י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
המחקר הישראלי חושף

מה מדאיג אתכם יותר: הכלכלה או הקורונה?

מחקר שערכו כמה פרופ' ישראלים בדק מה הכי מדאיג את האזרחים בתקופת משבר הקורונה. על פי הנתונים במקום הראשון ניצבת החרדה הכלכלית ושנייה לה החרדה מנגיף הקורונה עצמו • המחקר מדד רמות חרדה בסקאלה של בין 1-7

מה מדאיג אתכם יותר: הכלכלה או הקורונה?
הייד פארק

מחקר ישראליחדש מגלה, כי מצב הכלכלה בעקבות המשבר, מפחיד את האנשים יותר מנגיף הקורונה עצמו.

את המחקר ערכו ד"ר ליעד ברקת-בוימל מהמרכז האקדמי פרס, פרופ' גולן שחר מאוניברסיטת בן-גוריון ופרופ' מלכה מרגלית מהמרכז האקדמי פרס (ופרופ' אמריטוס באוניברסיטת תל-אביב).

החוקרים בחנו מקורות חרדה שונים זה מול זה, ונמצא כי הרמה הגבוהה ביותר של החרדה היא החרדה מהמצב הכלכלי.

החרדה הבריאותית מהקורונה הייתה רק במקום השני. במקום השלישי הייתה החרדה משינוי השגרה הנוגעת להגבלת התנועה והשינוי בהרגלי החיים, ורק במקום הרביעי החרדה מהבדידות.

כמו כן ע"פ המחקר צעירים מפחדים יותר מהמצב הכלכלי מאשר מבוגרים, במחקר שנעשה השתתפו בו 400 ישראלים יהודים בני 79-18, המשתתפים הצעירים דיווחו על רמת חרדה כלכלית גבוהה יותר מהמבוגרים.

כמו כן, כי תפיסת הנבדקים בעניין עוצמת משבר הקורונה קשורה לחרדה בריאותית ולחרדה משינוי השגרה, וכל אלה תורמים לעליית החרדה הכלכלית.

ד"ר ברקת-בוימל מסבירה: המשבר הזה בריאותי, אבל דווקא החרדה הכלכלית היא הגבוהה ביותר, יותר מהחרדה לבריאות ומהבדידות". לדבריה, "החרדה הכלכלית אצל צעירים גבוהה יותר. אלה הם כנראה בעלי המשפחות עם ילדים ומשכנתה. המבוגרים התבססו בחיים, ומי שבפנסיה חי מהחסכונות גם כך. הצעירים הם אלה שלא הצליחו להיערך, נושאים בנטל וחוששים מהעתיד. זה לא מפתיע".

"גם אלה שבחל"ת", מציינת ד"ר ברקת-בוימל, "סובלים מרמת החרדה הכלכלית הכי גבוהה. עם זאת, זו רמת חרדה סבירה יחסית ולא קיבוצית. אני חושבת שלאנשים עדיין יש תקווה שמשהו ישתנה אחרי פסח. אם לא יהיה שינוי, אני מניחה שהמצב ישתנה".

יש לציין שעל פי המחקר, ממוצע רמת החרדה הכלכלית הוא 3.58 בסולם של 1-7, והוא אינו מעיד על בהלה או על חרדה קיצונית.

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד