י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
לא מוותרים בקלות

התושבים עתרו נגד הסגר: נתוני משרד הבריאות שגויים

תושבי השכונות הירושלמיות עליהם הוטל סגר במסגרת חלוקת העיר לאזורים, הגישו עתירה דחופה לבג"צ כנגד הסגר שהוטל עליהם בטענה כי הנתונים המצויים בידי משרד הבריאות ועל פיהם התקבלה ההחלטה - שגויים • השופטת הורתה לממשלת ישראל להשיב לעתירה עד לשעה 20:00 הערב

התושבים עתרו נגד הסגר: נתוני משרד הבריאות שגויים
אכיפת משטרה קורונה צילום: דוברות המשטרה

תושבי שכונת רמות בירושלים והמנהל הקהילתי הגישו עתירה דחופה ביותר לבג"צ למתן צו על תנאי וצו ביניים נגד הטלת הסגר על השכונה.

"אין כל הצדקה להפלות את רמות ולהטיל עליה סגר מלא" טענו העותרים. "בעוד שסגר כזה לא הוטל על שכונות ואזורים אחרים, בירושלים וחוצה לה, שבהם שיעור התחלואה גבוה הרבה יותר, אך לא הוטלו עליהם סגר או הגבלות הדומות לאלה שהוטלו על שכונת רמות".

בשונה משאר הארץ, טוענים העותרים, העיר ירושלים חולקה לשבעה אזורים שהתנועה אליהם ומהם נאסרה, וזאת בנוסף למגבלות חמורות על החירות וחופש התנועה בתוך האזורים עצמם.

בשעות הקטנות של הבוקר (ראשון), החליטו בממשלה באמצעות ישיבה טלפונית על הטלת סגר נוסף שייכנס לתוקפו בשעה 12:00 בצהריים, תוך שהם מותירים אותו על ארבעה אזורים בירושלים, ששכונת רמות נכללת באחד מהם, ומחריגים - "לא ברור על בסיס אלו נתונים בדיוק - שכונות אחרות, דוגמת שכונת הר חומה, סנהדריה, בוכרים, רחביה וגוננים. ההודעה על הסגר החדש - ללא הפרסום ב"רשומות"- פורסמה באתר הדוברות של משרד ראש הממשלה" נכתב.

לטענת העותרים, כי אין כל הצדקה להפלות את רמות ולהטיל עליה סגר מלא. "בעוד שסגר כזה לא הוטל על שכונות ואזורים אחרים, בירושלים וחוצה לה, שבהם שיעור התחלואה גבוה הרבה יותר, אך לא הוטלו עליהם סגר או הגבלות הדומות לאלה שהוטלו על שכונת רמות".

בעתירה טוענים התושבים, כי למשרד הבריאות נתונים שגויים על מספר התושבים ברמות. בשכונת צפון תלפיות יש 446 חולים ל-100,000 תושבים, אך לא הוטל עליה סגר; באור יהודה, שבה מספר התושבים הוא כ-35,000, נספרו 322 חולים ל-100,000 תושבים אך לא הוטל עליה סגר; ועל זו הדרך ניתן להביא עוד ועוד דוגמאות.

"מן הראוי שהמשיבים - שכל הנתונים אמורים להימצא בידם, ימציאו לפחות לבית המשפט את כל נתוני התחלואה מכל הערים והשכונות בארץ, נכון למועד הטלת הסגר על רמות, על מנת שניתן יהיה להיווכח בקלות האמנם ההחלטה דנן נתבססה על נתוני אמת או שהייתה פרי שרירות לב".

לעתירה הם צירפו טבלה עם פילוח בשכונות בירושלים, כאשר שיעור החולים ל-1,000 תושבים בה עומד על 3.12, לעומת ארבע שכונות אחרות בעיר עליהם לא הוטל סגר, סנהדריה עם 6.16, קרית בעלזא עם 5.16, קרית צאנז עם 15.64 ושכונת הבוכרים עם 8.45.

"אפשר ולא נאמין למראה עינינו" כותבים העותרים, כאשר נמסרו הנתונים לידיהם מגורמים בכירים ביותר במשרד הבריאות, "התברר לעותרים כי נתוני המשרד שגויים מיסודם". כך, למשל, על פי נתוני המשרד יש ברמות 49,000 תושבים בעוד שבפועל מתגוררים בה כיום 55,000 תושבים.

לטענתם, יישום הפרמטרים על שכונת רמות בהשוואה לאמצעים שננקטו כלפי תושביה והסגר בראשם, "מלמדים שננקטו כלפי תושבי השכונה אמצעים חמורים ביותר, שלא הייתה להם כל הצדקה ותוך הפלייתם לרעה". כך לדוגמה, בשכונת רחביה הוחלט להטיל סגר רק על חלק מרחובות השכונה, בין הרחובות קרן קיימת לישראל עד רחוב רמב"ן. "גם מי שאינו בקי בשבילי ירושלים, יודע שהשכונה אינה מובדלת - כמו שכונת רמות - משכונות הצמודות לה ממש ומקיימת עמם קשר בתים רציף.

ברחביה כולה מתגוררים הרבה פחות תושבים ממספר התושבים שמתגוררים בכל אחד מאזורי המשנה של שכונת רמות. "הטלת סגר על כלל השכונה - בלי להיכנס ל"רזולוציות" של רחוב כזה או אחר - הייתה הרבה פחות פוגענית בהיקפה ובעוצמתה מהסגר הפוגעני והמגביל שהוטל על שכונת רמות כולה, על כל 55,000 תושביה.

השופטת ענת ברון מבית משפט העליון הורתה לממשלת ישראל, ועדת השרים לענייני מאבק בנגיף הקורונה וליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, להשיב לעתירה עד לשעה 20:00 הערב.

רמות ירושלים משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד