ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
המאבק בקורונה

חשיפה נדירה: ציטוטים מקבוצת הווטסאפ של מנהלי המחלקות הפנימיות

חשיפה ראשונה: ציטוטים מלאים (מהימים האחרונים) מקבוצת הוואצאפ של מנהלי המחלקות הפנימיות, שבחזית הטיפול בקורונה • "ימי מגיפת הקורונה הם שעת מבחן לרפואה הפנימית"

חשיפה נדירה: ציטוטים מקבוצת הווטסאפ של מנהלי המחלקות הפנימיות
בדיקת נגיף קורונה צילום: Yossi Zamir/Flash90

חשיפה ראשונה: ציטוטים מלאים (מהימים האחרונים) מקבוצת הוואצאפ של מנהלי המחלקות הפנימיות, שבחזית הטיפול בקורונה.

לראשונה בארץ ואולי בעולם כולו, נחשפים ציטוטים מלאים מתוך קבוצות הווטסאפ של הרופאים המטפלים בחולי הקורונה.

פנימאי א': "הלילה אובחן חולה עם חום וממצאים דו"צ (בשתי הראות) בצילום חזה וסיטי, לאחר 3 מטושים שליליים! התעקשנו על ביצוע ברונכוסקופיה ​ ​ (בדיקה המאפשרת הסתכלות בדרכי הנשימה העליונות והתחתונות, באמצעות החדרת מכשיר, שבקצהו מורכבות מצלמה ותאורה לתוך דרכי הנשימה). ומשם התקבלה תשובה חיובית. זכרו שעדיין קליניקה וההדמיה מנצחות את המטוש.

בהמשך ההודעה הוא כתב, כי "לפי הספרות הרפואית, אחרי 3 מטושים שליליים, הסבירות לאבחנה עדיין סביב 5%, אבל אנחנו החלטנו שמעכשיו נלך לברונכוסקופיה בכול חולה, בחשד גבוה, שלא אומת במטוש פשוט. החולה נשאר בבידוד, בגלל החשד הגבוה שלנו. למזלנו, אף אחד מהצוות לא נדרש לבידוד".

פנימאי ב': "יופי. תמיד משמח שהשכל הישר שולט, ולא הפרוטוקול הרשמי והבדיקות"

פנימאי ג': "החולה מאושפז עכשיו אצלנו. מצבו בינוני יציב. טוב שהתעקשתם. צריך לזכור שיש אבחנה מבדלת, חוץ מקורונה, והשיקול הקליני, המסתמך על חשד ובדיקות עזר הוא חשוב ביותר. אבל כדי לטפל בכל מיני טיפולים ביולוגיים, במידה ומצבו יתדרדר – חייבים אבחנה".

פנימאי ד': "לנו יש כבר 5 כאלו. אנחנו מתייחסים אליהם כקורונה קליניים, גם עם מטוש שלילי".

פנימאי ה': "הבעיה היא שללא אימות, לא מאשרים קבלה למחלקה הייעודית קורונה"

פנימאי ד': אנחנו שמים אותם בבידוד בפנימית. מנסים לקדם גם ברונכוסקופיה וגם בדיקה סרולוגית. לצערי, אנשי הריאות שלנו לא נלהבים לברונכוסקופיה".

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית אומר: "לרשת הקשר (רשת הוואצאפ) של מנהלי המחלקות הפנימיות, תפקיד מרכזי בניהול הטיפול במגיפה. אנו מרבים להתייעץ, רופאים מבתי חולים שונים,​ וללמוד תוך כדי תנועה איך לטפל נכון יותר בחולי הקורונה. זהו יתרון חשוב נוסף של הרפואה הישראלית".

פרופ' אליס מוסיף: "הדיאלוג הראשון שבחרנו לחשוף בין 5 מנהלי מחלקות פנימיות, שהוסבו למחלקות קורונה, מלמד על הדילמות המורכבות ביומיום. ישנו היסוס לערוך בדיקות ברונכוסקופיה לחולי הקורונה, משום שהן מחייבת מגע ישיר עם קנה הנשימה של החולים, עם ההפרשות והרוק המדבקים. הבדיקה קשה טכנית, כשרמת ההתמגנות גבוהה ויש קושי בתנועה. הלחץ נובע מהסתברות גבוהה להדבקות מהחולים.

הדיאלוג גם מלמד על הערך הרב שיש לניסיון של הרופאים הפנימאים בתחלואה מורכבת ומדבקת. שוב מוכח, שיש לסמוך על ניסיון קליני, ולא רק על תוצאות בדיקות ופרוטוקולים רפואיים".

"ימי מגיפת הקורונה הם שעת מבחן לרפואה הפנימית.​ הניסיון בטיפול בחולים מורכבים, תוך שיתוף ידע בין המחלקות בכלל בתי החולים בארץ, הם בסיס להצלחה בטיפול ומקור לאופטימיות", מסיים פרופ' אליס.

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד