י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

עשרה מי יודע: עשרת הלהיטים הגדולים שהולחנו על ירושלים

לרבים מאיתנו נבצר השנה לקיים את המנהג המסורתי לעלות לירושלים בחג. כדי להיזכר קצת באווירה המכוננת השוררת בעיר, הכינה עבורכם עיריית ירושלים רשימה ובה מצעד עשרת שירי ירושלים החסידיים הגדולים, מכל הזמנים

עשרה מי יודע: עשרת הלהיטים הגדולים שהולחנו על ירושלים
אברהם פריד צילום: מתוך מופע צמאה

לירושלים תפקיד חשוב בפולקלור היהודי. אתרי מורשת רבים הוקמו בה, לא מעט אזכורים יש עליה בתנ"ך ומאמרים וספרים רבים נכתבו עליה. גם על ענף המוזיקה היא לא פסחה ולא מעט שירים נכתבו עליה ואף התברגו בצמרת הפלייליסט של המוזיקה החסידית.

רגע לפני שחל האיסור על שמיעת מוזיקה, קבלו את מצעד השירים היפים שנכתבו על עיר הקודש, מהמקום העשירי ועד המקום הראשון.
הדירוג נעשה על פי שקלול של הצלחת השיר כיום ובכלל, יחד עם שיפוט מוזיקלי סובייקטיבי של המדרגים.
מוזמנים להגיב ולהרכיב את המצעד לפי דעתכם האישית.

10. אברהם פריד - ירושלים

עוד אחד מאוסף הלהיטים הבלתי נדלה של ענק הזמר החסידי. בלחן מקפיץ ובביצוע מלא אנרגיה, מצליח פריד להעביר היטב את המסר - "ירושלים אורו של עולם".

9. ובנה אותה - שלמה קרליבך

אין מצעד שירים שלם ללא לחניו האדירים של ר' שליימה. מבין מזמוריו הרבים שנכתבו על ירושלים, היה צריך לסנן בקפידה את הטובים ביותר.
כאן, בביצוע מרגש ואותנטי כהרגלו, מצליח קרליבך להעביר לשומע את התחושה כי קיימת אצלו כמיהה אמיתית וכנה לבניין ציון השלם.

8. שבחי ירושלים - אביהו מדינה

השיר אולי הכי מזוהה עם עיר הבירה. לחן עממי ומאוד קליט ובעל כושר הישרדות מרשים למדי. הביצוע המקורי לא הגיע מעולמות המוזיקה החסידיים, אך במהלך השנים התאקלם היטב גם במגזר החרדי.
אמנם הוא פחות מדבר בשפת המוזיקה העכשווית, אבל יפה בפשטותו ולא היה יכול שלא להיכלל ברשימה כזו.

7. לחיים בירושלים - אברהם פריד

כהרגלו, פריד משתלט על מצעדי הפזמונים השונים, הפעם עם עוד להיט קצבי מתוך מפעל הלהיטים הענק שלו. שיר שזכה לפופולריות רבה ואהוב על מעריציו הרבים. אז קדימה, בואו נשתה לחיים!

6. ירושלים - מרדכי בן דוד

ההאזנה לביצוע מעוררת נוסטגליה וגעגועים למוזיקה הישנה והאותנטית מפעם. שיר שמח עם קצב טוב ולחן מקורי שלא דומה לשום דבר אחר (עניין נדיר לכשעצמו...). אגב, שם האלבום בו נכלל השיר נקרא, איך לא - תמיד בשמחה.


5. על נהרות בבל - מידד טסה

למקום החמישי הגיע הלהיט המוכר, שמביא לידי ביטוי את העוצמות של אחד מילדי הפלא היותר מוכשרים שגדלו כאן.
השיר כולל בתוכו את שורת הטקסט האלמותית ואחת המוכרות שנכתבו במקראות על ירושלים, (ספויילר: ניפגש בה עוד בהמשך...) "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני". שורה שהולחנה בטוב טעם.


4. ירושלים שבלב - אברהם פריד

השיר החדש ביותר שנכנס לרשימה, הן מבחינת גילו הצעיר יחסית והן מבחינת הרוח העדכנית שהחדיר אברהם פריד - הבלתי נגמר - למוזיקה החסידית, גם בלהיט זה. הטקסט מקורי והלחן זורם וכיפי, שפשוט קשה להפסיק לזמזם אותו.

3. אם אשכחך - שלמה קרליבך

גם כאן, בלחן סוחף ובכריזמתיות שאינה ניתנת לחיקוי, מצליח קרליבך להעביר אצל רבים תחושת צמרמורת, בביצוע שניכר כי מגיע מתוך נימי נשמתו היהודית.

2. עוד ישבו - מרדכי בן דוד

M.B.D בשיאו. בקולו המרטיט, מבצע מרדכי בן דוד את הלחן לאחד מהטקסטים היפים שנכתבו על עיר הקודש. השיר זכה למקום גבוה בין היתר בשל ייחודו ובשל העיבוד המדויק שמבליט היטב את עוצמות הלחן.


1. אם אשכחך - יעקב שוואקי.

הבחירה למקום הראשון אמנם צפויה אך מתבקשת. הלחן המרגש בביצועו של יעקב שוואקי, נמצא איתנו 15 שנה בלבד ומאז הספיק להפוך למגה להיט. חצה מדינות, יבשות ומגזרים, זכה לאינספור גרסאות קאבר, הפך לקלאסיקת חופות ומרגיש כאילו הוא איתנו עוד מדורי דורות.
ניתן לומר שהוא קטף פה אחד את התואר - השיר הירושלמי הגדול ביותר.

<

להיטים חסידיים ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד