשה בערים ושכונות נוספות ברחבי הארץ".

לדבריהם ההכרזה גורמת להדבקה המונית של תושבי בני ברק שלרוע מזלם כתובתם בתעודת הזהות מצויה בתחומי העיר בני ברק, המצויים תחת סגר על אף שנשמעו לכל הוראות משרד הבריאות ואף יותר מהן.

מטרת ההכרזה איננה כדי ליתן מענה לתושבי בני ברק החולים אלא אך ורק למנוע את הדבקתם של תושבי הערים השכנות על ידי "החרדים החולים", כאשר אין כל התייחסות וצעדים אפקטיביים למניעת הדבקתם של כ-99 אחוז מתושבי העיר.

משמעות ההכרזה, כי מי החפץ להביא מזון ותרופות להוריו הקשישים המתגוררים בתחומי העיר, הינו תלוי בחסדיו של השוטר העומד בשערי העיר, ובאצבעו קובע מי לחיים.

עוד נכתב, כי לא נקבעו כללים, וזאת "תוך אפליה פסולה ופגיעה אנושה בכבוד האדם, הדבר היה מתקבל על הדעת, אם כל הבא בשערי בית חולים בימים אלו היה זוכר לבדיקה שכזו, אך לא כך מתרחש בפועל, לבשת מדי חרדי, מונעים ממך טיפול הרפואי עד לתוצאות הבדיקה לבירור קורונה".

בהחלטה הממשלה, לא נלקחה בחשבון כלל הפגיעה הכלכלית האנושה והפגיעה בחופש העיסוק של מרבית מתושבי העיר, פגיעה אנושה זו בחופש העיסוק של תושבי העיר בני ברק, "אין לה אח ורע, במקום שהמשיבים ינהגו בהתאם לכללים שהונהגו בערים אחרות, בה קיים סגר נושם ועובדים רבים יוצאים לפרנסתם, על תושבי העיר כולם ללא יוצא מן הכלל הוטל סגר, מבלי שנבחנו כל חלופות ופתרונות בדבר מענק כלכלי ייחודי".

כל זאת, שבטרם פגיעה מהותית שכזו - לא נבדקו באופן ראוי חלופות אחרות שיכול היה ויינקטו ושאינן פוגעות בליבת זכויות היסוד החוקתיות. הזכות לחופש התנועה, הזכות לכבוד ולשם טוב, הזכות לחיים, וזכויות חוקתיות נוספות.

"נדמה כי מלבד חיוב תושבי בני ברק בענידת טלאי שחור, בטרם יציאה מתחומי העיר, יש אפשרויות בדיקה נוספות ומקובלות בארץ ובעולם". זאת ועוד, אין לעשות כל שימוש בהכרזה עד לקיום התנאי, שבלעדיו ההכרזה אינה יכולה לעמוד ולו לרגע, לפי שהיא אינה מקיימת את ההוראה המופיעה בסעיף 2 לתקנות: "ובלבד שבתקופת תוקפה של ההכרזה תתקיים אספקה נאותה של מצרכים ושירותים חיוניים בתוך האזור".

מדובר בפנייה שנשלחה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יעקב ליצמן, שר הביטחון נפתלי בנט, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, השר לביטחון הפנין גלעד ארדן, שר האוצר משה כחלון, מפקד יזורי בבני ברק אלוף במיל' רוני נומה, רשת חירום לאומית (רח"ל) עיריית בני ברק והעומד בראשה אברהם רובינשטיין.

עורכי הדין החרדים כותבים כי מהעדויות הרבות עולה כי קיימת בעיה קשה באספקת המוצרים ובייחוד לאנשים המסרבים "להידבק בכח", עקב ההכרזה הפוגענית, החלטה שנתנה מבלי שנשקלו החלופות הרבות, בחוסר מידתיות ותוך פגיעה אנושה בזכויות יסוד חוקתיות המנויות בחוקי היסוד.

למצער, עליכם להשתמש בסמכות כפי שהוקנתה לו בתקנות, לדאוג לחלוקת מזון בסיסיים ומוצרי חלב לכל תושבי העיר הבריאים והחולים כאחד בצורה מספקת על מנת למנוע את הידבקותם.

בשולי המכתב מציינים ומדגישים עורכי הדין כי "כבר כעת, מצויים אנו בערבו של חג הפסח, אשר משמעותו ברורה, הדרישה היא לספק מזון מותאם וכשר לפסח, בכשרות המקובלת על תושבי העיר".

לאור כל האמור, "הנכם מתבקשים לבטל מיידית את ההכרזה להסיר את המחסומים בכניסות לעיר בני ברק. ככל ולא תואילו להורות כאמור מיידית בכוונתנו לפנות למיצוי זכויותנו".

הסגר על בני ברק קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד