י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
האישים, המהלכים והשיחות החשאיות

בלעדי ב'בחדרי': מאחורי הקלעים של השיחה ההיסטורית בסאטמר

השיחה ההיסטורית בין האדמו"רים מסאטמר ריגשה את עולם החסידות, כעת הגיע הזמן לחשוף מי הנגידים המתווכים? כיצד דיברו שני המשבקי"ם שחלו בקורונה זה עם זה? • משה ויסברג מביא את מאחורי הקלעים, המהלכים, האישים והשיחות שקדמו לשיחה אחרי 21 שנות יריבות מרה

בלעדי ב'בחדרי': מאחורי הקלעים של השיחה ההיסטורית בסאטמר
האחים האדמו"רים מסאטמר צילום: יוסי זליגר/דוד כהן, פלאש 90

21 שנה בדיוק מאז אותו יום ראשון חול המועד פסח של שנת תשנ"ט בשעות הבוקר, אז החל הפילוג הרשמי בחצר סאטמר, כשהאדמו"ר בעל ה'ברך משה' זצ"ל החליט למנות את שני בניו להיות ממשיכי דרכו, ומאז החלו הקרבות נערכה שיחה טלפונית בין האחים הניצים האדמו"רים מהר"א ומהרי"י מסאטמר שהרעידה את עולם החסידות. 

'בחדרי חרדים' מביא את מאחורי הקלעים של השיחה ההיסטורית בין המנהיגים הגדולים ביותר בעולם החסידות והקרח שהופשר לקראת השיחה המדוברת. 

על הקו בויליאמסבורג היה המשב"ק המיתלוגי לבית סאטמר הרב משה פרידמן, המוכנה ר' 'משה גאבע', על הקו במונרו היה המשב"ק של החצר היריבה ר' חיים שלמה פישר, (אגב שני המשבקי"ם מחלימים עכשיו בביתם לאחר שנדבקו בנגיף הקורונה מ.ו) למרות שזה לא הפעם הראשונה שהשניים משוחחים במשך השנים האחרונות, היתה הפעם בקשה דרמטית בפיו של ר' משה גאבע והיא שיחת נימוסין בין שני אדמו"רי סאטמר לאור מצבה הקשה של הרבנית סאשא שתחי' אשת האדמו"ר מהר"א, והמצב הקשה שבו נמצא אחיהם של האדמו"רים הרה"צ רבי ליפא טייטלבוים אב"ד זענטא.

כאמור ל'בחדרי חרדים' נודע כי על הקו היו שני המשב"קים, ובידי ר' משה פרידמן היתה כבר הסכמה עקרונית למהלך מרבו האדמו"ר מהרי"י, ור' חיים שלמה ביקש כמה שעות לדבר עם רבו על השיחה ולהוציא אותה לפועל. למרות חולשתו הגיע ר' חיים שלמה בעצמו לבית האדמו"ר מהר"א, ולאחר זמן התקשר בחזרה לר' משה שיש הסכמה והשיחה יכולה לצאת לפועל, כמו כן סיכמו על סודיות מלאה על כל המהלך בכדי שלא יטרפדו אותו ברגע האחרון.

בערבו של יום ראשון, כך נודע ל'בחדרי חרדים', התבשרו ראשי הקהילה על ידי המשבקי"ם משני הצדדים על השיחה שתתקיים, ומונו על ידי המשבקי"ם להיות המתווכים הבלתי רשמיים להכין את הקרקע לקראת המהלך, מצד מהרי"י ניצב הנגיד הרב אליעזר קסטנבוים והאברך הנגיד ר' ליפא פרידמן בנו של ר' משה גאבע, שסיכמו את כל הפרטים עם מתחריהם ראשי קהילה של צד מהר"א, הנגיד רבי יחזקאל דוד ברקוביץ  - שנמצא בקשרים הכי טובים עם ראשי קהילת חצר מהרי"י מסאטמר, ועל שמו נרשמו הרבה שיתופי פעולה בין שתי החצרות בשנים האחרונות, בעיקר מתחת לראדר - וכן הנגיד ר' אברהם בראך.

הסיכום היה שהשיחה בפועל תתארגן בין בנו הגדול של האדמו"ר מהר"א הרה"צ רבי מנחם מנדל טייטלבוים רב קהל חסידי מהר"א בויליאמסבורג (שנמצא במחיצת אביו במשך החג) ובין בנו של האדמו"ר מהרי"י הרה"צ רבי יעקב בער טייטלבוים אב"ד סיגוט.

וכך בחצות הלילה בעוד שהאדמו"רים ספונים בביתם ואלפי החסידים לא מדמיינים את הדרמה שמתחוללת ברגעים אלו, התקיימה שיחת הטלפון ההיסטורית שכאמור עסקה במצב הרבנית סאשא שתחי' והאח המשותף אב"ד זענטא.

השיחה הסתיימה באיחולים חמים משני הצדדים להחלמתם המהירה של כל חולי ישראל בקרוב.

בכירים רשמים בשני החצרות ששוחחו עם 'בחדרי חרדים' הביעו את התרגשותם על המהלך המבורך, ואומרים ששום תנאים או התחייבות לא נעשו קודם השיחה המדוברת, וזה היה הדבר הנכון בזמן הנכון ומקווים שממנו ילמדו וכן יעשו, והעושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו. 

האדמו''ר מסאטמר משה גאבע חיים שלמה פישר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד