י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מגור ועד קרעטשניף

בצל הקורונה: כך יחגגו ליל סדר בחצרות האדמו"רים

פרויקט מיוחד ב'בחדרי חרדים' בערב חג הפסח תש"פ: הרבי שאחרי 53 שנה לא יערוך סדר ציבורי, מה קורה אצל הרבי מגור? היכן ישתתף רק ההויז בחור? הרבי שיערוך סדר רק עם הנכד, והרבי שיערוך רק עם עשרה נכדים, מי הרבי ששלח אלף דולר לחסידים שעושים סדר פעם ראשונה? 

בצל הקורונה: כך יחגגו ליל סדר בחצרות האדמו"רים
האדמו"רים בהכנות לחג הפסח צילום: ארכיון בחדרי

ליל הסדר בחצרות האדמו"רים הוא אחד הימים הנעלים בשנה. בליל הסדר מתקבצים בחורי החסידות לעריכת הסדר בראשות האדמו"ר, היושב כמלך בגדוד ועורך את הסדר. החסידים שמסיימים בביתם את הסדר ממהרים להצטרף לרבי שעורך את הסדר שעות ארוכות עד לפנות בוקר.

השנה בעקבות מגיפת הקורונה ובעקבות הנחיות משרדי הממשלה, יאלצו האדמו"רים לערוך סדרי בוטיק, כשבחלקם הגדול ישתתפו רק האדמו"ר והרבנית ובני המשפחה המצומצמת.

שעות להתקדש ליל החג, שוחח 'בחדרי חרדים' עם אנשי חצרות האדמו"רים ברחבי הארץ והעולם ושמע על ההתארגנות ההיסטורית לליל הסדר המיוחד.

בחצר חסידות גור: בכל שנה מתחיל חג הפסח בגור במעמד שאיבת מים שלנו, הידוע בגור כזמן מסוגל לישועות נשגבות, הרבי עושה עסק גדול מעבודת ה'מים שלנו' ויש ציבור גדול שנכנסים להגרלות מי יזכה לבוא למעמד בגלל העומס וכך גם שריפת חמץ שהרבי קיים השנה לבדו במרפסת הבית.

בליל הסדר בממוצע יש 70 נפשות בלי עין הרע שסועדים על שולחנו של הרבי לצד החג האחרון שביעי של פסח שזו אחת הנסיעות הכי גדולות בחצר חסידות גור אליה מגיעים החסידים מכל רחבי הארץ.

השנה כל זה לא קיים, הרבי לא עושה מניין בשום צורה, בליל הסדר ישתתפו השנה רק את החתן הבכור הרב זילברשטיין, שרעייתו נמצאת עם הרבנית כבר תקופה ארוכה לעזרה ולסייע בתקופה שאיש לא נמצא. היא באה לאחר בדיקת קורונה לה ולמשפחתה ולאחר שבועיים בידוד. כמו כן שני גבאים שלא זזים מהדירה מאז התפרצות הנגיף בחו"ל. הרבה לפני שבארץ הכריזו על הגבלות כשלהן, והדירה של הרבי סגורה ומסוגרת.

הדבר היחיד שפועל בחצר חסידות גור הם השמועס'ן, דברי התורה של הרבי המודפסים לחסידים וההקלטה הנדירה של הרבי שנשלחה בערב החג שהביאה להתעוררות מיוחדת בקרב אלפי החסידים בארץ ובעולם.

האדמו"ר מגור בשריפת חמץ בערב פסח בשנה שעברה. צילום: באדיבות המצלם

בחצר חסידות בעלזא: האדמו"ר עורך את הסדר לאלפי תלמידי הישיבות של חסידי בעלזא ולבני המשפחה בהיכל 'אגרויסע שטוב'. האדמו"ר היה אומר דברי תורה ואמרות טהורות בהגדה בין אמירת הקטעים. כאשר כמה מדברי התורה נוהג האדמו"ר לומר בשפת לשון קודש שגם בעלי התשובה מישיבת 'תורה ואמונה' יבינו זאת.

השנה, מזה 53 שנה שהרבי עורך סדר ציבורי, הוא יתקיים רק בחוג המשפחה המצומצם במעונו של הרבי בקריה, האדמו"ר אף התבטא למקורביו בכאב גדול שלא יוכל לקיים את הסדר עם הבחורים.

האדמו"ר מבעלזא במליחת הדגים בערב פסח בשנה שעברה. צילום: א.מ.ש

בחצר הקודש סאטמר: סביב שולחן הסדר המפואר של הרבי מסאטמר בשכונת ויליאמסבורג בברוקלין, נהגו להסב כל בני משפחת המלוכה, השנה לאור הנגיף המתפשט רק משפחת אחת תסב עם הרבי לשולחן החג.

האדמו"ר מסאטמר בעריכת שולחנו בחול המועד פסח בשנה שעברה. צילום: די וואך

בחצר חסידות ויז'ניץ: אחד ממעמדי ההוד בויז'ניץ היא עבודת ליל הסדר של האדמו"ר, כאשר במהלך כל השנה האדמו"ר מתאפק בכוחות על אנושיים מלפרוץ בבכיות ואת סערת נפשו מסתיר בכל כוחו כידוע, אולם בליל הסדר הכל נפרץ החוצה, רגשותיו של הרבי אינם מוסתרים עוד והוא יושב כמלך בגדוד מול אלפי הבחורים כשלידו יושב גיסו הגאון רבי מנחם ארנסטר ראש ישיבת ויז'ניץ.

השנה עקב המצב ובהוראת רופאו האישי שוהה הרבי בדירתו שבחצור הגלילית, שם יערוך את החג עם מספר מצומצם ביותר, עם חתנו הגאון רבי חיים צבי מייזליש ראש ישיבת סאטמאר ורעייתו, הנגיד רבי יעקב אדלר, המשב"ק הרב יהושע קרויזר וההויז בחור יוסף שמעון שכטר. כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

חסידי ויז'ניץ בכל אתר ואתר שאת כללי הבריאות שומרים בחומרה, כפי הוראת האדמו"ר לחסידיו מתחילת התפשטות הנגיף, זוכים להקשיב לשידור חי מהנעשה בממלכה מריחוק מקום ומקירוב לבבות. גם מספר מכתבי חיזוק זכו לקבל מהאדמו"ר בימים האחרונים. 

האדמו"ר מויז'ניץ בעריכת שולחנו בחול המועד פסח בשנה שעברה. צילום: די וואך

בחצר חסידות צאנז: האדמו"ר שיקום בערב החג מהשבעה על אמו הרבנית הישישה ע"ה, יערוך את הסדר בביתו בקרית צאנז במסגרת המשפחה המצומצמת, בכל שנה היה עורך הרבי את הסדר בהיכל המתיבתא עם הזוגות הצעירים שנישאו באותה שנה כמאה חמישים זוגות יחד עם אלמנות ויתומים, בנוסף שלח הרבי לאברכים הצעירים של החסידות בטבריה וצפת שיעשו את הסדר בפעם הראשונה מענק בסך אלף דולר. 

האדמו"ר מצאנז באפיית מצות בערב פסח בשנה שעברה. צילום: משה גולדשטיין

בחצר חסידות סקווירא: הרבי עורך את הסדר כמידי שנה בבית מדרשו למאות בחורי החסידות מהישיבה גדולה והמתיבתא בהשתתפות אלף איש, ולאחר הסדר מגיעים גם החסידים ובפרט ביום טוב שני אז צועדים גם חסידים רגלית במונסי בשביל לשמוע ספירת העומר, כך גם בכל החג המשפחה של הרבי סועדים בביתו כולם בנים וחתנים נכדים ונינים, השנה הרבי יערוך את הסדר בהיכל הטישים רק לבנים של האדמו"ר והנכדים שעדיין לא נישאו ואלו שהרגישו טוב ומרגישים טוב בימים האחרונים וישבו במרחקים של שני מטר. מלבד שני ילדים של הרבי שיעשו בבית.

האדמו"ר מסקווירא בעריכת שולחנו בחול המועד פסח בשנה שעברה. צילום: די וואך

בחצר חסידות באיאן: השנה יערוך הרבי את ליל הסדר רק עם הרבנית ובן הזקונים הבחור שרוליק, מבחירי תלמידי ישיבת טשרנוביל בבני ברק, בכל שנה מתארחים אצל הרבי כל הילדים - 19 במספר בלעה"ר, לצד הנכדים כ"י.

האדמו"ר מבאיאן בעריכת שולחנו בחול המועד פסח בשנה שעברה. צילום: די וואך

בחצר חסידות סלונים: האדמו"ר ישהה בביתו ויערוך את הסדר רק עם נכדו נאמן ביתו הבחור יעקב יצחק ויסבלום, כשבהמשך יצטרפו הילדים שיגיעו וישבו במרחק מהאדמו"ר, בכל שנה היה ליל סדר המוני וגדול יותר.  

בחצר חסידות ויז'ניץ: נגיף הקורונה מעיב על ליבם של חסידי ויז'ניץ שלא יזכו לשני מאורעות מיוחדים, אליו הם מתכוננים כל שנה בהכנה דרבה ואלו הם: ה'סדר נאכט' של הרבי, וספירת העומר.

בכל שנה מרבה הרבי בשיחותיו לדבר על ה'סדר נאכט', שנערך בבית המדרש הגדול כשבחורי הישיבות מסובים על פרנצ'עס, ושוהים שם כל הסדר, גם אברכי "שנה ראשונה" ישנו מנהג מסוים, שבאים אל הרבי לסדר נאכט, כמובן שההכנה הפיזי-רוחנית לליל הסדר דהיינו טחינת חיטים, אפיית מצות, מים שלנו, בדיקת חמץ, שריפת חמץ, ואחרון חביב אפיית מצות ערב פסח הם הפסיעות הרוחניות לכבוד ליל הסדר. כל זה יצטרכו השנה לצפות בגעגועים לשנה הבאה בירושלים הבניה.

המאורע השני, הוא ספירת העומר, שכבר בטישים טרם פורים האדמו"ר מויז'ניץ כבר מעורר שהנה ימים באים ימי ספירת העומר, ובפרט "הנוסח המיוחד" שנאמר לאט ובלהט אש קודש, ונהוג שביום הראשון של הספירה האדמו"ר אומר בשעה מאוחרת כדי שכל הציבור מכל הארץ יספיקו להגיע. כן הוא מצטט מאביו בעל ה'ישועות משה' זצ"ל, שלא לנסוע לטיולים בימי הספירה הנעלים, ואף לא לערוך ניתוחים וכד'.

בדברי תורתו במשך ימי הספירה נוהג האדמו"ר לעורר בתשובה בפרט בעניני קדושה וטהרה, וכן בד"כ יש שבת לאברכים צעירים (שהיה אמור להתקיים השנה אך ככל הנראה תידחה) בו מעורר ונותן הדרכה בעניני הנהגת הבית. השנה יערכו כל אחד איש איש וביתו ובניו, ובכל זאת יוכלו חסידי ויז'ניץ להתחבר מרחוק ולעורר נימי הנפש, להשתתף מרחוק בשידור חי דרך מערכת 'קול ויזניץ', כפי שכבר הונהג בטישים האחרונים.

האדמו"ר מויז'ניץ בעריכת שולחנו בחול המועד פסח בשנה שעברה. צילום: יהושע פרוכטר

בחצר הקודש ביאלא: האדמו"ר מזקני חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל יערוך את הסדר בביתו לבני הבית הקבועים בלבד. לראשונה מאז נבנה בית המדרש הגדול ברחוב יעקובזון בירושלים הוא יהיה סגור בחג. האדמו"ר נשא השבוע שיחת חיזוק כהכנה דרבה לימי חג הפסח ובעקבות המצב. הקהל ברחבי העולם הקשיב בשידור חי.

האדמו"ר מביאלא ביציאה מהכותל המערבי בחול המועד פסח בשנה שעברה. צילום: מתתיהו גולדברג

בחצר חסידות סאדיגורה: האדמו"ר היה אמו לחוג את חג הפסח בארץ הקודש במרכז החסידות בבני ברק, אלא שנגיף הקורונה המתפשט השאיר את הרבי יחד עם הרבנית שתחי' ובנו בלוס אנגל'ס שם שוהה לצורכי רפואה, הרבי יערוך את הסדר בצמצום בבית האכסניה, כל שנה הרבי היה עורך את הסדר עם הבחורים הנבחרים שהיה מזמין לשהות במחיצתו והסדר היה נמשך עד לפנות בוקר.

האדמו"ר מסאדיגורה בשריפת חמץ בערב פסח בשנה שעברה בלייקווד. צילום: באדיבות המצלם

בחצר חסידות דושינסקיא: בכל שנה הרבי עורך את הסדר בהיכל הישיבה עם המשפחה המורחבת המגיעים מכל הארץ ומחו"ל ועם בחורי הקיבוץ למבוגרים "היכל יהושע" וכל חתני החסידות, הפעם לאור המצב כמובן לא תהיה כניסה לשום בחור, הסד בבית הרבי בפורמט מצומצם רק עם המשפחה הקרובה בלבד. כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' הרבי היה אמור לשהות אצל חמיו אב"ד סיגעט בניו יורק, שנחלה בנגיף הוא והרבנית וזקוק לרחמי שמים מרובים.  

האדמו"ר מדושינסקיא בעריכת שולחנו בחול המועד פסח בשנה שעברה. צילום: שלומי טריכטר

בחצר הקודש ערלוי: הסדר נערך כל שנה בהיכל בית המדרש עם בני המשפחה המורחבת ובחורים חתנים מאורסים. השנה הסדר בבית הרבי והרבנית לבד, הרבי גם מקפיד על כל הוראות משרד הבריאות ולא מקבל קהל כלל וכלל מאחרי פורים רק דרך הטלפון, אחרי הסדר כל שנה היו מגיעים כל החסידים שמתגוררים בקטמון לקראת סוף הסדר לרבי, וכך היו מזמרים עד כמעט אור הבוקר. השנה הרבי והרבנית לבדם הילדים שמתגוררים בעיר לא מגיעים אליו. 

האדמו"ר מערלוי בעריכת שולחנו בחול המועד פסח בשנה שעברה. צילום: באדיבות המצלם

בחצר חסידות תולדות אהרן: כמידי שנה עורך הרבי את הסדר עם בני המשפחה והחתנים בחסידות העומדים לפני חתונתם יחד עם הבחורים המבוגרים בבית המדרש, השנה בגלל הנגיף הרבי יערוך את הסדר עם מניין מצומצם מילדיו בביתו. 

האדמו"ר מתולדות אהרן בעריכת שולחנו בחול המועד פסח בשנה שעברה. צילום: די וואך

בחצר חסידות ויז'ניץ לונדון: האדמו"ר שלו זה הפעם השנייה שהוא עורך סדר בתור אדמו"ר, שכן היה עורך את הסדר בלילה הראשון עם המשפחה ובלילה השני ביום טוב היה עורך לבחורים והשנה יערוך רק עם המשפחה המצומצמת.

האדמו"ר מויז'ניץ לונדון בשריפת חמץ בערב פסח בשנה שעברה. צילום: באדיבות המצלם

בחצר חסידות נדבורנה: כמידי שנה היה נהוג בפסח שהבחורים המבוגרים והחתנים משתתפים בסדר אצל הרבי שנערך כמידי שנה בהיכל הטישים בקריה בב"ב. כל השנים ערך הרבי אצל אביו האדמו"ר זצ"ל לאחר שהוכתר כאדמו"ר הרבי ערך בהיכל הטישים עם מאות משתתפים, אך השנה לראשונה בחדרו של הרבי באופן מצומצם, כך גם התפילות האדמו"ר מקשיב ומתפלל מחלון ביתו למניינים שנערכים ע"י השכנים. כמו"כ בערב פסח חרג הרבי ממנהגו ולא יצא למים שלנו ואפיית מצות.

בדרשה שמסר האדמו"ר לחסידים דרך הטלפון במשך כשעה וחצי זעק הרבי על המגיפה שמשתוללת בימים אלו שזה בפעם הראשונה מאז דור המבול שהמגעפה אינה מבדילה בין קטנים לגדולים, ליהודים ושאינם יהודים אלא על כל יושבי העולם. ואפשר לכנותה "מלחמת עולם השלישית" שלפני ביאת המשיח. כמו כן ביקש האדמו"ר מנשי החסידות להקפיד מאוד בענייני צניעות ולשמור על הוראות אנשי הרפואה במיוחד בימים אלו.

האדמו"ר מנדבורנה בשריפת חמץ בערב פסח בשנה שעברה. צילום: שוקי לרר

בחצר חסידות מודז'יץ: כמידי שנה האדמו"ר עורך את הסדר בביתו נאוה קודש כמנהג מודז'יץ ללא השתתפות החסידים אך בהשתתפות מורחבת של בני המשפחה, השנה לאור המצב האדמו''ר יערוך את הסדר בביתו אך ורק עם הרבנית שתחי', בשיחה טלפונית שמסר הרבי לחסידיו בשבוע שעבר הורה לכל חסידיו לערוך את הסדר איש איש בביתו ואמר שגם הוא יערוך השנה את הסדר לבדו. 

האדמו"ר ממודז'יץ בשריפת חמץ בערב פסח בשנה שעברה. צילום: שוקי לרר

בחצר חסידות תולדות אברהם יצחק: בכל שנה הרבי עורך את הסדר בבית המדרש עם כל בני המשפחה וגם חסידים שהם ביחד זה 300 איש בערך השנה הרבי יערוך בבית רק עם 10 נכדים כשהרבי ישב מרוחק מכולם.

האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק בעריכת הטיש בחול המועד פסח בשנה שעברה. צילום: די וואך

בחצר חסידות סלאנים: האדמו"ר מסלאנים העביר הודעת עידוד וחיזוק קצרה לקראת החג בקו הפנימי של החסידות ''קו חיינו'' בסוף דבריו אמר שהעיקר השנה זה כמו שהמלמד מלמד בחיידר את תלמידיו 'נרצה'' שכל מה שאנחנו עושים בליל הסדר שנהיה מרוצים לפניו הקב"ה. כמידי שנה בחודש תשרי וניסן הרבי נמצא קבוע בירושלים, השנה הבת שלו לבית פנט גיסה של האדמ"ר מדעעש מרמות שוהה אצל הרבי כל החודש והם יערכו עמו את הסדר בלבד.

האדמו"ר מסלאנים בעריכת הטיש בחול המועד פסח בשנה שעברה. צילום: די וואך

בחצר חסידות פינסק קרלין: כל שנה הרבה עורך סדר בהיכל הטישים לכל המשפחה וגם המקורבים ואורחים שהרבע מזמין, השנה הרבי בביתו הפרטי עם הנכדים שגרים עמו בבניין, כך גם אפיית מוצת מצווה בערב החג שנהג הרבי לאפות התבטלו עקב סגירת המאפייה בשל המצב. 

האדמו"ר מפינסק קרלין בעריכת הטיש בחול המועד פסח בשנה שעברה. צילום: באדיבות המצלם

בחצר חסידות ביאלא בני ברק: הרבי נוהג בכל שנה לאפות בער"פ מצות מצווה עם קהל החסידים במאפייה אשר מבנה החסידות, בשנה זו שלח הרבי את בנו הרה"צ ניסן חיים רבינוביץ לאפות מצות מצווה עם מניין מצומצם אשר נבחר בקפידה ע"י כ"ק מרן אד"ש שיאפו בשבילו את המצות, יצוין כי הרבי נוהג לאכול אך ורק מהמצות האלו בכל פסח. 

ליל הסדר כמידי שנה ע"י הרבי באולם שע"י בית המדרש הגדול בסדר משתתפים בני וחתני הרבי וכן החתנים, ובחורי החבורות אשר אושרו לבוא להשתתף וכן יצוין כי המקום פתוח לרווחה לכל דיכפין והרבה מן האנשים בשולחן המה אנשים אשר אף אחד לא יהין להזמינם לביתו והמה מרגישים בשולחן כ כבני בית ממש, בגמר הסדר קהל החסידים באים ג"כ להשתתף בשולחן הסדר אשר נמשך עד אור הבוקר, השנה יתקיים הסדר בבית הרבי בהשתתפות בני המשפחה המצומצמת ואחד הגבאים.

בחצר החסידות ייפקדו גם ההילולת שנערכות כמידי שנה בחול המועד אחת מהם לזכרו של הרבי שלמה לייב מלענטשנא זי"ע בבית המדרש בירושלים כשלאחר מכן עולה הרבי לכותל המערבי, השנה ביקש הרבי מקהל חסידיו שכל אחד בביתו ישתה לחיים ולאחל לחיים לכל בני הבית, לכל הקהילה, ולכל כלל ישראל והרבי ימסור דברי חיזוק בשידור חי שיועבר בשידור חי בקו החסידות. 

הגאון רבי נפתלי נוסבוים משתתף בעריכת השולחן של הרבי מביאלא בחוה"מ פסח. צילום: באדיבות המצלם

בחצר חסידות רחמסטריווקא: בכל שנה סועדים עם הרבי: אמו, ומשפחתו - ילדיו חתניו ונכדיו, ובנוסף כ-15 חתנים העומדים לפני נישואיהם, ועוד כ5 משפחות, סה"כ כ50 גברים וכ20 נשים. השנה לאור המצב הרבי אוכל לבד עם זוגתו הרבנית, וההויז בחור. אמו הרבנית הישישה שתחי' תאכל לבד בסלון ביתה.

האדמו"ר מרחמסטריווקא בעריכת הטיש בחול המועד פסח בשנה שעברה. צילום: די וואך

בחצר חסידות קרעטשניף: האדמו"ר יערוך את ליל הסדר לראשונה רק עם הרבנית וההויז בחור שלמה ויינבך, לאור קריאתו של בעקבות המצב הקשה השורר בארה"ק ובעולם כולו שכל אחד ואחד יחוד את החג בביתו מוסדות קרעטשניף חילקו לכל אברכים שעושים פעם ראשונה פסח בבית קבלו תלושים בסך 300 ₪ בחנויות של הקריה ברחובות.

ערב חג הפסח חצרות חסידים חצרות האדמורים ליל הסדר קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד