י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
התקיפה המזעזעת

בעקבות 'בחדרי': ח"כים דורשים מהשר ארדן לשים קץ לתופעה

לאחר הפרסום ב'בחדרי' - שורת ח"כים יוצאים למתקפה חריפה נגד השוטרים שתקפו את בעל המוגבלות בירושלים, ודורשים מהשר ארדן לעשות סוף לתופעה האיומה • חלקם טענו כי יש לסלק את השוטרים, אחרים הוסיפו כי חובה לתבוע אותם בסכומי עתק • מצעד הח"כים נגד המשטרה

בעקבות 'בחדרי': ח"כים דורשים מהשר ארדן לשים קץ לתופעה
התקיפה והמעצר ביום שישי צילום: באדיבות המצלם

לאחר הפרסום ב'בחדרי חרדים' של מקרה התקיפה המזעזעת נגד בעל המוגבלות בירושלים על ידי שוטרים, יוצאים שורה של ח"כים חרדים למתקפה חריפה נגד הפעולות האלימות של השוטרים, ומציינים בדאגה כי מדובר בהישנות המקרה המחריד מלפני פחות משנה, כשבעל מוגבלות אחר, יענקי רוזנברג, היה יעד למתקפת אלימות מחרידה מצד שוטרים. הח"כים טוענים כי נראה שהנהלים לא השתנו במאומה, ודורשים מהשר לביטחון הפנים לפעול למיגור התופעה הנפשעת.  

כזכור בשעות הצהריים המוקדמות של יום שישי האחרון נעצר בחור בן 37 בעל מוגבלות שכלית ברחוב אהלי יוסף בירושלים, בחשד לתקיפת שוטר, השוטרים ביקשו לעצור אותו, וכפי שנראה בתיעוד הוידיאו הוא התנגד למעצר והמשיך לצרוח. הוא נלקח באלימות רבה לתחנת המשטרה - שם סירבו בהתחלה לשחררו ודרשו לחקור אותו. 

המקרה הסעיר מאוד את המגזר החרדי, והזכיר לרבים את המקרה הראשון בו נחשפה אלימות המשטרה נגד יענקי רוזנברג - בעל מוגבלות בירושלים כאשר הוא צועק "מאמי, רוצה הביתה" וארבעה שוטרים משתלטים עליו בכוח.

שר הבריאות ליצמן: אדם מוגבל אינו שק חבטות של השוטרים; ביקשתי מהשר ארדן לטפל בכל דרך

שר הבריאות ויו"ר סיעת יהדות התורה יעקב ליצמן אמר ל'בחדרי חרדים' כי "מדובר במעשה חמור שיש לגנותו. על השוטרים להבחין במי שהם מחזיקים ולהקשיב לקריאות לעזרה מצד הציבור". שר הבריאות הוסיף כי "לצד הצורך באכיפת החוק, חייב שיהיה ברור כי אדם מוגבל אינו יכול להיות שק חבטות של השוטרים. אני שמח שהאיש שוחרר ומקווה שהמסר יעבור למניעת מקרים דומים בעתיד". השר אמר כי בעקבות הפרסום ב'בחדרי', הוא פנה לשר לביטחון פנים - גלעד ארדן. "ביקשתי ממנו לטפל במקרה החריג והקשה הזה בכל דרך", מסר ליצמן.

יו"ר סיעת ש"ס יואב בן צור: בעל המוגבלות זעק בחוסר אונים אך השטרים לא הירפו; ביקשתי מהשר ארדן לגבש נהלים מסודרים לטיפול בבעלי מוגבלויות

בעקבות פניית 'בחדרי', פנה יו"ר סיעת ש"ס - ח"כ יואב בן צור לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן, ודרש לגבש הנחיות ברורות בנושא מעצר בעלי מוגבלויות, וכן לקדם הפעלת סדנאות וסיורים במוסדות חינוך מיוחד להכרת עולמם של בעלי מוגבלויות.

בפנייתו הוא כותב: "הוצג בפניי סרטון וידאו המתעד מעצר של בחור חרדי בעל מוגבלות נפשית אשר ככל הנראה הפר את הוראות הממשלה בעניין הסגר. מסרטון תיעוד המעצר, נשמע ונראה בבירור כי מדובר בבחור בעל מוגבלות נפשית כשהוא עומד וזועק חסר אונים מול כוחות המשטרה, ומהנמסר לי עולה כי עדי הראייה שנכחו במקום הבהירו לכוחות המשטרה כי מדובר בבעל מוגבלות נפשית, אך על אף זאת כוחות השיטור לא הרפו ממנו.
אני סבור כי על אף שמדובר בהתקהלות אסורה (הן על פי הוראות הרשויות והן על פי הוראות הרבנים הראשיים) שאותה אני מגנה בכל תוקף, הרי שככל ומדובר בבעל מוגבלות על כוחות המשטרה לנהוג ברגישות יתר, ובפרט בימים אלו בהם מתנהל מסע הסתה ושיסוי חמור כנגד הציבור החרדי אשר בניו ובנותיו מוצגים בכלי התקשורת כמפיצי מחלות, ובשל כך חשיבות שמירת אמון הציבור ברשויות בכלל ובכוחות המשטרה בפרט הינה רבה לאין ערוך."

את מכתבו הוא חותם בבקשה לפעולה מיידית: "לאור האמור, אבקשך לפעול להורות על גיבוש נהלי עבודה מסודרים על אופן התנהלות השוטרים במפגשים/מעצרים של בעלי מוגבלויות נפשיות, וכן לפעול להכיר לשוטרים כיצד לזהות בעלי מוגבלויות ולהכרת עולמם, בין אם באמצעות סיורים במוסדות לחינוך מיוחד ובין אם באמצעות סדנאות ייעודיות".

ח"כ אורי מקלב: השוטרים פעלו באלימות ואטימות כלפי חסר ישע, וללא אמצעי מיגון; אם משטרת ישראל לא תוקיע, היא תהיה כולה אשמה בכך

ח"כ אורי מקלב מדגל התורה הגיב על המקרה ל'בחדרי' בחריפות רבה וטען כי "לצערינו מקרה זה אינו מקרה בודד אלא מצטרף לשורת תלונות המצטברות כנגד שוטרים במשטרת ישראל. יש הערכה גדולה לעבודת השוטרים ורוב משטרת ישראל פועלת כדין, אך ישנם שוטרים אשר משתמשים בכוחם להרע, ופועלים ביהירות אלימות ואטימות כלפי חסרי ישע, ואף על פי התיעוד ללא אמצעי מיגון בתקופה זו, השוטר צריך לתת את הדין על כך, מי שעושה את זה פעם אחת יעשה את זה שוב ושוב, אם משטרת ישראל לא תדע להוקיע את העשבים השוטים הרי כולה אשמה בכך.

ח"כ מרגי: זו טראומה שלא תישכח; על השוטרים לגלות איפוק

ח"כ יעקב מרגי מש"ס מסר ל'בחדרי חרדים': בימים אלו שהמתח והלחץ גובר, על המשטרה להבין שלא כל חרדי הוא סרבן או מרדן, על השוטרים לגלות איפוק ולנסות לזהות מה המניע. לבחור עם מוגבלות שמותקף ומושפל כך ברבים זו טראומה שלא תישכח.

ח"כ משה ארבל לארדן: "כיצד בכוונתך לפעול למניעת הישנות מקרים מעין אלו?"

בעקבות הפרסום ב'בחדרי', הגיש ח"כ משה ארבל מש"ס שאילתה מיוחדת לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן, בה דרש הסברים מידיים כיצד מקרה של תקיפת חרדי בעל מוגבלות שכלית חוזר על עצמו, לכאורה ללא כל הפקת לקחים והטמעת נהלים חדשים.  

ח"כ ארבל כתב: "ביום 10 באפריל, עכבה המשטרה לחקירה אזרח עם מוגבלות שכלית ברחוב אהלי יוסף בירושלים. מהתמונות ומסרטון הווידאו שצולם במקום ניתן לראות בבירור כי למרות מצבו החריג הניכר לעין של האזרח, והתערבות עוברי אורח שהסבירו לשוטרים אודות מצבו, השוטרים נהגו כלפיו בכוחניות ובחוסר סובלנות. בהמשך הובא האזרח לתחנת המשטרה שם בתחילה סירבו לשחררו אף לאחר שהוריו הציגו לשוטרים תעודת נכה".

"בתגובתה לאירוע, המשטרה טענה כי האזרח נעצר בעקבות תקיפת שוטר ורק לאחר מעצרו הוברר כי הוא עם מוגבלות. זאת למרות שהסרטונים מהאירוע מראים תמונה שונה בתכלית ובכל אופן ברור כי לשוטרים במקום נמסר מספר רב של פעמים כי מדובר באזרח עם מוגבלות".

"כזכור גם בליל ל"ג בעומר האחרון תועדו שוטרים נוהגים בכוח מופרז כלפי חרדי עם מוגבלות שכלית, צעיר חרדי בן 24 בשם יענקי רוזנברג, בשכונת מקור ברוך בירושלים, ופצעו אותו בפניו.
ניכר כי קיים צורך דחוף לקבוע ולהטמיע נהלים ראויים בדבר התנהלות שוטרים מול אזרחים עם מוגבלויות בכלל, וחרדים בפרט, כדי שניתן יהיה למנוע מקרים מצערים מסוג זה בעתיד החותרים תחת תפקיד המשטרה ופוגעים גם בה, בתדמיתה ובקשריה עם הציבור.

רצוני לשאול:

  1. האם הנהלים לטיפול בחשודים עם מוגבלויות הוטמעו?
  2. כיצד בכוונתך לפעול למניעת הישנות מקרים מעין אלו?"

ח"כ ינון אזולאי: להדיח את השוטרים האלימים, לא הופקו הלקחים במשטרה; לתבוע את השוטרים במאות אלפי ש"ח

חה"כ ינון אזולאי מש"ס מסר ל'בחדרי' בתגובה למקרה המזעזע: "מטריד מאוד לראות שוטרים בנשקים שלופים מתעללים באזרח חסר ישע בצורה מבחילה וסדיסטית, אני קורא לשר לבט"פ להדיח לאלתר את השוטרים האלימים. מסתבר שהנהלים לא חודדו ולא הופקו הלקחים מאז המקרה המזעזע של הכאת הילד יענקי רוזנברג ועדיין יש הרואים בחרדי בעל מוגבלות טרף קל". עוד הוסיף: "רק תביעה של מאות אלפי שקלים לכיס האישי שלהם תלמד את העשבים השוטים לקח. אין דרך אחרת מללמד אותם זכויות אזרח".

ח"כ מלכיאלי: חובה לרענן נהלים עד אחרון השוטרים

ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס מסר ל'בחדרי' בתגובה לפרסום הסרטון באתר 'בחדרי חרדים: "חובה לרענן את הנהלים עד אחרון השוטרים והמתנדבים בשירות אזרחי, בכדי שמקרים שכאלו לא ישנו שוב".

ח"כ עומר ינקלביץ: הזדעזעתי ופניתי לנציבות שיוויון זכויות אנשים עם מוגבלות - אפעל שיתנו את הדין

גם הח"כ מכחול לבן עומר ינקלביץ הגיבה לדברים: "גם אני הזדעדעתי לראות את המראות הקשים של אלימות שוטרים נגד אדם עם צרכים מיוחדים ביום שישי. על פניו נראה שהשוטרים לא למדו את הלקח שאנשים עם מוגבלות זקוקים ליחס שונה. פניתי לנציבות שוויון זכויות אנשים עם מוגבלות ואם יש צורך- אפעל לכך שיתנו את הדין".

ממשטרת ישראל נמסר: צר לנו על הניסיון הפסול להכפיש את שוטרי ישראל המבצעים את תפקידם כחוק למען שלומו ובריאותו של הציבור תוך הצגת תמונה מעוותת וחד צדדית.

בפעילות אכיפה של השוטרים לפני זמן קצר בירושלים בעקבות דיווח שהתקבל במשטרה על התקהלות אסורה, איתרו השוטרים מקווה ובית תפילה מאולתר שפעל בניגוד להנחיות ובו מספר רב של אנשים. כשהגיעו השוטרים למקום החלו חשודים להימלט מהמקום ובמהלך ניסיון לעכב אחד מהם לרישום דו״ח בגין הפרת הצו, הוא החל לצעוק, להתפרע ואף תקף באגרוף ושרט את אחד השוטרים, מה שהוביל לפציעתו. לאחר מעצרו של החשוד בגין תקיפת שוטרים והבאתו לתחנה, הוברר כי הוא בעל מוגבלות ולכן הוא שוחרר.

במקום להלין על שוטרים המבצעים את תפקידם במסירות והקרבה כחוק, ראוי היה לגנות את הפרת החוק ההמונית והבוטה, את הבריחה מהמקום של חשודים רבים, כל תקיפה של שוטרים באשר היא וכל הפרה של צו בריאות העם והתקנות לשעת חירום המסכנים את שלום הציבור ובריאותו.

קורונה חכים חרדים אלימות שוטרים יענקי רוזנברג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד