ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
לוויה ביום טוב שני

מגיפה: שליח חב"ד במרוקו נפטר מנגיף הקורונה

אבל כבד ירד על הקהילה היהודית בקזבלנקה שבמרוקו: הרב הצדיק רבי שלום איידלמן זצ"ל, השליח הראשי של חב"ד במשך יובל שנים נפטר בעיצומו של החג. הראשון לציון הגרש"מ עמאר פסק לקוברו ביום טוב שני 

מגיפה: שליח חב"ד במרוקו נפטר מנגיף הקורונה
הצדיק רבי שלום אידלמן זצ"ל צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: מקזבלנקה שבמרוקו מגיעה הידיעה המעציבה, בעיצומו של יום טוב שני של פסח, על פטירת הרב הצדיק רבי שלום איידלמן זצ"ל, שליח חב"ד למרוקו במשך יובל שנים - לאחר שחלה בנגיף הקורונה והוא בן 84 בפטירתו.

הרב איידלמן זצ"ל נולד בשנת תרצ"ו לאביו רבי אריה דוב ז"ל ולאמו מרת סלאווא ע"ה איידלמן. בגיל 9 ברח עם הוריו מרוסיה בבריחה הגדולה דרך פולין, אל פריז.

בבחורתו למד בישיבת תומכי תמימים ברינואה, ולמרות בקשתו מהרבי להגיע וללמוד ב-770 לא אישר הרבי את הדבר. במכתב מאותה התקופה כתב שעבודתו היא להישאר ולהשפיע על אחינו בני ישראל הספרדים הלומדים ב'תומכי תמימים ברינוא'.

בשנת תשט"ז בעקבות המקרה שקרה בבית ספר למלאכה בכפר חב"ד, שלח הרבי שלוחים מתלמידי התמימים על מנת שיצאו ויחזקו את הקהילה החבדי"ת הקטנה שהתגוררה בארץ ישראל. רוב התלמידים נשלחו מישיבת תומכי-תמימים המרכזית ב-770, אך הרב איידלמן נבחר למרות ששהה בצרפת.

בשנת תשי"ט, עוד קודם חתונתו, ייעד אותו הרבי לצאת לשליחות במרוקו. היציאה עצמה נעשתה בזאת חנוכה - ימים ספורים בלבד אחר חתונתו לרעייתו גיטל לבית משפחת גורקוב - שהתקיימה בי"ט כסלו. החל מאז משמש ר' שלום כשליח הרבי בעיר קזבלנקה, ומצודתו פרושה על פני כל ערי מרוקו.

הגרש"מ עמאר עם הרב איידלמן זצ"ל

בתחילת דרכו כיהן כיד ימינו של רבי שלמה מטוסוב שנשלח גם הוא ע"י הרבי. מה שמאפיין את גדלותו בתורה זה הסיפור עם הגאון העילוי רבי מכלוף אבוחצירא, שרצה לעלות לישראל בכדי שיהיה לו עם מי ללמוד ובקש ממנו לדבר עם הרבי שישחרר אותו לעלות לארץ והוא ישלם את משכורתו. למרות ההצעה המפתה הוא נשאר בשליחות הרבי עד עצם היום הזה במרוקו.

בכולל שייסד, הוכשרו רוב הרבנים והשוחטים יוצאי מרוקו - כשהמפורסם שבהם, הוא תלמידו, הראשון לציון הגאון רבי שלמה משה עמאר.

הרב שניאור זלמן רווח, שיש לו שם קהילה, פרסם כי "השריד שמכוחו המשיך הכולל שם. ובכל גט שנעשה במקום היה נוכח על פי הוראת מרן הגר"ש משאש זצ"ל שהטיל עליו את המלאכה הזו. והיום נפטר מהנגיף הנורא וכעת מתקיימת הלוויתו בקזבלנקה במרוקו. אנא ה' תאמר לצרותינו די. נעלמו לנו עשרות רבות של דייני ומאורי הדור ובזה יתכפר ויסור מעלינו הדבר הנורא הזה".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי עם פטירתו, מדינת מרוקו ביקשה לעשות את הקבורה באופן מידי בגלל מגיפת הקורונה. השאלה נשלחה על ידי איש חברה קדישא בקזבלנקה מר יעקב תורג'מן, והגיעה לפתחו של הראשון לציון רבי שלמה משה עמאר שהכריע כי יש לקוברו היום יום שישי א' חול המועד פסח בעיצומו של יום טוב שני של גלויות, כאשר חפירת הקבר וכיסוי בעפר ייעשה ע"י גוי וכל השאר יעשה על ידי יהודים.

זכה והותיר אחריו דור ישרים מבורך: בניו משמשים כשלוחים וכמשפיעים בקהילות יהודיות ברחבי העולם.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים

מרוקו קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד