י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
עושים סדר אחרי שינוי ההוראות

התפילות במנין מהבית או ברחוב: גדו"י שהתירו - ואלו שמחמירים

סוגיית התפילה במניין שעלתה מיד לאחר החזרה החלקית לשגרה החל מהבוקר, הביאה כמה דעות בעניין של גדולי ישראל, ראשי הישיבות והאדמו"רים, יש מהם שהתירו להתפלל בשטח הפתוח ויש שהחמירו והורו להמשיך להתפלל מהבית • אלו שמתירים ואלו שמחמירים לאסור

התפילות במנין מהבית או ברחוב: גדו"י שהתירו - ואלו שמחמירים
תפילת מרפסות בחיפה צילום: אהרן ברוך ליבוביץ

הוראת משרד הבריאות המאפשרת תפילה במניין בשטח פתוח עד 19 אנשים במרחק שני מטרים זה מזה, הוציאה את הציבור החרדי לרחובות ואלפי מניינים שהיו עד עתה במרפסות נערכים ברחובות במניין של עשרה אנשים ויותר. 

'בחדרי חרדים' מביא את שורת גדולי ישראל והרבנים שחיוו דעתם בעניין התפילות.

שר התורה הגר"ח קנייבסקי מתיר מניינים כפי ההוראות וכזכור שר התורה דרש לקיים את החזרה לשגרה כפי שאמר לבני ביתו, "אם הם היו יודעים כמה התורה והתפילות בציבור מגנא ומצלא, היו מוצאים פתרון שנצליח לעשות את זה בלי להכנס לסכנה". 

ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין אוסר, ואמר כי למרות ההקלות לא לקיים מניינים אם לא נשמרים בהם כללי הזהירות והמחמיר שמתפלל בביתו עושה כראוי ואין לחשוש לכך. 

נשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום כהן מתיר, אך שב והדגיש היום כי גם בעניין זה על הציבור להישמע להנחיות משרד הבריאות, וחל איסור חמור לחרוג מהנחיות אלו. למרות כל ההקלות שנקבעו בדבר, מי שבנסיבות בריאותיות מחויב להישאר בביתו (מבוגר, חולה, קבוצת סיכון) ומתפלל ביחידות, יש לו על מה שיסמוך ואפילו לכתחילה, ואין לו לחוש בזה כלל. ותהיה תפילתו חשובה ומקובלת לפני יושב במרומים. 

בחצר חסידות קרלין סטולין, האדמו"ר התיר להתפלל בשטח פתוח לאחר שהוא היה הראשון שסגר את בתי הכנסיות (הרבי הראשון גם שהתייחס ברצינות לכל נושא הקורונה מ.ו) בפורים כזכור, הטיש היה רק לירושלמים. וגם נאסר לראשונה לטוס לליז'ענסק, כעת מדובר בהחלטה מעניינת בקרלין, שהרבי מתיר תפילה רק בשטח פתוח ובתנאים הבאים רק עשרה, ועד גיל שישים ולא להתקהל לא לפני ולא אחרי. 

בחצר חסידות קרעטשניף ברחובות, הועברה הנחייתו של האדמו"ר לחסידיו, להמשיך בשלב זה אך ורק במנייני מרפסות בקריה, ולא לקיים מניינים בחוץ, לאור הסיכון שעדיין קיים.

חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי דוד יוסף, אוסר קיום מניינים ואמר הערב (ראשון) בשיעורו: "מורי ורבי מרן הגר"ג אדלשטיין אמר שלוקח אחריות על זקנים וחולים שלא יתפללו כלל במניין וכך צריך לנהוג. וכל אדם גם יכול שלא להתפלל במניין זה שעת סכנה".

הפוסק הגאון רבי בן ציון הכהן קוק הורה הבוקר במענה לשאלת הרבנים והמו"צים של בית הוראה הכללי ירושלים כי במניין שמקפידים על כל ההנחיות של משרד הבריאות בבחינת ונשמרתם, אדרבה, עדיף יותר להתפלל במניין זה, אך לצערנו בעינינו ראינו היום כי רבים לא מקפידים על מרחקים ועל חבישת מסכות פנים, עד כדי כך שיש המתביישים להתפלל עם מסכות, במקומות כאלה ודאי עדיף להצטרף למניין לדרך המרפסת, אף שאינו מלכתחילה. הרב עצמו הצטרף הערב לתפילה דרך המרפסת בביתו בירושלים.

כך גם ראש ישיבת 'אילת השחר' (שערי יושר) הגאון רבי משה גולדשטיין במכתב לתלמידי הישיבה כתב לאסור תפילות במניין: "בעניין התפילה בציבור בימים אלו במקומות פתוחים ובמגבלות נוספים, ברור לכל בר דעת שאין זה אלא עצת היצר הרע". לכן קורא ראש הישיבה להתפלל בבית ובמרפסות. 

הגאון רבי ישראל גואלמן רב קהילת 'שערי תבונה' ברמות מסר ההודעה לבני קהילתו: ואמר כי למרות ה"הקלות", אין לעשות שום שינוי במניינים בשום פנים ואופן, וכל אחד ימשיך להתפלל במרפסת או ביחידות כפי שהתפלל עד כה.

הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו כתב מכתב ומורה כי אף על ההנחיות החדשות לפיהן הותר להתפלל במקום פתוח, אם אין מי שיאכוף את שמירת ההנחיה בכל מניין עדיף להמשיך להתפלל בבית ובמרפסות. כמו כן מוסיף הרב הראשי כי מי שמצטרף למניין בו לא נשמרות ההנחיות הרי זו מצווה הבאה בעבירה ואין לה שום תועלת.

גם בחב"ד, הגאון רבי יצחק יהודה ירוסלבסקי, מזכיר בית דין רבני חב"ד ורב קהילת חב"ד בקריית מלאכי, אוסר לקיום תפילה במרחב הציבורי. בהודעה מיוחדת שפרסם, הוא קובע כי לאחר התייעצות עם בכירי הרופאים, "דעתי שהיא דעת תורה, שאסור בשום פנים ואופן להתפלל במרחב הציבורי, ולהמשיך להתפלל דרך המרפסות - כפי שהיה עד היום".לדברי הרב, "מי שאין לו אפשרות בזה (בקיום תפילה במניין דרך המרפסת מ.ו) - שיתפלל ביחיד וחמירא סכנתא מאיסורא".

תפילה במנין קורונה גדולי ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד