י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מאכערים חרדים

אין להם בושה: תעשיית הכסף סביב גופותיהם של נפטרי הקורונה

משבר הקורונה פוגע בצורה קשה ביהודי העולם וסביב הבאת גופותיהם של נפטרי המגיפה לישראל מתפתחת תעשייה של כסף גדול • חלק מהגופות מגיעות בטיסות פרטיות במחירים מטורפים ומעורבים בזה חברות בעלות מטוסי מנהלים, בעיקר מחו"ל, חברות שילוח ומאכערים חרדים

אין להם בושה: תעשיית הכסף סביב גופותיהם של נפטרי הקורונה
אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נגיף הקורונה מכה ללא רחמים בקהילות יהודיות בחו"ל ברחבי העולם, קהילות יהודיות רבות ברחבי העולם נמצאות תחת אבל כבד לאחר שרבים מטובי בניהם נפטרו מהנגיף, רבים ממשפחות הנפטרים רוצות להביא את גופות יקיריהם לקבורה ארצה, אך מתברר כי תעשייה חדשה התפתחה בענין זה שגובה הון תועפות עבור כל ארון, וישנם גם חברות שמנצלות את המצב, כך פורסם ב'כלכליסט'.

גורם הפועל בנתב"ג סיפר בשיחה לכלכליסט: "מתפתחת פה תעשייה חדשה של הטסת גופות לקבורה בארץ שחלקם הגדול הוא של נפטרים מקורונה".

הנחיות של משרד הבריאות מאוד ברורות לגבי האופן שבו הגופה חייבת להגיע: בארון ועם אישור קונסולרי. אבל חלק מהגופות מגיעות בטיסות פרטיות במחירים מטורפים, ומעורבים בזה חברות בעלות מטוסי מנהלים, בעיקר מחו"ל, חברות שילוח וכל מיני מאכערים חרדים בארה"ב, צרפת - בעיקר במקומות שבהם יש קהילות יהודיות חזקות כלכלית שנפגעו מהקורונה.

מנתונים שנמסרו ממשרד הדתות עולה כי בין אמצע מרץ לאמצע אפריל הגיעו לישראל 151 גופות של יהודים שנפטרו בחו"ל (לאו דווקא מקורונה,
אך לפי נוהלי משרד הבריאות היחס לכל הגופות מחו"ל הוא כאל נפטרי קורונה), כאשר 89 מתוכן החל מתחילת אפריל. למספר זה נוסף מאז כבר מספר דו־ספרתי של גופות שהגיעו לארץ, וההערכה היא שכעת לאחר תקופת חגי הפסח, אנו צפויים לראות עוד משלוחי גופות רבים של יהודים שנפטרו מקורונה שיוטסו לקבורה בארץ הקודש.

יו"ר פורום חברות הקדישא ומנכ"ל חברה קדישא ת"א, אברהם מנלה, מסביר כי "אי אפשר לסגור את הבית בפני יהודים שיושבים בארה"ב ואירופה,
אחרי שכל השנים מדינת ישראל השתמשה בהם להפעלת קשריהם או לגיוס תרומות — אם זה לבונדס, לקק"ל או לסוכנות היהודית. מדינת ישראל היא בית לכל היהודים, בין אם יהודי רוצה לעשות עלייה בחייו או אחרי מותו. זה עניין של ערבות הדדית וקשר דו צדדי שאם חלילה ננתק אותו נפגע קשה בקשר שלנו מול יהדות התפוצות".

בעקבות הביקוש הגבוה, גם המחיר האמיר בשבועות האחרונים, והגיע אף לסכומים של כ־200-150 אלף דולר לטיסה, יו"ר זק"א יהודה משי זהב מספר כי "בשבוע שעבר אף היה מקרה שבו אנשים שילמו 270 אלף דולר לטיסה פרטית. חברות מנצלות את המצב וחוגגות על זה".

יוסי לנדאו בעלי חברת השילוח והלוגיסטיקה ב.ס.ד שפועל בימים אלה להבאת גופות נפטרים ארצה סיפר ל'כלכליסט' כי "שוק הטיסות הפרטיות נהיה מצרך מאוד מבוקש בעולם. חברה קדישא בארה"ב ומשרד הבריאות הפנו אלי משפחות כדי שאנסה לעזור להן.

בהתחלה הלכנו לפי הנוהל של משרד הבריאות של הטסה בארון, אלא שבמטוסים פרטיים קטנים אפשר להכניס רק ארון אחד, והטיסה הראשונה שהוצאנו לארץ עלתה 140 אלף דולר. זה היה מאוד יקר. אחרי זה הגיעו עוד גופות, ואז היתה יוזמה של החברות המקומיות בארה"ב להטיס אותן רק בתוך השקיות האטומות אך ללא ארון וכך הצלחנו להכניס 4 גופות בתוך המטוס. אז חברת המטוסים האמריקאית כבר הקפיצה את מחיר הטיסה ל־180 אלף דולר, אבל לפחות הסכום התחלק בין ארבע משפחות".

אחרי שנפוצו פרסומים על כך, במשרד הבריאות החליטו, כך נראה, "להרים דגל אדום", כדברי הגורמים הפועלים בתחום, ולהקשיח את המדיניות ולא לאפשר הבאת גופות בשקיות.

משי זהב אמר כי "אי אפשר להכניס ארונות במטוסים פרטיים כי הדלת צרה. מטוס שיצא השבוע לארה"ב להביא גופות לא קיבל אישור נחיתה בארץ עם גופות בשקיות".

לדברי משי זהב ולנדאו הפתרון הוא לאפשר הבאת גופות בשקיות אטומות דבר שלטענתם הוא אטום בטיחותי לחלוטין, הם אמרו בשיחה ל'כלכליסט' כי הם נמצאים כעת במגעים מול משרד הבריאות בניסיון להקל את הנהלים של הבאת הגופות ולאפשר הטסתן בשקיות אטומות ללא ארון. לדבריהם, מנהל המכון הפתולוגי ד"ר חן קוגל גויס כדי לכתוב חוות דעת שתתמוך בכך. "הוא טוען שאין בזה בעיה", אומר משי זהב, "זה אולי לא נראה טוב שגופות עטופות בשקיות ניילון אטומות יורדות מהמטוס אבל זה אטום ובטיחותי ואין סכנת הידבקות".

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד