י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מותרות והבלים

אחרי הקורונה: הרבי מסאטמר הכריז על צמצום בחתונות

פרסום ראשון: בדרשת החג של הרבי מסאטמר, הוא הכריז על שורת צעדים שיישארו לאחר המגיפה בעריכת החתונות שגורמים להוצאות בקרב משפחות וכעת בעקבות הקורונה יוכלו לחגוג שמחות במתכונת מצומצמת • אסטרטגית היציאה מהמשבר נוסח סאטמר

אחרי הקורונה: הרבי מסאטמר הכריז על צמצום בחתונות
הרבי מסאטמר צילום: באדיבות המצלם

בצל מגיפת הקורונה בעולם, האדמו"ר מהרי"י מסאטמר הציג בחג הפסח את משנתו הסדורה כאסטרטגית היציאה ממשבר, הרבי החליט להנהיג כתקנות קבועות את כל הצמצומים בשמחות שנוצרו בעקבות מגיפת הקורונה, כאשר לדבריו כל עניין עריכת השמחות בארה"ב דורש תיקון גדול, וייתכן כי כל הסאגה שלפנינו זה רמז גלוי מהשמים כי יש צורך לתקן זאת.

במהלך ימי החג נשא האדמו"ר את דרשת החג המרכזית מהטלפון בביתו שהושמעה לכלל חסידי סאטמר בעולם כולו. אחרי שהאדמו"ר עורר את קהל עדתו לקרוע רחמי שמים על הגזירה, על רפואת חולי ישראל, ושתיעצר המגיפה מעל עמו ישראל, הרעים הרבי בקול נוקב על תקנות חדשות אותם מתכנן להנהיג בתחום עריכת השמחות בקרב קהל עדתו, התקנות יחייבו את המעמד העשיר והמעמד הבינוני כאחד.

'בחדרי חרדים' מביא את עיקרי דבריו של האדמו"ר בדרשתו:

"צריך לשים לב, משמים הביאו שהדבר הראשון שנעצר כליל בעקבות המגיפה הקשה, היו השמחות הגדולות הנערכות ברוב עם, והדבר אומר דרשני. עלינו לעשות חשבון הנפש איך נערכים חתונות יהודיות לאחרונה, הלא הבורא השפיע ב"ה בשנים האחרונות שפע גדול ליהודים, וב"ה ישראל קדושים נתבעים ונותנים ומחלקים הם סכומים גדולים לצדקה וחסד עם השגות הגדולות".

"אולם מאידך גיסא, יש לחשוב ולחשוש מה קרה איתנו, איך נסחפנו לחיות עם מותרות נוראות והבלי העולם הזה, בעיקר בעת עריכת "אידישע שמחות" וגם מה שקורה במעונות הקיץ, הרי שעניין זה דורש תיקון גדול, המותרות בחתונות לאחרונה עברו כל גבול, עם הרבה גוי אישקייט רח"ל, הן בשירה וזמרה, הן במלבושים, הן בעריכת החתונה, הזמן המקודש ביותר בהקמת בית נאמן בישראל נהפך לזמן של רדיפה אחרי מותרות והבלים ורדיפה אחר חוקות הגויים".

האדמו"ר המשיך והכריז:

"אני רוצה להנהיג תקנות חדשות לעריכת שמחות. נחפש דרכים לצמצם יותר, אולי נגביל את כמות אנשים שאפשר להזמין לחתונה, אולי נגביל יותר בתחום הכלי זמר בחתונה, אולי להגביל מה שקורה בתחום המלבושים, שמלבושי הכלה יהיו זולים יותר, ומלבושי קרובות המשפחה, הרי זה זועק עד לשמים, שהנשים מוציאות אלפי דולרים על מלבושים לכמה שעות ספורות בלבד, ושכחנו כי אידישע שמחה צריכה להיערך בשמחה אמיתית בחן ובצניעות דקדושה בלבד".

אח"כ המשיך האדמו"ר ועורר את קהל חסידיו על מה שקורה במלבושי הנשים "פאות נכריות העשויות שיער אדם הגובלות בחשש לא תביא תועבה אל ביתך, שהוא חשש עבודה זרה ממש, עכשיו זה הזמן שדרוש קצת מסירות נפש בתחום זה, מה אני מבקש מכם - זעק האדמו"ר - רק תקיימו את הכתוב אל תיטוש תורת אמך".

לאחר מכן הקדיש האדמו"ר פרק זמן בשיחתו, ועורר מאוד על מה שקורה בתחום פגעי הטכנולוגיה ואמר בכאב ניכר בקולו:

"מובא בחז"ל כי ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ומעבודה קשה הפי' הוא שקשה היה להם לפרוש מעבודה זרה, ע"כ עכשיו במחלה קשה זו שמקורה בקוצר נשימה, אולי הוא מפני שקשה לפרוש מעבודה זרה, המכוון הוא לכלים הטכנולוגים המשחיתים אשר לוקחים מהאדם כל זיק של קדושה, ואפילו הכלים הללו שיש להם פילטר, כל מי שמחובר לקבוצות, הוא מחובר לכתות של לשה"ר ליצנות וניבול פה, שאינם מקבלים פני שכינה, בבחי' של וילכו אחר ההבל ויהבלו, במצב כזה האדם אינו מסוגל לקלוט שום דבר רוחני, מקוצר רוח אין לו חירות רוחנית, והוא משועבד לשטותים והבלים, זה לוקח ממנו את היישוב הדעת לגמרי".

"כל מי שמכניס את הכלי לביתו הרי הוא מאבד בידיו את הזמן הקצר שיש לו בכדי לדבר לבני ביתו וילדיו, ובמקום שידבר עמהם, הוא מקושר לטומאה. ובוודאי מי שמכניס את ה"טמא'נעם סמארטפון" לבית המדרש, איך יכול הוא להתייצב לתפלה או ללימוד כאשר יש בכיסו כלי טמא שמוריד אותו מהקדושה לגמרי, ולמרות שכל אחד מבין את זה, אלא שקשה להם לפרוש מהעבודה זרה, ועכשיו הוא העת".

עוד אמר האדמו"ר כי "רואים בחוש כי הדרך היחידה לעצור את התפשטות המגיפה היא לשמור על מרחק הגון ממי שכבר לקוי בה. וכמו כן גם אלו ההבלים משחיתי העולם, הכלולים מניבול פה לשון הרע ורכילות ודברים אסורים, צריך לשמור מרחק גדול מכל אלו. ועל ידי כן נזכה ל"ולא יבוא המשחית אל בתיכם לנגוף", משכו וקחו לכם מעבודה זרה זוהי ההצלה הגדולה ביותר". 

חסידות סאטמר קורונה חתונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד