ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
משבר הקורונה במגזר החרדי

חיים ולדר בטור מיוחד: כך נתמודד מול ההסתה הקשה

הסופר החרדי חיים ולדר כתב על מגיפת הקורונה שהובילה להסתה קשה נגד המגזר החרדי כולו • "אין שום תועלת להשיב לשונאינו. הכוונה היא מה להשיב לאלה שאינם שונאים אותנו, אלא רוצים באמת ובתמים להבין, ובעיקר-בעיקר – שנדע מה להשיב לעצמנו" • "ליצמן שר הבריאות הטוב ביותר של ישראל מאז הקמתה"

חיים ולדר בטור מיוחד: כך נתמודד מול ההסתה הקשה
חיים ולדר צילום: באדיבות המצלם

1.
שנאות לעולם אינן מתות. הן פשוט מתעוררות בכל פעם שמשהו או מישהו מעיר אותן. בוודאי כאשר יש גם משהו וגם מישהו. גויים שונאים יהודים ועמי ארצות שונאים תלמידי חכמים. עד לפני מאתיים שנה, לא הייתה שום בעיה בלשנוא אנשים סתם ככה. הייתה קצת בעיה ב לעשות עם זה משהו, כי אף שלטון לא אוהב שמישהו הורג את האזרחים שלו.

אך היו תקופות בהן השלטון היה מעוניין בפגיעה ביהודים, או בזמנים של חילופי שלטון עקב הפיכות, מעשי מרד או כיבוש, היהודים תמיד היו חשופים לפוגרומים. כי השנאה הייתה שם תמיד, כמו תבשיל רותח בסיר לחץ. ברגע שנפתח שסתום, היא בצבצה החוצה, וברגעים שהוסר המכסה היא התפרצה במלוא עוזה ושרפה כל מה שיכולה הייתה לשרוף.

במאתיים השנים האחרונות נכנסו כל מיני נימוסים ודוקטורינות כמו "שוויון" ו"דמוקרטיה", שעידנו לכאורה את ביטויי השנאה גם באופן מילולי וגם באופן מעשי. אך זו הייתה הונאה מסוכנת פי כמה מהמצב הקודם. כי השנאה נותרה כבושה ורותחת פי כמה, וברגע שניתן לה דרור (על ידי מנהיגים) היא פרצה באופנים מזוויעים שהעולם לא פגש כמותם.

2.
כל ההקדמה הזו נכתבה כדי להבהיר מראש שאין שום תועלת ב "דע מה שתשיב". כי השנאה כלל אינה קשורה בצדק או באי צדק, במה שעשית או במה שלא עשית, באיזה בן אדם אתה האם טוב או רע, וגם אין לה שום קשר לסיבות שמשמיעים לצידוקה.

להפך, ככל שתסביר יותר ותהיה צודק יותר, ככה תרגיז יותר את השונאים אותך והם יעשו אחת מהשתיים או שיפעילו כוחות נוספים כדי להשתיק אותך או שיגיעו למסקנה שכלל לא אכפת להם להצדיק את עצמם – ואז הסכנה כפולה ומכופלת כי המעשים יתפרצו ללא פילטרים וללא העמדת פנים, וממצב בו מחצית האנרגיות מופנות להסתרת המעשים וחצי - לפגיעה בשנואים, כעת מאה אחוז מהאנרגיות - יופנו לפגיעה.

אם כך, מדוע אני כותב מאמר תחת הכותרת "דע מה שתשיב", אם אין חשיבות למה שתשיב? כי אין כוונתי להשיב "להם", לשונאינו. אין בזה שום תועלת. הכוונה היא מה להשיב לאלה שאינם שונאים אותנו, אלא רוצים באמת ובתמים להבין, ובעיקר-בעיקר – מה נשיב לעצמנו.

3.
מדוע החרדים בבני ברק ובמקומות אחרים נדבקו יותר מכלל האוכלוסייה?

כי אורח החיים החרדי הוא קהילתי. לא יחידני. וכי מבחינת "בתי אב" ההדברה זהה לכל הערים. רק ש-200 בתי אב חילוניים זה 800 נדבקים בממוצע ו-200 בתי אב לכשעצמה 2000 מדברים בממוצע. זה לא אני המצאתי. זה עיתון "הארץ" פרסם זאת השבוע בהגינות בעמודו הראשון וכתבו אהרן רבינוביץ פתר חלקית את התעלומה.

אבל רגע, במקום שנשאל "מדוע נדבקו?" בואו נשאל משהו אחר: מדוע תוחלת החיים בבני ברק ובערים חרדיות היא הגבוהה ביותר בארץ, ולמעשה גם בעולם, וזאת למרות שתושביה אינם מקפידים יותר מערים אחרות על הרזיה או תזונה נכונה או מניעת עישון?

בני ברק ודומותיה עקפו את כל הערים "הנכונות" עם האוכלוסיה הסוציו-אקונומית הגבוהה והקפדה על כללי הבריאות התקינים בגלל החיים הקהילתיים והערבות ההדדית.

בכתבה שפורסמה בעיתון "הארץ" אמרה ד"ר שלומית אבני, מנהלת האגף לתכנון מדיניות במשרד הבריאות: "בני ברק מרמזת לנו שהסיפור הוא לא רק סוציו־אקונומי. ערים שיש בהן הון חברתי גבוה ומבנים חברתיים הדוקים כמו גמ"חים, תמיכה רוחנית, מסגרת קהילתית, שכנים שמתעניינים ובאים אליך הביתה — אלה גורמים מגינים, שאנחנו רואים את ההשפעה שלהם על תוצאות הבריאות ברמה הכללית".

אותה "קהילתיות מוגזמת" שעליה קובלים "אוהבי החרדים" בבואם להמטיר עליהם דברי שנאה והסתה, היא זו שנותנת עשור בונוס לכל אזרח חרדי, לכן אל לנו להצטער עליה. היא מוסיפה חיים פי כמה וכמה מנזקי הקורנה, מה עוד שעדיין לא ראינו השפעה של הקורונה על אחוזי התמותה. או איך שכתב זאת ב'הארץ' "אוהב החרדים הגדול" נחמיה שטרסלר: "בני ברק עם 200 אלף תושבים שחצי מהם, אני מעריך, כבר חלו בקורונה והבריאו בלי להרגיש, או שהם חולים באופן קל. ועד היום, רק שלושה (!) מתו בעיר, והם היו קשישים. מדובר אם כך במדגם גדול שמוכיח שפחד הקורונה אינו נורא כל כך. מספיק עם הפאניקה".

הבנתם?

4.
למה למנהיגים הרוחניים של הציבור החרדי לקח יום-יומיים עד שסגרו את הישיבות?

מדוע כשמשרד האוצר מבקש להתריע בפני ראש הממשלה על ההשלכות הכלכליות של הסגר על המדיניות הכלכלית, וגם מצליח למנוע השבתה כללית של המשק – למרות שברור שיש לזה השלכות על ההדבקה – זה בסדר, ואילו מנהיג רוחני שמבין מה שכל יהודי הבין עד לפני כמה עשרות שנים ש"תורה מגנא ומצלא" אינו יכול לבקש לבדוק את המשך קיום עולם הישיבות בכפוף להגבלות משרד הבריאות באותה תקופה?

מדוע עשרה אנשים יכולים לעמוד בתור למכולת תוך שמירת מרחק של שני מטרים זה מזה, אבל אם הם חס וחלילה יתנדנדו - מיד יעצרו אותם בחשד שהם מתפללים?

יש למישהו תשובה על זה? אני לא מדבר על תפילה בתוך בית הכנסת אלא תחת כיפת השמים ותוך שמירת מרחק. מישהו עצר לחשוב מה ההיגיון?

ואף על פי כן, רוב רובם של החרדים שמעו לתקנות וויתרו בהוראת רבותיהם על משהו שהוא ציפור נפשם – תפילה בבית כנסת (שזה בגדר ההיגיון) , ותפילה תחת כיפת השמים (שמלבד חשש דחוק שמא יתקרבו זה לזה עדיין אין הסבר מה ההבדל בין תור למכולת והפגנות שהותרו).

במציאות, רובם ככולם צייתו באופן מוחלט להוראות משרד הבריאות וחלקם (בעלי מרפסות אסטרטגיות...) נאלצו לוותר לגמרי על תפילה במניין, בעוד בעיר סמוכה אנשים מבלים בחוף הים, יוצאים לטייל עם הכלבים שלהם ועושים כל העולה על רוחם. הנה הצד השני מול ההשתלחות הנוראה בנו.

5.
למה ליצמן לא מתפטר?

הוא לא צריך להתפטר מפני שהוא שר הבריאות הכי טוב שהיה למדינת ישראל מאז הקמתה. זה למה. וזה לא אנחנו החרדים קבענו. זה החילונים שבחרו בו מאז התמנותו לשר הבריאות, כשר הטוב ביותר מכל השרים, שנה אחר שנה בכל משאל שנעשה על תפקוד השרים.

יותר מזה? יש מועדון חילוני בתל אביב שנקרא "ליצמן". והוא נוסד לפני שנתיים בגלל שליצמן היה לחביב החילונים. רז דיניצר, מבעלי המועדון, אמר אז לתקשורת: "אנו קוראים את המועדון על שם שר הבריאות יעקב ליצמן, כך החלטנו אנשי ההנהלה של המסעדה. השר ליצמן הוא קונצנזוס היום, כשר שפועל למען האזרחים, מקדם יוזמות חיוביות ועושה למען כל השכבות. בהחלט ראינו לנכון לעשות כך".

אבל אספסוף הוא אספסוף. וברגע שמישהו החליט לסמן אותו ולפתוח נגדו תחקירים על מספר אנשים בהחלט לא ראויים, שהוא עזר להם מבלי משים מתוך מאות אלפים באותו הרגע האספסוף התהפך עליו ורבים פשוט שכחו את האמת, שהיא אמת עד לרגע זה, שהמציאות לא השתנתה. רק הדיבורים. כי הוא עדיין שר הבריאות הכי טוב. איש חרוץ וצנוע שמתגורר בדירה של 56 מ"ר, שקם בחמש בבוקר ומסיים את היום בחצות וכל מה שהוא עושה זה לדאוג לבריאות ולרשום הישגים לא יאמנו בכל תחומי הבריאות כולל ההישג הבינלאומי של הפיכת מדינת ישראל למקום הבטוח בעולם מקורונה. זה היה הוא. מההתחלה. כשכולם צעקו עליו למה הוא סוגר את השמים והורס את היחסים עם סין.

6.
וכאן תרשו לי התייחסות לגבי אנשים מתוך הציבור החרדי שיש להם מה לומר על גדולי הדור, על ההנהגה ועל העסקנים.
מישהו הגיע אליי ואמר: "אם ליצמן ממשיך – אני לא מצביע ג'".

וזה מה שעניתי לו: "בשביל להפסיק להצביע ג', אתה צריך להתחיל להצביע ג'..." הבן אדם בחיים לא הצביע למפלגה חרדית. גם לא לש"ס. תמיד למפלגה דתית-לאומית. ויש לו את החוצפה להכריז הכרזות על מה נכון ומה לא נכון.

וכעת תרשמו לפניכם: כל מי שמשתלח ברבנים – השתלח בהם גם לפני. כל מי שמודיע שלא יצביע למפלגה חרדית – לא התכוון ממילא להצביע. רוב האנשים לא מצביעים ג' או ש"ס בגלל שזה משתלם להם, אלא כי הרבנים אמרו. אני לא מכיר אדם אחד שמציית לרבנים שהיה לו אפילו צל של ביקורת על החלטה זו או אחרת שלהם. גם אם יש לו שאלה – הוא לא ישתלח אלא יתייג את זה במחלקת "לא תסור ממנו ימין ושמאל". הפסוק בזה נכתב בדיוק על מצבים בהם נראה לנו שהמנהיג טועה בין הימין ושמאל ולהפך. והכי אני אוהב את אלה שמבקשים ממני להיכנס לרב באופן דחוף לברכה ולעצה, ואין להם שום בעיה למתוח עליו ביקורת קטלנית כשבא להם.

7.
דעו מה שתשיבו לעצמכם: אף אחד לא מכריח אף אחד להיות חרדי. כל אחד מאתנו יכול בכל רגע לקחת את הפקאלאך ולהיות חרדי חדש, חרדי מחמד, דתי לאומי וחרד"לי-לאומי. אין שום מנגנון אכיפה. אף אחד לא מחייב אף אחד להכניס את הילד שלו ל"חיידר". כל אחד יכול לשלוח את הילד שלו לאיזה בית ספר שהוא רוצה, ועדיין אנשים עושים את כל מה שהם יכולים להכניס את הילדים שלהם לת"תים ישיבות וסמינרים שמרניים. וככל שהדרישות יותר גבוהות ככה הלחץ להיכנס יותר גבוה. חשבתם פעם למה כולם עושים זאת? כולל אלה שמלאים בטענות על הדרישות המחמירות מדי לטעמם?

בני ברק וירושלים ודומותיהן הן הערים הכי צפופות לא רק בארץ אלא בעולם כולו וראה זה פלא מחירי הדירות בהן הם היקרים ביותר בארץ (למעט אזורים מסוימים בתל אביב וביישובי יוקרה).

למה זה ככה?

המקומות הללו מבוקשים כי אנשים רוצים להיות בהם. וחרדים מחפשים לילדיהם את החינוך הכי חרדי שהם יכולים כי הם יודעים שזה מה שהכי טוב להם. כי כולנו אנו מאמינים בה' ובתורתו, וסומכים על הרבנים שלנו. בטח יותר משאחרים סומכים על הפוליטיקאים שלהם. רק הם יודעים איך לשמור על אורח החיים החרדי. וגם אם דברים מסויימים נראים בלתי מובנים, בתכל'ס שווה לסמוך עליהם.

בסוף, גם הביקורתיים והציניים בינינו מבינים היטב שאורח החיים החרדי מביא לנו את כל הטוב שיש לנו. את הקהילתיות, את המשפחתיות, ובעיקר את הנחת, הו הנחת הזו, של משפחה גדולה, של ילדים מחונכים, של אוירה שמרנית. של כבוד להורים ושל דורי דורות ישרים מבורכים.

ושכשכל אחד יחשוב על זה – הוא יבין שאין שום עניין להשיב לאף אחד שום דבר. היחידים שאנו צריכים להשיב להם – זה לעצמנו ולאלה מתוכנו שיותר מדי מחוברים להסתה מבחוץ, וחשים בירידה חדה ב "ביטחון העצמי החרדי" שלהם די בשיחה אחת כזו, להרים אותו בחזרה. תאמינו לי. ניסיתי. זה עובד.

חיים ולדר קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד