י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
תיעוד מחריד

מאה שערים: שוטרים השליכו רימון לעבר ילדה; גינויים מקיר לקיר

תיעוד מזעזע: במהלך עימותים במאה שערים פגעו שוטרים עם רימון הלם בילדה שכלל לא הייתה מעורבת בהתפרעות ונפגעה מהרימון • ליצמן: "קשה להישאר אדיש נוכח המראות הקשים" • במשטרה מנסים להגיב: "השוטרים לא הבחינו בהימצאותה של האם והילדה בעין הסערה"

מאה שערים: שוטרים השליכו רימון לעבר ילדה; גינויים מקיר לקיר
הילדה בעת זריקת הרימון צילום: מתוך התיעוד

אמש (חמישי) הגיעו כוחות משטרה למאה שערים ובמקום התפתחו עימותים בין הכוחות לבין התושבים. אלא שתיעוד מזעזע מתוך העימותים מגלה כי השוטרים פגעו עם רימון הלם בילדה שכלל לא הייתה מעורבת בהתפרעות ונפגעה מרימון הלם שירו השוטרים.

בתוך כך, כתב המשטרה בכאן 11, רועי ינובסקי ציין היום כי ע"פ נהלי המשטרה שימוש ברימון הלם ייעשה רק באישור מפקד מחוז, רק בהפרות הסדר הקשות ביותר, אחרי הפעלת אמצעים קלים יותר ואחרי בדיקת רגישויות כמו קרבה לילדים. מי שמאשר שימוש באמצעי כזה בשכונת מגורים צפופה אמור לצפות את ההשלכות.

בעקבות פרסום התיעוד המזעזע, גינויים מקיר לקיר במערכת הפוליטית.

שר הבריאות יעקב ליצמן: "קשה להישאר אדיש נוכח המראות הקשים אמש בהן נפגעה ילדה מזריקת רימון בתוך שכונת מאה שערים". לדברי ליצמן, "תקיפת שוטרים היא מעשה חמור המנוגד לחוק ולהלכה, ויש לגנותו בכל פה, אך עם זאת, חייבים למנוע השתוללות משטרתית, שימוש בכוח מופרז וזריקת רימוני הלם בתוך שכונה צפופה, מלאה בילדים קטנים המסכנת חיי אדם, מייצרת שנאה ופועלת לאיבוד הסדר הציבורי".

עוד אמר ליצמן כי, "על המשטרה להכיר את אופי האוכלוסיה, לפעול באיזון נכון ולמנוע הלהטת הרוחות. זה לא מה שהיה הלילה. יש להידבר עם נציגי הקהילות והאוכלוסיה בשטח שברובה מתנגדת לאלימות, נשמעת להוראות ורוצה בחיי שיגרה".

חבר מועצת העיר ירושלים, עופר ברקוביץ: ‏לא נקבל פגיעה בילדים בשכונות בירושלים. רימון הלם הוא כלי שצריך להשתמש בו במקרה קיצוני ביותר. אני הראשון לומר שצריך להפעיל יד קשה מול קיצוניים ואלימים, שתקפו שוטרים ואת כוחות הביטחון. מי שיצא כנגד הפגיעה במאלק בעיסוואיה צריך לצאת כנגד גם בפגיעה בילדה החרדית במאה שערים.

ברקוביץ הוסיף: מצופה מראש עיריית ירושלים לכנס עוד היום את צמרת המשטרה וצמרת המנהיגות החרדית, כדי למצוא פתרונות לתמונות הקשות הן של תקיפת כוחות הביטחון והן של פגיעה בילדה חרדית ברימון הלם. זה הזמן לפעול ולמנוע התלקחות מיותרת.

סגן השר מאיר פרוש: "שום אירוע לא מצדיק שימוש בהטלת רימונים לעבר ילדים וסיכון חייהם. אני דורש מהמשטרה להשעות מיידית את השוטר ואת הקצין שנתן את ההוראה להשליך את הרימון ולהעמידם לדין.

"קהלים אחרים היו מגיבים להתנהלות משטרתית כזו בהפגנות ענק חריפות, העובדה שהציבור החרדי עדין נפש לא אמורה להתיר את דמו ולסכן את חיי ילדיו".

ח"כ מיכאל מלכיאלי: "יש לנקוט ביד הקשה נגד מפירי סדר הנוהגים באלימות בכלל וכלפי כוחות הביטחון בפרט. אך לראות סרטונים מחרידים כאלו בהם מוטח רימון הלם לפרצופה של ילדה קטנה זה לא בא בחשבון בשום קונסטלציה. נדרשת משנה זהירות במקומות צפופים".

עו"ד איתמר בן גביר, מראשי עוצמה יהודית: מדובר ברשלנות פושעת של המשטרה, הפרת כל ההנחיות שנתנו לשוטרים ותוצאה אומללה של פגיעה בילדה חרדית. דמם של אחינו החרדים הופך להפקר ולצערי כולם שותקים. במדינה דמוקרטית אסור להפלות ואסור למשטרה להתנהל בצורה אחת בהפגנת שמאל ובצורה שניה בתפילה של חרדים ודאי לא כאשר מדובר בזריקת רימון הלם בתוך אוכלוסייה צפופה. דורש עוד היום את פיטורי השוטר שזרק את הרימון ודין וחשבון מצד מפקדיו.

מארגון 'בצלמו' נמסר: לא ניתן יד לפגיעה בחפים מפשע בגלל היותם חרדים. דם ילדה בת שמונה ממאה שערים סמוק לא פחות מדם ילדה חילונית בצפון תל אביב.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: בשעות הלילה החלה מחאה אלימה וקשה באזור מאה שעריים בה נטלו חלק עשרות פורעים שיידו אבנים, ברזלים, ביצים ומכל הבא ליד לעבר השוטרים תוך קריאות וגידופים קשים. השוטרים פיזרו את המתפרעים תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות ולא הבחינו בהימצאותה של האם והילדה בעין הסערה.

במהלך ההתפרעות וכתוצאה מהאלימות הקשה נפצעו 3 שוטרים שאחת מהן אף פונתה לטיפול לבית חולים לטיפול רפואי. במהלך הפעילות נעצרו 12 פורעים שהובאו לחקירה וכנגד אחרים הוגשו דוחות במקום. ראוי ונכון לגנות את הפרת החוק ההמונית והבוטה, את תקיפת השוטרים החמורה נגד אותם שוטרים שפועלים במסירות ותוך סיכון חייהם למען בריאות הציבור.

מאה שערים אלימות שוטרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 63 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד