י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
37 נפטרו > השיחה המקוממת

מנהלי בתי האבות התריעו מקורונה - במשרד הבריאות זלזלו

שיחה מקוממת בין מנהלי בתי האבות לבין מי שאמונה על בתי האבות ומוסדות האשפוז, נחשפה אמש במהדורה המרכזית, ממנה עולה זלזול מצד נציגת משרד הבריאות שאומרת שאין זה מתפקידה לדאוג לחיי הקשישים | במשרד הבריאות מגיבים: "צר לנו שגורמים שונים מנסים להציג תמונה מעוותת באמצעות הוצאת הדברים מהקשרם"

מנהלי בתי האבות התריעו מקורונה - במשרד הבריאות זלזלו
קשישים בבית אבות. אילוסטרציה צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

116 חולי קורונה מתו עד כה בישראל, רבים מהם נדבקו בבתי האבות. מאות זקנים נוספים חלו ורבים מהם במצב קשה. אמש נחשף כי מנהלי בתי אבות התריעו על החשש לחדירת חולי קורונה אל המוסדות, אולם במשרד הבריאות זלזלו.

כתבת 'חדשות 12' לי נעים, חשפה במהדורה המרכזית אמש (שני) שיחה שנערכה באמצע החודש שעבר, אמצע מרץ בין מנהלי בתי אבות ומוסדות דיור מוגן ובין ד"ר אירית לקסר, מנהלת הגריאטריה במשרד הבריאות – מי שאמונה על בתי האבות ומוסדות האשפוז - עלו הדברים הבאים.

נציגי מנהלים: "השטח בלחץ נוראי". 

לקסר: "אני יודעת. - יש בעיות קשות של לוגיסטיקה שאנחנו פותרים אותם. שלחנו עדכונים .. לא לא קיבלנו".
 
נציגים: "הלחץ שלנו מה יקרה שיהיה חולה ראשון... אתם הוצאת נוהל של קרבה ראשונה אפשר להיכנס. אנחנו מבקשים שתוציאו הנחיה שמוסד שרוצה להחמיר.. אגב אנחנו מחמירים אנחנו לא מכניסים אף אחד למוסד". 

לקסר: "לא בטוחה שזה נכון...". 

נציגים: "מבקשים אפשרות למי שרוצה להחמיר" . 

לקסר: "אני לא אכתוב את זה כי אני לא חושבת שזה נכון, אני אפילו בודקת משפטית לאסור עליכם את זה".

נציגים: "אני מאוד מקווה שלא תעשי את זה".

כלומר כבר לפני חודש ביקשו חלק ממנהלי המוסדות לאסור כניסה של אנשים חיצוניים כדי למנוע הדבקות. ד"ר לקסר ממשרד הבריאות התעקשה שזו החלטה לא נכונה, ואף הוסיפה שהיא בודקת אם יש לה איך לפעול נגדה משפטית.

לקסר: "אני לא חושבת שהתפקיד שלנו הוא לשמור על חיי המטופלים אלא לשמור על איכות חיי המטופלים. ועל הבטיחות.. אבל לא רק לשמור על החיים בכוח. לא יכולה להפוך את המקום את כל המוסדות הסיעודיים לבית כלא..".

נציגים: "אני מתעקשת ואגיד לך למה.. עכשיו זה מצב אקוטי. אפשר בתקופה הזו להגיד אנחנו רגע סוגרים, עושים פסק זמן, עם כל הקושי ואנחנו מבינים את הקושי... אבל אנחנו לא במצב רגיל, לפחות עכשיו שרוצים בכל המדינה לצמצם את ההתפשטות".

לקסר: "ההנחיה שלנו היא לא הרמטית. אני יודעת שיש מוסדות שהחמירו.. בטח לא אתן לזה הצדק במסמכים שלנו. הדברים משתנים מיום ליום. אם יהיה סגר כמו באיטליה אז נראה... אנחנו לא בשלב הזה".

נציגים: "אנחנו מאוד מפחדים שמבקר יכנס לבית וכל הקשישים ידבקו. וזה מה שיקרה".

לקסר: "אני יודעת. חבל להכביר במילים. כרגע זה ההנחיות".

לקסר: "הוצפנו בתלונות קשות בנושא הזה בכל הרמות של המדינה, מבני משפחה, ועד חברי כנסת, עד אנשים בתוך המשרד (הבריאות), מה קרה השתגעתם איך החמרתם. – לא החמרתם, נתתם קרבה ראשונה. – זו גם החמרה.
נציגים: אנחנו רוצים להגיע לאפס תמותה...".

לקסר: "אנחנו לא מכוונים לאפס תמותה, תהיה תמותה נקודה".

צריך שהצוות יעבור מטופל מטופל, מה העדפות המשפחתיות שלו, לתעד את זה.. כי אם יגיע צורך מסוים, נדע אם הבנאדם רצה הנשמה.. את הרוב לא ינשימו.

לא רק מכונות הנשמה היו חסרות כבר לפני חודש, גם ציוד מגן במוסדות עצמם שכל כך חשוב במניעת הדבקה בשלב כל כך קריטי.
 
נציגים: "אין לנו ציוד למיגון" . 

לקסר: "ברור לנו שצריך יותר... המיגון צריך להיות ברמה של חולה קורונה קל. תהיה חלוקה.. ההדבקה היא טיפתית מרוק, משיעול.. מסכה תספיק. לא לעשות את המה שראש הממשלה עשה, שם בצד שם בכיס, כל מה שלא צריך הוא עשה. רצה לעשות הצגה ולא הצליח לו, מי שמבין, הוא עשה הצגה גרועה. צריך לזרוק לפח לא לגעת בידיים". 

בינתיים מאז אותה שיחה שילמו בחייהם כבר 37 קשישים דיירי בתי אבות בישראל, שנדבקו בנגיף הקורונה והלכו לעולמם, ועוד עשרות מהם מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ ונלחמים כדי לשרוד.

ממשרד הבריאות מסרו בתגובה ל'ערוץ 12' כי "ראש האגף לגריאטריה וצוותה פועלים לילות כימים במחויבות אישית למען מתן פתרונות מקסימליים לקשישים. צר לנו שגורמים שונים מנסים להציג תמונה מעוותת באמצעות הוצאת הדברים מהקשרם".

לדבריהם, "השיחה התנהלה באמצע מרץ ולאור תסריטי הייחוס שהיו צפויים. הודגש כי הדאגה הינה גם לאיכות החיים של הקשישים ולטיפול פליאטיבי המכבד את רצונם. בימים האחרונים מונה פרופסור רוני גמזו להוביל את מבצע "מגן אבות ואמהות" לטיפול בנושא", כך תגובת משרד הבריאות.

בתי אבות קורונה קשישים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד