י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

הקרב על החולצה הלבנה • שערוריה

ראובן אוחנה, חרדי מבית שמש, אב ל-12, עבד שנתיים כנהג 'אגד'. סיכום מוקדם איפשר לו ללכת כבן תורה. אלא שכעת הודיעו מנהלי 'אגד': אם לא תלבש את המדים הכחולים - תפוטר. ראובן נותר ללא פרנסה

נהגי אגד. צילום ארכיון
נהגי אגד. צילום ארכיון

ראובן אוחנה, חרדי תושב העיר בית שמש, אב ל-12 ילדים, עבד בשנתיים האחרונות כנהג ב'אגד'. על פי סיכום מוקדם עם החברה, התאפשר לו לעבוד כאשר הוא לבוש בחולצה לבנה וציציות בחוץ, בניגוד לכללי חברת 'אגד', המחייבים כל נהג ללבוש בשעות העבודה את מדי החברה, הכוללים חולצה כחולה.

אלא שכעת הודיעו לו מנהלי החברה במפתיע, כי עליו ללבוש את מדי החברה. אוחנה סירב - ופוטר.

כאשר שמענו הסיפור המזעזע, התקשינו להאמין כי במדינת ישראל, ערב תש"ע, יתרחש עוול שכזה, מבלי שתקום זעקה תקשורתית. אך המציאות חזקה מכל מחשבה. הנה הדברים כפי שהתרחשו, מפיו של אוחנה:

"הכל החל לפני שנתיים וחצי", מספר ראובן אוחנה. "חברת 'אגד' פרסמה כי דרושים לה 30 נהגים מהמגזר החרדי. קראתי את המודעה, יצרתי קשר, ועברתי קורס מקיף מטעם 'אגד', בכדי לשמש כנהג אוטובוס. לפני שסגרתי איתם את תנאי העבודה, התניתי מראש כי בתור בן תורה, יש לי מספר תנאים עליהם לא אוכל לעבור. מניתי בפניהם את דרישותי שכללו תפילה במנין שלוש פעמים ביום, וכמו כן ביקשתי שאוכל ללכת כמו בן תורה, עם הלבוש בו אני הולך במשך שנים.

"אחרי ארבעה חודשים הגיע לסניף של אגד בבית שמש יוסי צ'צקס. צ'צקס - האחראי ב'אגד' על הקשר עם המגזר החרדי - שראה שאני לבוש כחרדי, החמיא לי ואמר ש'אגד' מתפארת בנהגים כמוני, שמיצגים נאמנה את הציבור החרדי. קיבלתי את המחמאה, ושמחתי שאני מצליח לקדש שם שמיים.

"החוק ב'אגד' קובע, כי חייבים ללכת עם מדי החברה. מי שלא לובש - מקבל דו"ח, אבל לי היה אישור, ובמשך שנתיים שירתתי את הציבור באמונה, עם חולצה לבנה וציציות בחוץ.

"לפני חודשיים, היה כנס של חברת 'אגד', בו השתתפה יועצת שראתה אותי בבגדי החרדיים. זה לא מצא חן בעיניה, והיא אמרה להנהלה שחייבים לטפל בזה.

"וכך, קיבלתי דרישה מההנהלה להתחיל ללכת עם מדי אגד. אני לא יכול ללכת עם המדים. אני הולך עם חולצה לבנה. אני בן תורה, איך אני יכול לאפשר לעצמי? אם הייתי יודע מראש שזה תנאי הכרחי, לא הייתי נכנס לעבודה הזאת. אני נאלצתי לצאת לעבוד לפרנסתי, יש לי 12 ילדים שזקוקים ללחם. אבל אני לא יכול לאפשר לעצמי לצאת מהמסגרות שאני מרגיש קשור עליהם. למה להכריח אותי?".

לשאלתינו האם הוא בטוח שהודעת הפיטורין הגיעה בגלל המדים, ענה: "אתמול הפיטורין נכנסו לתוקף, וראש הסניף שרואה אותי, אומר לי: רק תסכים לשים מדים - ותחזור. הייתי נהג מסור, ועשיתי את מלאכתי בנאמנות, זוהי פשוט כפיה חילונית. יש לי ילדים, אני מחנך אותם להיות בני תורה, אני לא רוצה שיראו את אביהם עם חולצה כחולה. לכן לא מגיע לי להתפרנס? למה?".

את השאלה הקשה, שנשמעת מפיו של יהודי ירא-שמיים, אנו משאירים לקברניטי אגד. 12 הפיות שעל ראובן לפרנס, הנשארים כעת ללא מקור פרנסה, ישארו עם שאלות קשות ובטן מקרקרת, בגלל עקשות של החברה על דבר בלתי עקרוני בעליל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 99 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד