י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
סיטואציה בלתי אפשרית

הכלה והשקעה: כיצד להאיר לילדינו מתוך הבידוד

הרב בניהו דביר, יו"ר מרכז תל"ם, מביא להורים מספר עצות שימושיות כיצד להתמודד עם חינוך הילדים בצל הבידוד והסגר

הכלה והשקעה: כיצד להאיר לילדינו מתוך הבידוד
צללית אשה צילום: pixabay

השעון מורה על השעה 12:30 בצהריים, אבל המתבגרת עדיין בעיצומו של חלום מתוק, לאחר שאתמול התעקשה לצאת "רק לסיבוב של 100 מטר בהתאם להוראות" שארך שעתיים. אחיה, בגיל ההתבגרות, נתקף במצבי רוח מנוגדים, רגע אחד הוא נראה מכונס ומהורהר, ולמשנהו הוא מתפרץ בכעס על אחיו.

ואת? בתווך, עמלה, מקרצפת ובעיקר משתדלת להישאר אמא טובה, זאת הנעימה והסבלנית. לחייך, להגיש, לבשל ולטגן בלי לתת להר הגעש הפנימי שלך להתפוצץ בקול נפץ עז.

בימים אלה כולנו, כל ההורים, מתמודדים עם סיטואציה כמעט בלתי אפשרית, שמביאה את כולנו לקצה. יש לזכור שזאת תקופה שתעבור בעז''ה, ואם נצלח אותה כמו שצריך, נצא ממנה מחוזקים. ואם נלמד להשתמש בכלים הנכונים, נרכוש אותם לנצח ונצא בסופו של תהליך עם נכס ביד.

אז מה הפתרון? מה יאפשר לבית של מתבגרים להתמלא באווירה נעימה ומקבלת? מה יגרום לכם, ההורים לגעת בליבם של המתבגרים, מה יעזור להפוך את הבית לחממה ולהצמיח פירות מתוקים?

לפניכם מספר טיפים ואבני דרך אותם מעניק מרכז תל״ם - תמיכה וליווי מקצועי, המפעיל מגוון תוכניות רציפות לכ- 1000 נערות מתמודדות מהמגזר החרדי, לצד תוכניות הכשרה לצוותים ותהליכים מעצימים להתמודדות עם מתבגרים.

1. הכלה היא שם המשחק.

הילד שלנו הוא פקדון שניתן לנו מאת הבורא. גם בעת משבר כשהאתגרים גדולים, הכלה מלאה היא המשימה.

כיצד תצליחו להכיל את המתבגר/ת? -התאימו את התגובה: כשהמתבגרים משתפים אתכם בבעיה, זה משום שהם סומכים עליכם שתעזרו להם כהורים ולא כדי לשמוע דברים שליליים שהם כבר חשבו עליהם בעצמם. עזרו להם גרמו להם הרגשה נוחה לגשת לפנות אליכם בעתיד, חשוב כי לא תגיבו בחומרה לא לצעוק ברגע שהם מסיימים משפט אחד. תנו להם זמן להסביר למה קרה? מה שקרה.

-שאלה ולא תחקיר: נערים ונערות בגיל ההתבגרות אוהבים לשמור דברים לעצמם ולא לשתף את הוריהם בכל פרט קטן. במידה ואתם חשים בחוסר שיתוף מצידם, אל תערכו "תחקירים" עם אינסוף שאלות כדי לברר את רצונכם. שוחחו עמם כפי שאתם משוחחים עם אנשים אחרים דאגו לשיחה נעימה. כאשר המתבגרים ירגישו בנוח, הם יספרו לכם על מחשבותיהם והרגשתם.

2. זכות הבחירה

בחרו להעניק למתבגר את זכות הבחירה במה שקשור אליו. כי גם לו מגיעה הזכות וחובת הבחירה. הילד רוצה להתנסות במשהו חדש ולא מוכר? תקופת ההתבגרות מביאה איתה הרבה "פעמים ראשונות", גורם זה מסייע לנערים ונערות מתבגרים להפוך בסופו של דבר לבני אדם בוגרים.

למרות הבנתם כי חלק ממעשיהם אינם טובים בעינכם, הם ירצו להתנסות בחוויות חדשות, למתוח גבולותיהם ולפעמים גם גבולותיכם. חשוב שתזכרו הרבה פעמים מההתנסויות בחינת הגבולות המתבגרים יסתפקו בפעם ראשונה בלבד ולא יהפכו כל חוויה להרגל. כל עוד ההתנסות לא מהווה סכנה, אפשרו להם להתנסות. וגם אם יטעו- יצליחו ללמוד על החיים ועל עצמם.

3. מעורבות ולא התערבות

מעורבות בחיי הילדים הינה חיונית בהחלט ומשדרת אכפתיות, אך יש להימנע מהתערבות מעיקה ומרחיקה, המתבגרים תופסים את עצמם כבעלי יכולת הסתכלות פנימית, לכן הם מאמינים שהם יכולים לבחור בעצמם בעניין ערכיהם והתנהגותם. בימים אלו בעיצומו של משבר הקורונה כאשר יש להישמע לכללים והגבלות, ייתכן ונערות יתנגדו לשמירה על הכללים. חשוב לזכור אין באפשרות ההורים להכריח אותן. הן בוחרות.

לצד זאת, אפשר לשנן באוזניהן שוב ושוב את חשיבות שמירת ההנחיות, ההקפדה על כללי ההיגיינה. וכמובן לבקש מהן לכבד את הכללים בבית- לשטוף ידיים היטב בכניסתן וביציאתן.

מומלץ כי אתם ההורים תסבירו למתבגרת את האמת על המצב בעולם- לא מדובר בחופש הגדול, המדובר במגיפה עולמית ,אחת הדרכים להתמודד עימה – היא פשוט להישאר בבית. כאן נסו לחשוב יחד על אפשרויות תעסוקה ותחביבים במסגרת ההנחיות.
אם בכל זאת נערה בוחרת לצאת, כדאי לצייד אותה בציוד מגן בסיסי ,מסכה וכפפות.

כאשר דאגת ההורים כנה, היא תחוש בכך ולכן חשוב כהורה להרעיף מילים חמות כמו: 'את חשובה ויקרה לנו', 'אנו רוצים בטובתך ובבריאותך' ועוד.

4. הקול הפנימי

פיתוח אישיות עצמאית הינו הכרחי לפיתוח גבול פנימי יציב ואיתן. נפתח ונעודד קול פנימי אצל ילדינו.

זה הזמן שלהם לחלום! תנו להם מקום לחלומות - בתקופת ההתבגרות בני העשרה מנסים לגבש את זהותם ואת עתידם. לפעמים זה גורם להם לדמיין דברים שנראים לכם בלתי אפשריים. אל תפסלו את רעיונותיהם על הסף. כבדו אותם ושמחו שיש משהו שמעורר בהם חדווה, גם אם עניין זה מרתיע אתכם. התמיכה ההורית תסייע להם להרגיש בטוחים ובסופו להגיע רחוק!

כמו כן, אם המתבגרים מבקשים לעשות פעולה שלא נראית לכם, נסו לא לאסור, אלא להדריך. במידה ותאסרו עליהם לעשות את הדברים שהם אוהבים, הם ימצאו דרך אחרת לעסוק בהם ללא ידעתכם וללא לבקשת רשות. במידה ואתם חוששים, הדריכו כיצד ומה לעשות במצבים מסוימים למרות כי בתחילה לא יראו כי הפנימו הדברים, מילותיכם יחלחלו יישארו בתוכם.

5. השקעה משתלמת!

נשקיע תשומת לב, אהבה והכלה מתוך שמחה מבלי לשקוע בתהומות של ציפייה לקבלת תמורה, זכרו כי השקעה לטווח ארוך משתלמת במיוחד בימים אלה אנו יכולים למנף את הקשר, לתת מעצמנו ולהשקיע בהם מתוך אהבה. תתפלאו לשמוע, אבל חלק מההשקעה שלכם כהורים היא נתינת אחריות וחלוקת תפקידים תוך שיתוף הילדים במשימות הבית באופן נעים ומזמין. תנו להם לקחת חלק במשימות הבית - זאת דרככם ללמדם כיצד להתנהל בעתיד בתחומי החיים השונים.

תמיד נזכור כי אנו ההורים הבריח התיכון בתהליך גיבוש האישיות של הילדים שלנו, בידינו כוח רב להובילם לבניין אישיות שלם ובריא. בשם ה' חזקו ונתחזקה! אם יש לכם שאלה אתם מוזמנים לפנות במייל: [email protected]

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד