י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ירידה לצורך עליה?

הזורעים בדמעה – ברינה יקצורו: כך תשקיעו בזמני משבר

ברק הס, מנכ"ל ברק ייעוץ והשקעות, מומחה לכלכלה, השקעות ותכנון פיננסי מביא לכם שלל עצות מעשיות כיצד לנהוג בתקופה זו של חוסר יציבות פיננסית

  • י"ח ניסן התש"פ
הזורעים בדמעה – ברינה יקצורו: כך תשקיעו בזמני משבר

לאחרונה פתחתי את אתרי הכלכלה והתוודעתי לידיעה מרעישה: המניות של הבנקים הגדולים: לאומי, פועלים, דיסקונט, יחד עם חברות רבות אחרות - נמכרות בעשרות אחוזי הנחה, בעקבות משבר הקורונה.

מיד לאחר מכן – טלפון. על הקו חבר קרוב ששואל אותי בחשש: "אתה רואה מה קורה בבורסה? ירידות חדות. אולי כדאי למכור את המניות עכשיו? או אולי לעבור לאפיק סולידי?"

אין ספק, התקופה הזו לא פשוטה למשקיעים רבים, שנבהלים לאור הירידות החדות בבורסה, ותוהים לאן כדאי לקחת את המצב. וכמו במגדל קלפים – ירידה מביאה לעוד ירידה, ואלו מביאים לכותרות מבשרות רעות בחדשות – שמביאות לירידות נוספות.

למשקיעים שביניכם החוששים מהמצב ושוקלים לצאת – אני ממליץ לשקול שוב. מכירת המניות בשפל היא לאו דווקא הצעד הנכון כרגע, ואם נתבונן על משברים אחרים שהתרחשו בעבר, נוכל להבין איך מתנהגות המגמות השונות בבורסה – ולמה כדאי להמשיך להחזיק במניות גם בעיתות שפל.

ירידה לצורך עליה?

החשש של המשקיעים הוא מוצדק – נפילות משמעותיות בבורסה, משבר הקורונה בעיצומו וכרגע אנחנו לא יודעים מתי ייגמר. אך האם זו הפעם הראשונה שהבורסה נופלת? מובן שלא. משבר גדול התרחש בשנת 2008 ומשברים נוספים קרו גם בשנת 2015 ו- 2018. כמובן שבכל המצבים האלו, מניות רבות נמכרו בהנחות של עשרות אחוזים, כאשר אנשים רבים רצו לצאת מהשוק.

אבל, משברים דרכם להסתיים. ואם נסתכל על גרפים של מדדים שונים מתקופות משבר שונות, נראה שלאחר הירידות תמיד הגיעו עליות, שפיצו על אותן הירידות ואף יותר. כמובן, יש מי שיחליט לצאת לפרק זמן מהבורסה עד להתאוששות, ולהצטרך בחזרה כשהמדדים בעלייה. למי שחושב כך – אני ממליץ להסתכל על גרף התשואה השנתית של מדד ה- S&P לאורך 30 השנים האחרונות, שמוכיח ללא ספק את היתרון של המשך החזקת המניות בזמני משבר על פני יציאה מהבורסה.

יותר ימים – יותר תשואה

מדד ה- S&P הוא אחד המדדים הגדולים בארה"ב. בגרף שפרסם, ניתן לראות את מצב התשואה הממוצעת של אנשים שרכשו מניות לפני 30 שנה, לפי ימי ה- Best Days, שמשמעותם – הימים הטובים ביותר במדד.

לפי נתוני הגרף: מי שהחזיק במניות בכל השנים הללו, ולא יצא אפילו ליום אחד מהשוק – הרוויח התשואה שנתית ממוצעת של 10.2%! מי שפספס את היום הטוב ביותר – הוריד את התשואה השנתית הממוצעת שלו ל- 9.8%.

מי שפספס את חמשת הימים הטובים ביותר – הוריד את התשואה השנתית הממוצעת שלו ל- 8.7%. ומי שפספס את 25 הימים הטובים ביותר – הוריד את התשואה השנתית הממוצעת שלו ל- 5.4%! ובעצם – הפסיד כמעט חצי מאחוזי התשואה שלו בגלל שלא נשאר ב- 25 הימים הטובים ביותר.

במצבי משבר הבורסה מתנהגת פעמים רבות בירידות ועליות חדות לסירוגין. מנגד- ייתכן מאוד שהימים 'הטובים ביותר' יהיו בסמוך לאותם זמני משבר: אם נסתכל על הכותרות האחרונות – רק ביום שישי האחרון התרחשה עלייה משמעותית במדד ת"א: 9.5% ביום אחד! מי שיצא רגע לפני כן מהשוק – הפסיד אותה.

תחזיקו חזק, במילים אחרות – אין מישהו שיודע מתיי יתרחשו ימי ה- Best Days – וכל יום נוסף כזה מעלה את אחוז התשואה השנתית הממוצעת באופן מאוד משמעותי. מי שיצא מהבורסה כדי להיכנס בהמשך, כשתהיינה עליות - פספס את היום הזה ואת העלייה בתשואה השנתית שבעקבותיו.

לחברי הטוב הצעתי לרדת מהרעיון. נכון, המפולת עדיין לא מאחורינו, אבל מי שימשיך להחזיק במניות גם בעיתות משבר - יהיה בעל סיכויים גדולים יותר להרוויח מהימים הטובים ביותר.

הכותב : ברק הס, מנכ"ל ברק ייעוץ והשקעות, מומחה לכלכלה, השקעות ותכנון פיננסי.

קורונה פיננסי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד