ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
לראשונה בארץ

איסוף פלאסמה ממחלימים להפקת נוגדנים לוירוס הקורונה

טיפול בחולי קורונה קשים! מנכ"ל הדסה דיווח אמש לראש הממשלה על הקמת קו הבדיקות לגילוי נוגדנים נגד קורונה והיוזמה לייצור הקו הטיפולי של רכז נוגדנים לוירוס: לראשונה בארץ, איסוף פלאסמה ממחלימים יאפשר להפיק נוגדנים לוירוס ולהציל חיי אדם

איסוף פלאסמה ממחלימים להפקת נוגדנים לוירוס הקורונה
חיסון מפני נגיף צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

זוג חולי הקורונה הראשון מספינת הקורונה ביפן, שהגיעו ארצה לפני כחודשיים, מחוסנים כיום לנגיף - כך נמסר מבית החולים הדסה.

קו לבדיקות סרולוגיות (קיום נוגדנים) של הנגיף נפתח היום בהדסה לאחר עבודה מאומצת ומשולבת של בכירי הדסה. המחלימים הראשונים שנבדקו היו זוג המחלימים מהספינה, בהם נמצאו נוגדנים המעידים כי הם מחוסנים לנגיף!

סרולוגיה מאפשרת לקבוע האם התרחשה הדבקה בגורם מחלה מסוים וכן את שלב ההדבקה - הדבקה פעילה או זיהום ישן: על פי כמות וסוג הנוגדנים המתגלים בבדיקה.

פרופ׳ דנה וולף, מומחית למחלות זיהומיות אשר מנצחת כבר למעלה מחודשיים על מערך מעבדות גילוי הקורונה הענק בהדסה, המשרת חלק ניכר מהבדיקות מכל הארץ, השלימה בימים האחרונים את התארגנות המעבדה לביצוע בדיקות נוגדנים לקורונה.

כפי שכבר פורסם, בשיטת ה-PCR לגילוי הנגיף הקיימת ברוב המעבדות, בעצם מגלים את הנגיף בתאי חלל האף והלוע. בבדיקה זאת ניתן לקבוע רק את מצב החולה העכשווי, קרי האם יש או אין לו באותו הרגע וירוסים בגופו.

לעומת זאת, קו הבדיקות המקצועי לבדיקות הסרולוגיות החדש בהדסה, מאפשר לאבחן את רמת הנוגדנים שהגוף מייצר נגד הנגיף.

בשלב הראשוני של המחלה מייצר הגוף נוגדן מסוג IgM, אשר נוכחותו בדם מצביעה על מחלה חריפה. תוך כשבוע מההדבקה מייצר הגוף נוגדן נוסף מסוג IgG, נוגדן העולה בהדרגה תוך מספר שבועות ומצביע על הדבקה שהייתה. לנוגדן זה חשיבות רבה כי הוא מעיד על החיסון שהגוף פיתח נגד הנגיף. הנוגדן נשאר בדרך כלל בדם למעלה משנה. נוכחותו הגבוהה מעידה על חיסון ואי יכולת הדבקה של המחלים .

כאמור, קו בדיקות חדשני זה נפתח בהדסה היום.

הבדיקות הראשונות בוצעו ל-13 מחלימים מהמחלה בבית מלון ירושלמי.

פרופ' זאב רוטשטיין מנכ"ל הדסה, שהבטיח לראש הממשלה כי יסיים את הקמת קו הבדיקות לנוגדנים תוך ימים, מספר כי מתוך המחלימים ל-75% יש כבר רמת נוגדנים גבוהה לנגיף, מה שמאפשר לנצל ממחלימים אלה שבהם כבר אין וירוסים בבדיקת ה-PCR את הפלאסמה בדמם, ולהכין נסיוב עם ריכוז גבוה של נוגדנים כדי להציל חולים קשים ומונשמים.

הדסה התארגנה כבר לניסוי קליני, לטיפול ברכז הנוגדנים לחולים הנמצאים במצב קשה! בשילוב עם העדה החרדית בירושלים, ידגמו ויאספו בשכונות החרדיות בהם יש אחוז גבוה של חולי קורונה, תרומות פלאסמה ממחלימים. מהפלאסמה הטריה שתאסף, יופקו הנוגדנים מסוג IgG בהם יעשה שימוש להצלת חיי אדם. היוזמה ההדסאית התקבלה בהתלהבות בעדה החרדית וצעיריה מתגייסים כיום למבצע ״הצלת חיים״ לחולים הקשים.

הקמת קו הבדיקות והיוזמה לייצור הקו הטיפולי של רכז נוגדנים דווח כאמור אתמול בשיחת טלפון לראש הממשלה שהיה עדיין בבידוד.

קורונה חיסון בית החולים הדסה זאב רוטשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד