כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
בגיל 93

'הלוחם' האחרון נפטר לאחר שנדבק בנגיף הקורונה

בגיל 93 הלך לעולמו השבוע אחרון 'הנוקמים', מי שלחם נגד הנאצים והפרטיזנים והיה אחראי להרג של כמה מהם, גם הגולאג בסיביר לא הרתיע אותו, אולם מגיפת הקורונה לקחו גם אותה יחד עמה בסערה השמימה • קצת על האיש ופועלו

'הלוחם' האחרון נפטר לאחר שנדבק בנגיף הקורונה
pixabay

בנימין לוין, פרטיזן שנלחם בנאצים וחי ביערות וילנה - ליטא ושרד את הגולאג הסיבירי, נכנע לנגיף הקורונה, בצעירותו הוא היה חלק מקבוצה של פרטיזנים שנלחמו בנאצים וחיו ביערות וילנה, ואחר כך נעצרו על ידי ה- נ.ק.וו.ד. הרוסי ונשלחו לגולאג בסיביר בגלל שניסו להבריח יהודים לארץ ישראל.

בנימין הצליח להמלט משם, הוא הצטרף לאצ"ל, היה מהנדס הספינה של אלטלנה שהביאה נשק לישראל ועליה גם היה מנחם בגין מי שהיה בהמשך ראש ממשלת ישראל מטעם הליכוד. בנימין קפץ מהאוניה ברגע האחרון כשהיא הותקפה על ידי צה"ל בהוראה של בן גוריון שהורה על שימוש בכוח נגד אנשי האוניה מהאצ"ל שלא הסכימו להתפרק מנשקם. כך בכתבה מרתקת אודותיו שפורסמה באתר Jerusalem post.

המנוח ז"ל נפטר ב-13 באפריל בגיל 93, ויתכן שהיה חי עוד כמה שנים לולא נדבק בנגיף. ככל הנראה הוא היה האחרון בקבוצה של פרטיזנים שקראו לעצמם 'הנוקמים'. כך דווח האתר 'גרוזלם פוסט'.

כאשר פלשו הגרמנים לוילנה ביולי 1941 והחלו לאסוף דיירים הודיים, הם לא מצא את לוין בן ה-14, את אחיו הגדול שמואל, את אחותו בלומה או את הוריהם שנמלטו ונכנסו למחבוא.

תוך כדי התרוצצות עם נערים נוספים הוא למד להכיר את וילנה כמו את כף ידו, ומאוחר יותר כשהצטרף לפרטיזנים הוא הצליח לבצע פעולות חבלה ולפגוע ולהרוג נאצים בעזרת ידיעתו המושלמת על כל פינה בעיר וילנה.

קבוצת הפרטיזנים שאליה הצטרף כינו את עצמם 'הנוקמים'. מפקדם היה אחד המפורסמים בפרטיזנים היהודים בווילנה - אבא קובנר.

הנאצים הקימו במהרה את גטו וילנה, ובמחצית השנייה של שנת 1941, בסיוע משתפי פעולה ליטאים, רצחו 40,000 יהודים, רובם ביער פונאר, שאחרי כל השנים הללו, עדיין נושא את צחנת המוות.

מבין 80,000 היהודים בווילנה, רק 22,000 שרדו, כולל הוריו ואחותו של לוין. אחיו שהיה בקבוצה פרטיזנית אחרת נהרג בפעולה, אם כי לבנימין לוין לא נודע היכן או מה בדיוק קרה לו. הוריו של לוין נהרגו על ידי ליטאים אנטישמיים לאחר המלחמה כשניסו לשוב אל ביתם.

אבא קובנר שרד את המלחמה וכך גם אשתו ויתקה קמפנר שהייתה פרטיזנית פעילה מאוד בפני עצמה. לאחר המלחמה, הוביל קובנר ארגון נקמה שמשימתו היתה להרוג נאצים לשעבר ומשתפי הפעולה שלהם, והיה פעיל גם בסיוע לארגון העלייה הבלתי חוקית לארץ ישראל.

במהלך המלחמה עצמה, בנוסף לחבלה ברכבות, השמדת קילומטרים של מסילות ברזל, חיתוך חוטי טלגרף (תקשורת של שנות המלחמה), פיצוץ גשרים ופציעת והרג של נאצים, היותו נמוך היה אולי מעט חיסרון לפני המלחמה, הפך ליתרון ביותר במהלך המלחמה. הוא יכול היה להתגלות ולהיעלם בקלות.

בישראל הוא פגש את אשתו שרה, ניצולת שואה מהונגריה שפעלה במשיכת מעפילים יהודים שהגיעו דרך המים לפני שהבריטים הבחינו בהם.

לאחר נישואיהם עברו בני הזוג לניו יורק ושם גידלו את שני בניהם.

ארגונים שונים שעסקו בתיעוד תולדות השואה, רדפו בשקיקה אחר לוין וביקשו שיספר שוב את סיפורו. סיפורו הפך למורשת בפרקים של העם היהודי לאורך ההיסטוריה.

יהי זכרו ברוך.

קורונה פרטיזנים בנימין לוין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד