ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
דו"ח מעניין

ילדים מפיצים את הקורונה מבלי שיחשדו כנדבקים?

מדו"ח אפידמיולוגי של משרד הבריאות עולה כי יותר מרבע מהחולים המאומתים שנבדקו בגילאי 0-9, כלל לא הראו תסמינים כלל, כך שעל פי החשד הם מעבירים את הנגיף מבלי להראות תסמינים

ילדים מפיצים את הקורונה מבלי שיחשדו כנדבקים?
אב חרדי וילדיו בעידן הקורונה צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

משרד הבריאות מפרסם היום (חג ראשון של פסח) דו"ח אפידמיולוגי המאפיין את התחלואה בקורונה בקבוצות הגיל השונות. בדו"ח שנכתב ע"י פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור, מוצגים מספר המאומתים ושיעורם וכן התפלגות התסמינים לפי קבוצת גיל.

הדו"ח נכתב על בסיס הנתונים הנאספים בשירותי בריאות הציבור ממעבדות המבצעות בדיקות אבחון לנגיף הקורונה ברחבי הארץ. ניתוח הנתונים והכנת הדו"ח בוצעו על ידי האגף לאפידמיולוגיה. מטרת הדו"ח הינה להפיץ את הנתונים הנאספים במשרד הבריאות לכלל הגופים הרלוונטיים ולתמוך בקבלת ההחלטות בכל הרמות.

אחוז החולים המאומתים בקרב ילדים (0-9) נמוך יותר מהאחוז שמהווה קבוצת גיל זו מכלל הנבדקים. אחוז המאומתים בקרב קבוצות הגיל 20-29, 30-39 ו-40-49 הינו בהתאם לחלקם היחסי מבין הנבדקים.

לעומת זאת, אחוז החולים המאומתים בקרב קבוצות הגיל המבוגרות (50 ומעלה) גבוה בהשוואה לחלקם היחסי בקרב הנבדקים.

ניתן לראות כי בישראל קבוצת הגיל 20-29 מציגה מספר גבוה יותר של חולים מאומתים ביחס לכל קבוצת גיל אחרת. בקבוצת הגיל הצעירה (0-9) ובקבוצות הגיל המבוגרות (70-79 ו-80+) מספר החולים המאומתים נמוך משמעותית ביחס לכל קבוצות הגיל האחרות. מספר החולים המאומתים בשלוש קבוצות הגיל 30-39, 40-49 ו-50-59 הוא דומה, עם כ-1,130-1,200 חולים בכל קבוצה.

בנוסף למספר המוחלט של החולים, חשוב לבחון גם את שיעור המאומתים מסך כל האוכלוסייה שבכל אחת מבין קבוצות הגיל. כך למשל, על אף שמספר החולים בקבוצות הגיל 0-9, 70-79 ו-80+ דומים, ניתן לראות שאחוז החולים המאומתים מסך האוכלוסייה בקבוצות גיל אלה גבוה פי 5 לערך מזה של קבוצת הילדים.

עם הופעת החולים המאומתים הראשונים בישראל היה ייצוג גבוה לאנשים בקבוצת הגיל 40-69. בתקופה זו עיקר המקרים היו מיובאים מחו"ל. אחוז בני 20-39 בקרב החולים המאומתים עלה משמעותית בשבוע שבין ה-8.3 ועד ל-14.3.

יש לציין כי חג הפורים חל ביום 1.3, כשבוע לפני תחילת העלייה האמורה. לקראת חג הפורים הייתה חשיפה לחולה מיובא בחנות "הפיראט האדום" באור יהודה שגרמה לצבר תחלואה בהעברה מקומית. בנוסף, כפי שעלה מחקירות אפידמיולוגיות, מספר לא מבוטל של חולים נחשף ונדבק במהלך אירועי החג. מכאן שאירועי חג הפורים סייעו בהתפשטות הנגיף בישראל, בייחוד בקרב הצעירים.

ב-7.3.2020 דווח על החולה הראשון במצב קשה בישראל. יש לזכור כי קיים פרק זמן (עד כדי שבועיים ואף יותר) בין מועד ההדבקה ועד שמצבו הקליני של החולה מידרדר לקשה. כפי שניתן לראות, וכצפוי, עם העלייה במספר המאומתים לאורך ציר הזמן נצפית בפרק הזמן האמור גם עלייה הדרגתית במספר החולים הקשים.

על אף שאחוז המאומתים בשלוש קבוצות הגיל המבוגרות יחד (60-69, 70-79 ו-80+) עומד על 19.4% מבין כלל החולים המאומתים, הרי שאחוז החולים במצב קשה בקבוצות גיל אלה גבוה משמעותית בהשוואה לקבוצות הגיל האחרות. כך, בשבוע האחרון (29.3-4.4), מהווים חולים משלוש קבוצות הגיל המבוגרות כ-74% מכלל החולים הקשים.

נתון זה מדגים כי הסיכון להידרדרות המצב הבריאותי עד כדי אשפוז במצב קשה עולה עם העלייה בגיל החולה.

עד 5.4.2020 (כולל) נפטרו בישראל 55 בני אדם מנגיף הקורונה. בישראל לא נצפו עד לתאריך זה מקרי פטירה בקבוצות גיל הצעירות מ-40. קיימת עלייה משמעותית במספר ובשיעור מקרי המוות עם העלייה בקבוצת הגיל בטווח שבין 60 עד 80+. כמחצית מהנפטרים בישראל עד כה היו בני 80 פלוס.

תסמינים קליניים בעת נטילת הדגימה בחולים מאומתים בקבוצות גיל נבחרות: מהנתונים ניתן לראות כי התסמינים מתפלגים באופן שונה בקבוצות הגיל השונות. אחוז המאומתים ללא תסמינים בקרב ילדים (0-9) גבוה באופן משמעותי ביחס לכל שאר קבוצות הגיל האחרות. נתון זה יכול לרמז כי לילדים יש את הפוטנציאל להיות מפיצים של הנגיף מבלי שיחשדו כנדבקים בו (Silent spreaders). נצפית מגמה לפיה עם העלייה בגיל עולה אחוז החולים המציגים תסמין של חום יחד עם תסמינים נשימתיים.

לסיכום כותבת פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור, כי ניתן לראות כי התסמינים מתפלגים באופן שונה בקבוצות הגיל השונות. אחוז המאומתים ללא תסמינים בקרב ילדים (0-9) גבוה באופן משמעותי ביחס לכל שאר קבוצות הגיל האחרות. נתון זה יכול לרמז כי לילדים יש את הפוטנציאל להיות מפיצים של הנגיף מבלי שיחשדו כנדבקים בו (Silent spreaders). נצפית מגמה לפיה עם העלייה בגיל עולה אחוז החולים המציגים תסמין של חום יחד עם תסמינים נשימתיים.

משרד הבריאות סיגל סדצקי קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד