י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

"חבל שמנצלים את המשבר הנוכחי בשביל להרוויח כמה נקודות פוליטיות". מנכ"ל דובק רועי גהל בראיון בלעדי ל'בחדרי'.

כאיש שמעורה בנעשה בקהילה החרדית, ד"ר רועי גהל מכיר היטב את הנפשות הפועלות בציבור החרדי. בראיון עמו, הוא מספק לנו מספר תובנות מעניינות על המשבר שפוקד אותנו, על ההתקפה התקשורתית כלפי המגזר החרדי וכן מנסה לשים סוף לסאגה סביב חילוקי הדעות על כשרות הסיגריות בפסח

"חבל שמנצלים את המשבר הנוכחי בשביל להרוויח כמה נקודות פוליטיות". מנכ"ל דובק רועי גהל בראיון בלעדי ל'בחדרי'.
ד"ר רועי גהל צילום: יוסי כהן

אין כמעט בני ברקי שאינו מכיר את חברת 'דובק' המיתולוגית.

דובק היא עד היום חברת הסיגריות הבלעדית לייצור סיגריות בישראל. ברשותה מותגים מוכרים כמו 'טיים' 'נובלס' ועוד רבים וטובים.

במשך שנים מפעל החברה היה ממוקם בלב ליבה של בני ברק וכך גם עיקר פעילותה.

מטבע הדברים, ד"ר רועי גהל, המנכ"ל והבעלים של החברה, העביר לא מעט שנים בקרב הקהילה הבני ברקית ובקרב עסקניה.

כיום הוא מתגורר בבריטניה ובראיון בלעדי מספק לנו הצצה על איך נראית התנהלות החברה החרדית בארץ כמשקיף מן הצד וכיצד מתמודדים עם המשבר החריף ביותר שפוקד את בריטניה.

איך התחושות בבריטניה, כיצד המשבר משליך על התנהלות הציבור שם?

"ניתן לומר שהקורונה יצרה דווקא את הצורך של האנשים אחד בשני. הנגיף פוגע בכולם, עניים ועשירים כאחד. כאן בבריטניה אתה מגלה את החיבור שזה יוצר והערבות ההדדית. לפתע כולם נמצאים במצוקה וכולם זקוקים לסיוע אפילו הבסיסי ביותר של אספקת מצרכי מזון וכדו' ועם כל הקושי, אפשר לראות בזה חיבור בין אנשים ועזרה הדדית".

כאיש שמכיר מקרוב את המגזר החרדי, מדוע לדעתך כאן בארץ היחס שונה והולך דווקא לכיוון של פילוג ושיסוע בחברה הישראלית?

"זה אכן חבל מאוד, חבל שמערבים פוליטיקה בתוך המשבר הזה. מכיוון שאם רק היו רוצים, היה אפשר להשתמש בכלים נכונים ובאמצעי הסברה נכונים. חבל שבשביל לזכות בכמה נקודות פוליטיות יש כאלה שלוקחים את המצוקה הכללית לכיוונים כאלה של השמצה והתקפות מיותרות. אני גם חושב שאם היו נותנים את מושכות ניהול המשבר לגופים חרדיים, ההתנהלות הייתה יכולה להיות הרבה יותר יעילה וטובה. יש בבני ברק ארגוני חסד ענקיים שהיו יכולים לסייע מאוד לכלל הציבור".

לצד הקושי הבסיסי אצל האנשים, אתגר גדול מלווה גם את ענף הייצור ואת בעלי החברות בכלל. ניהול חברה שדורש הרבה כוח אדם, נעשה מוגבל תחת תנאים קשים . בחברת ענק בסדר גודל של 'דובק' מדובר בהגבלות כמעט בלתי אפשריות.

איך החברה שלך מצליחה להמשיך להתנהל בימים שכאלה?

"כמובן שישנם קשיים עם כל הבידוד וההרחקות. זה יוצר קושי בקבלת חומרי גלם, בייצור ובכלל בכל העבודה השוטפת. אבל מה שעומד לנגד עינינו זה לעשות את המירב כדי להמשיך לספק ללקוחותינו הנאמנים את הסיגריות שהיו רגילים אליהם".

כידוע, גם תרבות הצרכנות בכל העולם עברה שינויים דרסטיים. מלאי המזון מתחסלים במהירות מחד, אך גם החשש ממצוקה כלכלית מתמשכת גורמת לאנשים לחסוך כמה שניתן בהוצאות מיותרות והשוק הצרכני כולו עובר טלטלות כבדות בשל כך.

כבעלים של חברת סיגריות מצליחה, איך אתה רואה את השפעת המשבר על הצרכן. יכול להיות שדווקא כשהוא מסוגר בביתו ושרוי במצב לחץ הצרכן מעשן יותר...?

"קשה לענות על שאלות כאלה בטווח הקצר. מכיוון שבאופן כללי בתקופות כאלה אנשים נוטים לאגור יותר מוצרים בבתיהם, במיוחד בתקופה זו של החגים. אנשים גם קונים הרבה נייר טואלט וביצים, למרות שלא מחייב שהם צורכים את המוצרים האלה יותר".

כבכל שנה, פולמוסים רבים נערכו סביב השאלה - אילו סיגריות כשרות לפסח? האם אכן ישנו הבדל בין החברות השונות? ד"ר גהל עושה לנו מעט סדר בדברים. "אנחנו החברה היחידה שלה יש כשרות למהדרין של הרב זרצקי והרב אבוחצירה, גם בפסח. זה אומר שגם בתהליך הייצור עצמו יש שמירה קפדנית שלא יהיה אצל העובדים חמץ ובכלל בכל המפעל עצמו".

איפה זה בא לידי ביטוי במרכיבי הסיגריה עצמה?

"אצלנו לא משתמשים בג'לטין שבא מן החי שמעורב בהרבה סיגריות אחרות וכן חומר ההדבקה אינו כולל עמילן, ואין כל חשש לעירוב של בדל חמץ, כך שאנו מאפשרים למי שמעוניין, לעשן סיגריה טובה ויחד עם זאת שלא יהיה כרוך בעישון שלה חשש עבירה."

מאז החיוב לשנות לצבע אחיד את כל חפיסות הסיגריות, נוצר בלבול אצל האנשים בין חברות הסיגריות השונות, אתה רואה בזה השפעה על החברה?

"גם בשביל תשובה לשאלה כזו יש להתאזר בסבלנות ולנתח את זה לאורך זמן. ההוראה הזו יכולה ליצור צריכה מופחתת של סיגריות וירידה בהתמכרות וכן מעבר הצרכנים לחברות כביכול פשוטות יותר כשהם יגלו שהרבה פעמים הם העדיפו חברה מסויימת בגלל צבע ועיצוב הקופסה בלבד, מה שגם יכול לחסוך אצלם הוצאה חודשית משמעותית, יש להמתין בשביל להסיק מסקנות."

"באופן כללי אנו נמצאים בעידן שיש להתאזר בו בסבלנות ואורך רוח", מסיים בחיוך.

דובק פסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד