י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

נגמר לכם המלאי? חידושי תורה מיוחדים לשביעי של פסח

לאחר שבמהלך החג ודאי נגמר לכם מלאי ה'וורטים' והחידושים, הכנו עבורכם מספר חידושי תורה יפים במיוחד לשביעי של פסח. חג הגאולה המזוהה ביותר עם בניין ירושלים השלימה

נגמר לכם המלאי? חידושי תורה מיוחדים לשביעי של פסח
בית כנסת צילום: pixsabay

עיריית ירושלים שמחה לחדש לכם: חידושי תורה מיוחדים לשביעי של פסח בנושא בניין ירושלים. החג המסמל את גאולת עם ישראל ביציאת מצרים ובעיני רבים גם את הגאולה הקריבה לבוא, הוא הזמן המתאים ביותר לחידושי תורה בנושא עיר הקודש והציפייה לגאולה שתתרחש בה במהרה. ציפייה שהולכת וגדילה במיוחד בימים אלו.

נתחיל בחידוש יפה של האדמו"ר בעל ה'ייטב לב' לגבי הפסוק "יהי חסדך ה' עלינו, כאשר ייחלנו לך". לכאורה פסוק זה דורש הסבר, איך קשור חסד ה' לכך שאנו מייחלים לו?
ומסביר בטוב טעם. הרי בכל שנה ביום כיפור אנו חוזרים ומבטיחים לקדוש ברוך הוא שנשוב בתשובה ולא נחזור יותר לחטוא ומנגד טוען היצר הרע להקב"ה "הרי בשנה שעברה הם גם הבטיחו אותו דבר. אל תאמין להם!"
ולכאורה, זו טענה טובה מאוד! מה יש לנו לענות כנגדה לריבונו של עולם?
ועל כך אנו אומרים - כשם שאנו בכל שנה מצפים ציפייה אמיתית לגאולה שתתרחש בקרוב ממש, אף על פי שבכל שנה אנו רואים שהתקווה עדיין לא התממשה ואנו ממשיכים להאמין באמונה שלימה שתבוא, כך תהיה לנו הזכות לבקש רחמים מאלוקים, על אף שאנו לא עומדים בהבטחתנו לשוב בתשובה. ולכן אנו אומרים בכל שנה בסוף ההגדה 'לשנה הבאה בירושלים הבנויה'. אף פעם לא הפסקנו לצפות לגאולה ואף לא נפסיק!
על כך אומר הפסוק "יהי חסדך ה' עלינו" - מבקשים שחסד ה' יהיה עמנו "כאשר ייחלנו לך" - בשכר זה שאנו ממשיכים לצפות ולייחל לגאולה.

פירוש נוסף שיש על סוף ההגדה, מקבל משמעות יתירה ברוח תקופה זו.
הרי בסוף ההגדה של פסח אנו אומרים 'לשנה הבאה בירושלים הבנויה'.
ונמצאו כמה הסברים לגבי מיקומה של שורת תפילה זו בסוף ההגדה דווקא. שהלא הפיוטים הקודמים עסקו בלהאדיר, להלל ולשבח את ה' ונשאלת השאלה - איך כל זה קשור לציפייה לגאולה?
ועונה על כך בפשיטות ר' יששכר דב רוקח מבעלזא, שלאחר שסיימנו את כל עריכת הסדר כעין מה שנעשה בבית המקדש והכל היה בגדר של סימן כנגד עשיית הפסח שהייתה בזמן שהבית היה קיים, אנו אומרים לריבונו של עולם 'חסל סידור פסח כהלכתו'. דהיינו, השנה ערכנו את הפסח וקיימנו את הלכותיו עד היכן שידינו משגת ועל כך מתפללים שבשנה הבאה נזכה להוציא את כל פרטיו אל פועל ולקיים את מצוות התורה בעצמן בבית המקדש.
בעת זו של המשבר הפוקד אותנו, שאפילו תפילה בבית הכנסת נבצרה מאיתנו, אנו מבקשים יותר מתמיד לראות את אורו של המשיח במהרה, שנוכל להתפלל ולקיים רצון ה' בבית המקדש. לשנה הבאה בירושלים הבנוייה. אמן.

ירושלים שביעי של פסח חידושי תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד