י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ברוך דיין האמת

בכניסת החג: השוחט של צאנז נפטר מהמחלה הקשה

חצי שעה לפני כניסת החג נפטר בשכונת בתי אונגרין בירושלים הרה"ח רבי שמשון שפיצר ז"ל - מחשובי חסידי צאנז והמוכר כאחד מהשוחטים החשובים והוותיקים בציבור החרדי

בכניסת החג: השוחט של צאנז נפטר מהמחלה הקשה
רבי שמשון שפיצר זצ"ל צילום: משה גולדשטיין

ברוך דיין האמת: כמחצית השעה טרם כניסת החג נסתלק לבית עולמו אחד מיקירי קרתא דירושלים ומדמויות ההוד ומפארי חסידי צאנז. איש חי ורב פעלים לתורה וליראה, הרה"ח רבי שמשון שפיצר זצ"ל, מקים ומייסד כוללי צאנז בירושלים, ושו"ב ותיק אצל הרבי בעל 'שפע חיים' מצאנז ואצל בנו האדמו"ר מצאנז שליט"א - מדמויות ההוד ומזקני ופארי קהילת צאנז בירושלים, לדאבון לב מכריו וידידיו הרבים.

רבי שמשון נולד בעיר גאלאץ שברומניה ביום י"ג סיון תש"ה, לאביו הרה"ח רבי אליהו שפיצר, אשר היה מהדמויות הבולטות בעיר ושימש כשו"ב ובעל תפילה רבות בשנים. בשנת תש"י עלה רבי אליהו יחד עם בני משפחתו לארץ הקודש, בעודו רך בשנים זכה רבי שמשון להסתופף בצילו של האדמו"ר רבי אהרן מבעלזא זיע"א. כל שנותיו היה מספר בערגה כיצד היה יושב מתחת לשלחן ואוכל משיירי האוכל שנפלו מטה.

בשנות בחרותו למד בישיבת צאנז בנתניה, שם נקשר בקשר בל ינתק לרבו בעל ה'שפע חיים' זי"ע. בהגיעו לפרקו נשא את בתו של האדמו"ר הגה"צ רבי אליעזר שפיצר מפעסט, שנודע כמכניס אורחים גדול ותלמיד חכם מופלג.

עוד בימי בחרותו פנה אליו הרבי מצאנז זיע"א והודיע לו במפתיע כי ברצונו שישמש כשוחט ובודק. רבי שמשון נרתע לאחוריו ואמר כי הוא חושש לקחת עליו תפקיד בעל אחריות גדולה כל כך. ענה לו הרבי, מדוע אתה ירא, כי לכך נבחרת. כי אכן דווקא מסיבה זו בחרתי בך למשימה קדושה זו.

במשך למעלה מיובל שנים שימש רבי שמשון כשוחט, כאשר הרבי מקפיד לאכול דווקא משחיטתו. וכדרכם של שוחטים ותיקים היה רוחץ את הסכין עם דמעותיו אשר זלגו מעיניו בעת בדיקת הסכין מגודל האימה שתקפה אותו כל עת אשר ניגש אל מלאכת קודש זו.

עם האדמו"ר מצאנז שליט"א במעמד שחיטת הכפרה בערב יום כיפור. צילום: משה גולדשטיין

במשך השנים עלו אל מעונו רבנים ושוחטים רבים ללמוד ממנו את מלאכת השחיטה, ביניהם הגאון רבי מאיר ברנדסדורפר זצ"ל, שישב אצלו שעות ארוכות בהכירו את מומחיותו הרבה. מספר שנים לאחר נישואיו פנה אליו רבו שוב והטיל עליו משא כבד ונשגב.

"רצוני להקים כולל בירושלים!", הביע הרבי את רצונו. רבי שמשון אמר מיד הן, אך ביקש להתחיל עם כולל של חצי יום, ובהמשך הזמן להיות מוסיף ועולה, אך הרבי אמר לו מיד "דבר ולא חצי דבר...". חזקה עליו שליחותו של רבו, ומיד הודיע לאברכי הקהילה כי כבר בימים הקרובים יפתח כולל לכל מאן דבעי.

במשך למעלה מארבעים שנה החזיק רבי שמשון על כתפיו את הכוללים הנודעים של חסידי צאנז בירושלים, ומעולם לא עיכב את משכורתם של עשרות האברכים אפילו ביום אחד. מיד לאחר מלאכת השחיטה, אשר החלה לפנות בוקר ונמשכה עד שעות הצהריים, היה מכתת רגליו למען החזקת הכולל, ובסוף ימיו העיד על עצמו כי מעולם לא נטל לעצמו מאומה, ואף את הוצאות הדרך היה משלם מכיסו הפרטי. בשעות הלילה עסק בענייני שידוכים, כאשר צער בנים המתבגרים נגע לליבו, ואת התשלום שקיבל על כך העביר כולו למען אברכי הכוללים.

בשנים האחרונות נחלה ר"ל, ועל אף שסבל ייסורים נוראים קיבל עליו את הדין באהבה, ומעולם לא הוציא מילת טרוניה מפיו וסבל הכל בדומיה ובתמימות. ישב למעלה מ-30 שנה בשיעורו של מרן פוסק הדור הגרי"ש אלשיב זצ"ל, כמו כן היה שוחט מבוקש בכל גופי מערכות הכשרות בארץ.

בערב החג הידרדר מצבו ושעה קלה טרם פרש החג את כנפיו עצם את עיניו לנצח, לדאבון לב כל מכריו וידידיו ומשפחתו הענפה.

הותיר אחריו את רעייתו החשובה אשר עמדה לצידו כל השנים בעבודת הקודש ובפרט בשנים האחרונות כאשר סבל מכאובים רבים. זכה להעמיד דור ישרים מבורך: בנו יחידו הרה"ג רבי שמעון שפיצר, מטובי הלומדים בהיכל כולל צאנז בנתניה, חתנו הרה"צ רבי ראובן צבי כהנא בן האדמו"ר מספינקא וראש כולל שומע תפילה וחתנו הרה"ח ר' יואל מרקוביץ מחשובי חסידי דושינסקיא, נכדים ונינים ההולכים בדרך ה'. 

אמש במוצאי החג הובא למנוחת עולמים.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים

חסידות צאנז שוחט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד