י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
למי יש אינטרס?

סיקור הקורונה בכפר חב"ד: התקשורת מחפשת להכליל את החרדים

עיתונאים ועורכים בתקשורת הכללית טוענים שההתמקדות בציבור החרדי אינה נובעת ממניעים פסולים, אלא מתוך מחוייבות להצגת העובדות כהווייתן. לו העובדות היו חשובות, הנתונים על תחלואת הקורונה בכפר חב"ד היו מוצגים אחרת // בנימין ליפשיץ 

סיקור הקורונה בכפר חב"ד: התקשורת מחפשת להכליל את החרדים
י"ט כסליו בכפר חב"ד צילום: שניאור שיף

החיבור של כפר חב"ד עם כל גווני הציבור הישראלי, הוא אחד מסימני ההיכר המפורסמים של הכפר. כחסידים של הרבי שהחדיר בנו אהבת ישראל ללא תנאי ואכפתיות ודאגה לכלל ישראל, ידוע הוא לכל שעבור תושבי הכפר, הכנסת אורחים היא דבר טבעי ויומיומי, לכולם, "עם כל הלב לכל אחד". גם בתקשורת הישראלית הדבר ידוע שבכפר חב"ד לא נרתעים מחשיפה. לרבים מאזרחי ישראל יש את ה"כפר חב"ד" הפרטי שלהם. אם זה בהקפות שניות, בביקור במאפיית המצות ופרדסי האתרוגים, במסיבות החומש או ביקור בבניין 770, ואפילו כאלה שהתרגלו לראות את הבניין האדום כשהם עוברים בכביש ירושלים תל אביב.

האש החסידית שבוערת בבירה של חסידות חב"ד בארץ ישראל כמצוותו של הרבי מליובאוויטש, מניעה את פעילות הפצת המעיינות לכל רחבי הארץ. בחורף ובקיץ, בחגים ובימי חול, בשעות מלחמה ובשעות שלום, תושבי הכפר מסייעים לפעילות שלוחי חב"ד מצפון ועד דרום.

חסידות חב"ד וכפר חב"ד בכללה, היא חלק בלתי נפרד מהציבור החרדי. הכיסוי התקשורתי האחיד והרדוד שמעניקה התקשורת הישראלית להתפרצות הקורונה בישובים החרדים מדגישה את העובדה שלא רק האמת התקשורתית האובייקטיבית מעניינת אותה. אי אפשר להתעלם מכך שככל הנראה יש יצר בלתי נשלט לתיוג כלל הציבור החרדי כנגוע, כמוקד התפרצות של מחלות, כזה שעדיף להתרחק ממנו. שהרי אין דימיון ולו קלוש ביותר בין התפרצות הקורונה בבני ברק למצב התחלואה בכפר חב"ד.

התפרצות מגיפת הקורונה, תפסה אותנו כמו את כל הציבור בשיא ההיערכות לפורים. אך לא השכנות עם אור יהודה והעובדה כי רבים מתושבי הכפר ערכו קניות בחנות הפיראט האדום, היא זאת שהעלתה אותנו לכותרות, אלא דווקא פעילות יזומה ואחראית של עסקנים חב"דיים היא זאת שהעלתה את כפר חב"ד לראש טבלת הישובים מוכי הקורונה ושלא בצדק.

אין בכוונתי להפריד בינינו לבין שאר הציבור החרדי, חלילה. אין כאן "אנחנו" ו"הם". אנשים אחים אנחנו. אך האופי הישובי (והעדר צפיפות אוכלוסין יחסית) ונתוני החולים, הם שמפרידים בין כפר חב"ד לבין בני ברק. אם הטבלאות בתקשורת היו מדגישות את ההבדל, היה מקום לטענה שאין כאן רדיפה של הציבור החרדי כולו.

בנימין ליפשיץ.

את סיפורה של טיסת הבחורים שהגיעה מחצר הרבי בקראון הייטס, כולם מכירים. כ-20 חולים מתוך 44 החולים שנספרו בכפר חב"ד, כלל לא דרכו בשנה האחרונה בתוך הכפר ולא פגשו את בני משפחותיהם. עסקנים מתוך החסידות, זיהו מראש את הסכנה שבהתקבצות גדולה של בחורים מקראון הייטס בתוך קהילות חב"ד ופעלו להעביר את הבחורים מיד עם נחיתתם הישר לבידוד במלון בירושלים על מנת שלא תהיה הידבקות בקהילה. מעשה אחראי מאין כמוהו שראוי לכל שבח. האם עובדה זאת קיבל ביטוי בתקשורת? אל תתאמצו לבדוק.

לצידם, אגב, נחתו הישר לבידוד גם כמה שלוחים של הרבי שפועלים בחו"ל אך רשומים בתעודת הזהות כתושבי כפר חב"ד. מטבע הדברים, נאלצו אותם שלוחים מסורים לעזוב בצער את מקום שליחותם ולשוב "הביתה" לכפר חב"ד לעת עתה עד יעבור זעם.

יתרה מזאת. אני מקבל את הטענה שלא ניתן להפריד בין הבאים מחו"ל לתושבי קבע, שהרי מיקום החולים נקבע לפי הרישום בתעודת הזהות. בעיצומו של משבר, אכן קשה לעשות את ההפרדות וזאת עלולה להיות ביורוקרטיה מסובכת.

אך נתוני השבוע האחרון הוכיחו שאין כל הידבקות בתוך הקהילה בכפר חב"ד. מספר החולים לא עלה, ואף ירד. רוצים לדעת בכמה ירד? למעלה מ-65% מהחולים המאומתים הרשומים בכפר חב"ד, החלימו. זאת כאשר הממוצע הארצי עומד על 22% החלמה. כן, כפר חב"ד נמצא בראש טבלת ההחלמה הארצית, עם מספרים שאין להם כמעט אח ורע בישובים אחרים. האם התקשורת נותנת לכך ביטוי? כאמור, אל תתאמצו לבדוק.

כותרות וטבלאות באתרים השונים מצביעים על בני ברק, קריית יערים וכפר חב"ד כישובים מוכי קורונה. נתונים אלה מתעלמים במודע מנתוני ההחלמה הרשמיים שמפרסם משרד הבריאות. נתונים המעידים כי כפר חב"ד (וגם קרית יערים, שגם בה אין הדבקות נוספת ויש ירידה דרמטית במספר החולים) אינו מוקד התפרצות קורונה.

כעת נותרה רק השאלה, מה המטרה של אותן כותרות וטבלאות מעוותות? ולמי יש אינטרס להציג את כלל הציבור החרדי כנגוע ומפיץ מחלות?

הכותב: הרב בנימין ליפשיץ, סגן ראש המועצה האזורית שדות דן (כפר חב"ד בין תשעת הישובים של המועצה האזורית)

בנימין ליפשיץ כפר חב"ד קורונה שנאת חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד