י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מזעזע • הדירוג נחשף

מזעזע: בעלי מוגבלות - אחרונים בתור למכונות הנשמה

ממסמך של ההסתדרות הרפואית שנחשף הבוקר מובאים הפרמטרים שקבעו במשרד הבריאות בשאלה של מי יועדף להיות ראשון בתור למכונות ההנשמה במקרה וחלילה ההתפרצות תוביל למחסור. ע"פ הדו"ח, בעלי מוגבלויות קשות הם אחרונים בתור • ארגוני הנכים זועמים

מזעזע: בעלי מוגבלות - אחרונים בתור למכונות הנשמה
אילוסטרציה צילום: pixabay

מסמך פנימי של משרד הבריאות וההסתדרות הרפואית בישראל שנחשף הבוקר (ראשון), מגלה כי משרד הבריאות הכין פרמטרים מסודרים בהם נכתב את מי להעדיף לחבר למכונת הנשמה במידה ויוצר חלילה מחסור, על פי המסמך, חולה קורונה אשר סובל מאי ספיקה קשה של מערכת המוח, הלב, הכליות, הריאות, הכבד או עצב השריר יתועדף אחרון. גם אדם הסובל מטראומה או כוויות קשות, דמנציה קשה, או הסובל ממחלה סופנית, גוסס או כזה שסיכוייו להחלים מקורונה הינם 20% בלבד - יחובר אחרון למכונת הנשמה אם, חלילה, יהיה צורך לתעדף את המונשמים.

מנגד, חולה שתפקד באופן מלא טרום המחלה או שסובל ממוגבלות קלה יונשם ראשון. גם אדם שסבל ממחלה קלה, מכשל מערכתי אחד או כזה שיש לו סיכוי של יותר מ-80% לשרוד את הקורונה יקבל עדיפות. בין החולים שדורגו ראשונים לבין אלה שמוקמו במקום האחרון ברשימה, קיימות דרגות נוספות - שניות ושלישיות במספר, כך שחולה קורונה שאינו מסוגל כלל לעבוד, כזה שסובל ממחלה קלה, מכשל בשלוש מערכות או אדם שהסיכויים שלו לנצח את הנגיף הינם 50% - ידורג במקום השני. חולה כזה יקבל עדיפות על פני אדם שסיכוייו להחלים מקורונה הינם 20% בלבד, ומדורג במקום הרביעי והאחרון, אולם לא יקבל עדיפות על פני חולה שתפקד באופן מלא טרום המחלה, למשל.

במקום השלישי דורגו חולים המרותקים למיטה או לכיסא, סובלים ממחלה קשה, יש להם כשל של ארבע מערכות או יותר. הם יקבלו עדיפות לפני הסובלים מטראומה או מכוויות קשות - אך לא לפני החולים במחלה קלה או כאלה שיש להם סיכוי של יותר מ-80% להחלים מהווירוס.

המסמך פורסם בחדשות 13 ועורר סערה ציבורית רבה. ארגוני הנכים טענו כי העמדות המוצגות במסמך מהווים אפליה קשה ואי שוויון מוחלט, לדבריהם הממשלה מוותרת על אוכלוסיות עם מוגבלות, הם דרשו לשנות את ההחלטות במיידית. נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אברמי טורם, הגיב למסמך וכתב למשרד הבריאות: "זהו מסמך שנגוע בכל ההמלצות שלו בהפליה קשה כלפי אנשים עם מוגבלות, מסמך המחזיר את ישראל שנות אחורה בכל הנוגע לשוויונם של אנשים עם מוגבלות. מדובר בהפליה המנוגדת לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, ולאמנת האו"ם בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות".

קבוצות ארגוני הנכים והנכים הופכים לפנתרים מסרו בתגובה כי "אנו דורשים במיידית לשנות את ההחלטות שנתקבלו וצורת החשיבה של מקבלי ההחלטות אשר מעידה על דרך חשיבה מגמתית להשמדה וחיסול האוכלוסייה המוחלשת בעם תחת כנפי נגיף הקורונה. הממשלה מוותרת על כל אזרח שלא עומד תחת קריטריונים של הכנסת כסף לקופת המדינה. לא יתכן שאדם שרוב חייו שירת את מדינת ישראל ונכפתה עליו הגבלה כזו או אחרת יידחק בשולי החברה ויסומן כאזרח סוג ב'".

קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד