כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"אבדה גדולה לעם ישראל"

פטירת הראשל"צ: בכירי המדינה מתאבלים מרה

עם פטירתו של הראשל"צ הגר"א בקש דורון זצ"ל החלו לזרום הודעות אבל מצד רבנים ופוליטיקאים בישראל שמתאבלים יחד עם מדינת ישראל על הסתלקותו של רבה הראשי לישראל לשעבר | ראש הממשלה: "אני דואב עמוקות – עם עַם ישראל כולו" | הראשל"צ הגר"י יוסף: "עולם הרבנות התורה וההלכה איבד את אחד מעמודי התווך שלו" | השר דרעי: "היה תלמיד חכם ענק, מורה דרך לרבים בעם ישראל ופטירתו היא מכה גדולה"

פטירת הראשל"צ: בכירי המדינה מתאבלים מרה
עם ראש הממשלה בנימין נתניהו צילום: לע"מ

בכירי מדינת ישראל לצד בכירי המערכת הפוליטית מרכינים הערב את ראשם ומשתתפים באבל הכבד עם הסתלקותו לשמי רום של הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל מי שכיהן בעבר כרבה הראשי של מדינת ישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעת אבל פומבית בה כתב: "אני דואב עמוקות – עם עַם ישראל כולו – על פטירתו של הראשון לציון, הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי-דורון זצ"ל. תנחומיי העמוקים מסורים למשפחתו הנכבדה ולתלמידיו הרבים. הרב בקשי-דורון היה חוליה חשובה בשרשרת מסירת התורה של חכמי ספרד. בקיאותו המופלגת במקורות ישראל התמזגה עם מידותיו הנאצלות. הוא ניחן בנועם הליכות וקיבל במאור פנים כל אדם".

נתניהו הוסיף: "הרב בקשי-דורון שימש כמורה דרך לכלל קהילות ישראל, בארץ ובעולם. פגשתי בו פעמים רבות ותמיד התרשמתי מאישיותו החמה. בעבורו תורת ישראל נחשבה כתורת חיים. תמצית דרכו הייתה תבונה, סובלנות ואהבת העם והמדינה. לדאבון הלב, הרב בקשי-דורון נדבק בנגיף הקורונה ומאמצי הרופאים להצילו לא צלחו. חבל על דאבדין. זכרו יוסיף להיות חקוק בלב עמנו", כך ראש הממשלה.

הראש״ל הרב הראשי לישראל הגר"י יוסף פרסם הודעת אבל בה נכתב: "עולם הרבנות התורה וההלכה איבד את אחד מעמודי התווך שלו הראשון לציון הרב הראשי לישראל הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצוק"ל. אוי לו לדור שאיבד כלי חמדתו, או לה לספינה שאבד קרבניטה, המשיך את שושלת הראשונים לציון לדורותיהם, זך השכל והרעיון, זכינו להכירו עוד כאשר כיהן כראש הקיבוץ בישיבת פורת יוסף והרביץ תורה בתלמידים שהשתוקקו לקבל תורה מפיהו, שיעוריו בישיבה היו מלאים בפלפול חד, ובספריו הרבים חתר לשלב את השיטות, השיטה הליטאית בה למד בישיבת חברון, עם השיטה ההלכתית הספרדית כפי שלמד ממרן אאמו״ר זיע״א היה מפורסם בכוחא דהיתרא כפי מסורת גדולי ספרד ולאמיתה של תורה".

"עם השנים התמנה ע״י מרן אאמו״ר זצ״ל לרב העיר בת ים, ובשנת תשל"ה הביא לבחירתו לרב ראשי לחיפה , בה כיהן כעשרים שנה, בשנת תשנ״ג נבחר לראשון לציון הרב הראשי לישראל והוביל את מהפיכת הכשרות ברבנות הראשית, הנהיג וסידר את כלל מחלקות הרבנות מהמסד ועד הטפחות, הרבנות הראשית לישראל חייבת לו את תקומתה המחודשת בעשרות השנים האחרונות. תנחומיי למשפחתו יחד עם כל בית ישראל אשר אבלים את לכתו. ויה״ר שיבולע המוות לנצח וימחה ה׳ דמעה מעל כל פנים אמן".

הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול הגר"ד לאו, פרסם גם הוא הודעת אבל וכתב: "יחד עם כל בית ישראל מתעטף באבל בערב הקשה הזה עם הסתלקותו לגנזי מרומים של הראשון לציון, הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול הגאון הגדול רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל ששימש בין היתר כרב בערים בת ים וחיפה".

"הגר"א בקשי דורון כיהן כנשיא בית הדין הגדול ועמד בראשות מוסדות תורה רבים בהם צמחו תלמידי חכמים מופלגים. עמד לימין רבני ודייני ישראל בעצה ותושיה. הסתלקותו הערב מותירה חלל גדול בעולם היהודי. נמשיך עם כל בית ישראל להעתיר בתפילה לבורא עולם שישלח רפואה שלמה לכל החולים ויסיר מאיתנו את המגיפה הקשה הזו", כך הגר"ד לאו.

יו"ר הכנסת ח"כ בני גנץ הגיב לפטירתו של הראשל"צ וכתב בקצרה: "תנחומים מעומק הלב למשפחתו, ליקיריו ולתלמידיו של הראשון לציון, הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון. אני בטוח שמורשתו וחוכמתו ימשיכו לחיות דרך תלמידיו, ודרך ההולכים בדרכו. ‏יהי זכרו ברוך".

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי הגיב לפטירה בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "‏ברוך דיין האמת. מתאבל מרה על פטירת הרב הראשי, הראשון לציון, הרב אליהו בקשי דורון. הרב בקשי דורון, היה תלמיד חכם ענק, מורה דרך לרבים בעם ישראל ופטירתו היא מכה גדולה. כאב גדול מאד, אבדה גדולה לעם ישראל. יהי זכרו ברוך".

שר הביטחון נפתלי בנט פרסם גם הוא הודעת אבל בשמו ובשם מערכת הביטחון וכתב: "הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון הלך כעת לעולמו בתום מאבק עיקש בנגיף הקורונה. הרב היה איש חסד ונתינה, שפעל רבות לקירוב לבבות בעם ישראל. מוסדות בנין אב ודבי אליהו שהקים מסמלים את מורשתו, מורשת של אהבת העם והתורה".

השר הוסיף וכתב, "בשמי ובשם מערכת הביטחון, אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחה בשעה קשה זו. עם ישראל כולו מחבק אתכם. יהיה זכרו ברוך".

יו"ר 'האיחוד הלאומי', שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' כתב: "ניצחו אראלים את המצוקים. כאב עצום על תלמיד חכם, איש תורה וחסד, מנהיג. מחובר לכל חלקי העם והוביל בתפקידיו עמידה איתנה על כבודה של תורה. הראשון לציון הרב בקשי דורון נתבקש לישיבה של מעלה, חבל על דאבדין ולא משתכחין".

שר החינוך הרב רפי פרץ כתב: "עם ישראל התייתם הערב. הלב דואב על פטירתו של הראשון לציון, הרב בקשי דורון זצ"ל. הרב בקשי היה מגדולי התורה בדורות האחרונים, מורה לרבים, מסור לתורה ולעם ישראל באופן יוצא דופן, הנהיג רבנות שורשית וקשובה, מכילה ומאירת פנים. זכותו הגדולה תגן עלינו ויהא מליץ יושר בעדנו. יהי זכרו ברוך".

שר המשפטים לשעבר חברת הכנסת איילת שקד הגיבה לפטירתו של הגר"א בקשי דורון זצ"ל וכתבה: "הרב הראשי לשעבר אליהו בקשי דורון, מגדולי הדור, הלך לעולמו בשל מחלת הקורונה הארורה. הרב היה איש של נתינה גדולה לעם ישראל. עשייתו המפוארת, מפעלי החסד והתורה שהקים, פעילותו לקירוב לבבות, אהבת הארץ והתורה ימשיכו את מורשתו לדורות הבאים. ‏שולחת תנחומי למשפחתו ולתלמידיו. יהי זכרו ברוך".

ראש העיר ירושלים משה ליאון פרסם הודעת אבל בה כתב: "הערב אנחנו נפרדים ביגון עמוק מזקן הראשונים לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל שהסתלק לבית עולמו. הרב כיהן כראש מוסדות בנין אב ודבי אליהו בירושלים היה איש של חסד, איש של נתינה ורבות עוד יסופר על פועלו לטובת הציבור".

לדברי ליאון, "זכיתי להיכרות קרובה ומעמיקה עימו, להנות מעצותיו ולהתברך מפיו הקדוש פעמים רבות. אני רוצה להביע את תנחומיי למשפחתו, לתלמידיו הרבים ולעולם היהודי כולו שנפרד מאחד מענקי הרוח שפעלו בקרבו שנים רבות. העיר ירושלים בה פעל, למד וגידל את משפחתו תנציח את דמותו הגדולה בתקופה הקרובה. דמותו המאירה, פסקיו, ומורשתו התורנית חקוקים בליבנו לעד".

• • •

תנועת ש"ס פרסמה הודעת אבל בה נכתב:

תנועת ש"ס ובראשה מרנן ורבנן מועצת חכמי התורה בראשות גדול הדור מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן שליט"א, יו"ר התנועה הרב אריה דרעי, נציגיה ופעיליה, מבכים מרה את פטירתו של האי גברא רבא, זקן הראשונים לציון ומבכירי עולם הרבנות והדיינות בישראל, הרב הראשי לישראל לשעבר.

הגאון הגדול רבי אליהו בקשי דורון זצוק"ל

אשר השיב הערב את נשמתו הטהורה ליוצרה לאחר שהזדכך בייסורים קשים ומרים והוא כבן פ׳ שנים

המנוח זצוק״ל קנה את חוק לימודו בישיבות הקדושות וכיהן עשרות שנים כרבם של הערים בת ים וחיפה, שם הקים עולה של תורה וחולל בהן מהפכה תורנית עצומה. בקיאותו הגדולה במכמני התורה יחד עם מסירותו לכלל הביאה את מרן רבנו עובדיה יוסף זצוק״ל לתמוך בו למשרת הראשון לציון והרב הראשי לישראל.

במשך שנות כהונתו האדיר את מעמד הרבנות בישראל והביא את דבר ה׳ זו הלכה לכלל הציבור ופעל להאהיב שם שמיים על הבריות.

העמיד תלמידים הרבה בישיבות 'בנין אב' ו'דבי אליהו' ובת"תים שהוקמו על ידו. חיבוריו התורניים העמוקים כמו שו״ת בניין אב ששה כרכים בהלכה ובאגדה זכו למקום של כבוד בכותל המזרח התורני.

זכה לראות דור ישרים מבורך, צאצאים יראי ה׳ הממשיכים דרכו ברבנות ובהרבצת התורה, וכן נינים ובני נינים כ״י.

מועצת חכמי התורה ותנועת ש"ס אבלים יחד עם כל בית ישראל על האבדן הגדול לעולם התורה והרבנות, וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'.

• • •

ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס כתב: "חש הערב עצב נורא, כמובן בפן הכללי, הרב זצ"ל היה דמות מרתקת אשר שילבה ידענות אדירה של תורה, ספריו בהלכה נמצאים ברבים מהיכלי התורה, אבל גם בפן הפרטי, בשנים האחרונות הגעתי להתייעץ ולהתברך בביתו פעמים רבות".

לדבריו: "הרב היה במשך שנים אחד מרבניה המשפיעים של תנועת ש"ס והשר דרעי היה נועץ בו רבות. אין ספק כי זהו ערב קשה מאד. איבדנו אדם גדול שהיה בנוסף לכל גם גאון במידות, החיוך והעצה שלו תחסר לי ולרבבות שומעי לקחו לאורך עשורים רבים", כך מלכיאלי.

הרב אליהו בקשי דורון מודעות אבל הודעת אבל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד