י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
בישראל נערכים לתרחיש הקיצוני

מחזות קורעי לב בארה"ב: ניתוק אנשים מהנשמה לטובת אחרים

על אף הנתונים המעודדים - בישראל לא לוקחים סיכון ומתכוננים גם לתרחיש הכי קיצוני בו ישראל תיקלע למצב שלא יהיו לה מספיק מכונות הנשמה • "במצב מחסור תינתן עדיפות בטיפול רק על סמך סיכויי ההישרדות"

מחזות קורעי לב בארה"ב: ניתוק אנשים מהנשמה לטובת אחרים
ייצור מכונות הנשמה בישראל צילום: דוברות משרד הביטחון

אלפי חולי קורונה באיטליה ובארה"ב מתו לאחר שלא הייתה עבורם מכונת הנשמה פנויה. השילוב של עשרות ומאות אלפי חולים יחד עם מחסור במכונות הנשמה, הביא למחזות קורעי לב של ניתוק אנשים מההנשמה לטובת אחרים.

גם בישראל מתכוננים לתרחיש אימים שכזה, ובנייר עמדה שעליו חתומים חברי המועצה הלאומית לביו אתיקה והלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית ובסך הכל 26 מומחים ממגוון תחומים, והגיע לידי "ישראל היום" נקבעו מספר עקרונות לפיהם ניתן להעריך מי מהחולים "ירוויח" יותר מטיפול מציל חיים ומי סיכויי ההישרדות שלו נמוכים.

במסמך הנחשף על ידי מיטל יסעור בית אור ב'ישראל היום' נכתב, כי "במצב מחסור תינתן עדיפות בטיפול רק על סמך סיכויי ההישרדות, כלומר שהסטייה היחידה מעקרון השוויון היא רק על בסיס מדדים רפואיים להצלחת הטיפול ולסיכויי ההישרדות. מודגש שגם במצבי חירום ומחסור אין להפלות בין חולים שונים על סמך מאפיינים שאינם רפואיים, או על סמך מאפיינים כלליים של קבוצות אנשים, אלא יש לקבוע את התיעדוף באופן אינדיבידואלי, על פי הנתונים הרפואיים הספציפיים לכל חולה."

בנוסף, מספק המסמך שלושה פרמטרים לפיהם נמדד מצב החולים. תפקודם הכולל לפני מחלתם בקורונה, הרקע הרפואי ומספר המערכות החיוניות הכושלות. בהתאם לאלה ניתן לדרג את סיכויי הישרדותם הצפויה עם טיפול מלא ל-4 דרגות – טובה, בינונית, גרועה, נמוכה ביותר.

כך, על פי מצב החולה תנתן לו ההנשמה, תוך שיעדיפו חולה עם סיכויי החלמה טובים, על פני חולה שמצבו הרפואי טוב פחות. במידה וינתקו חולה ממכונת ההנשמה יתנו לו טיפול להקלה בסבל.

אנשי רפואה יקבלו העדפה לטיפול רק אם מצבם זהה לחולה שאותו רוצים לנתק, או שזקוקים לאיש הרפואה לצורך טיפול רפואי.

כמו כן מנחים לאפשר לחולים הקשים להיפרד מאדם קרוב, בעדיפות לקרוב שחלה בקורונה והחלים. בהעדר כזה ייפרד מהחולה קרוב משפחה שימוגן באופן מלא. בכל בית חולים תמונה ועדת תיעדוף מוסדית, שתוכל לייעץ בנושא תיעדוף.

מחברי נייר העמדה הרב פרופ' אברהם שטינברג, פרופ' אפרת לוי-להד, ד"ר תמי קרני:  "מטרתנו לקבוע עקרונות מנחים אתיים, חברתיים, משפטיים ודתיים, ושיקולים יישומיים רפואיים-טיפוליים. עקרונות אלה באים לשמר אנושיות, חמלה, צדק ואהבת הזולת גם בעידן של משבר קיומי; לסייע לצוות הרפואי לקבל את ההחלטות הצודקות ביותר בשקיפות מלאה בתיעדוף חולים קשים לאשפוז ביחידה לטיפול נמרץ ולביצוע הנשמה;
להקל על העומס הרגשי הכבד המוטל על צוות רפואי שנקלע לדילמה קשה זו; ולסייע לציבור להכיל מצב קיצון של צורך בתיעדוף בטיפול במטרה להציל את מירב החולים תוך מימוש עקרונות צדק ושוויון".

קורונה מכונת הנשמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד