י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
אצבע מאשימה על הפצת הנגיף

ארה"ב תובעת את סין בטריליוני דולרים

תביעה ייצוגית בשווי טריליוני דולרים נגד סין בגין התפרצות מגפת הקורונה בעולם, הוגשה על ידי קבוצת עורכי דין אמריקנים • הם מפנים אצבע מאשימה לכיוון מנהיגי המדינה הקומוניסטית על כך שהתרשלו ואפשרו את הפצת הנגיף ולאחר מכן הסתירו זאת • וזזו לא התביעה הראשונה והיחידה

ארה"ב תובעת את סין בטריליוני דולרים
אזרחים סינים צילום: unsplash

עורכי דין בארצות הברית הגישו תביעה ייצוגית בשווי טריליוני דולרים נגד סין בגין התפרצות מגפת הקורונה בעולם. התובעים מפנים אצבע מאשימה לכיוון מנהיגי המדינה הקומוניסטית על כך שהתרשלו ואפשרו את הפצת הנגיף ולאחר מכן הסתירו זאת. התביעה, עליה חתומים אלפי תובעים מ-40 מדינות, הוגשה בחודש שעבר בקליפורניה, כך דווח בחדשות 12.

תביעה נוספת שנמצאת בימים אלה בשלבי כתיבה תוגש בקרוב על ידי ארגון זכויות האדם הישראלי "שורת הדין", המתמחה במאבק משפטי-כלכלי בארגוני טרור. נציג הארגון עו"ד אביאל לייטנר אמר שכמו התביעה האמריקנית, גם הם מתכוונים להגיש את התביעה בבתי המשפט בארצות הברית מפני ש"רוב המדינות האחרות מפחדות מההשלכות של הכוח הכלכלי של סין".

התביעה הישראלית תטען כי סין נהגה ברשלנות והפקרות וכי בדומה לאירועי טרור, היא אינה יכולה להתחבא מאחורי חסינות ריבונית. "אם ייקבע כי סין נהגה ברשלנות - התוצאות עבורה עשויות להיות הרסניות", הוסיף עו"ד לייטנר.

התביעות מתווספות ללחץ הגלובלי הגובר על סין לשאת בתוצאות התפשטות המגפה שהחלה בגבולותיה: בין היתר יש קריאה לאו"ם לפתוח בחקירה לגבי נסיבות התפרצות הקורונה בווהאן ולקצב ההתפשטות המהיר ברחבי העולם לאחר מכן.

גם בבריטניה הבהירו כי היחסים עם סין לא יחזרו להיות כרגיל לאחר שהמשבר יחלוף. מזכיר המדינה לענייני חוץ, דומיניק ראב, שמחליף את ראש הממשלה בוריס ג'ונסון לאחר שנדבק בעצמו בנגיף, התייחס בשבוע שעבר לנושא: "אנחנו נצטרך לשאול את השאלות הקשות על שרשרת האירועים, מדוע לא ניתן היה לעצור אותה מוקדם יותר".

למרות שעדיין לא ברור כיצד התפתח הנגיף ועבר לבני האדם, סעיפי התביעה מאשימים את סין בכך שהסתירה מידע, חסמה צוותים רפואיים מלבחון את האירועים, והשתיקה רופאים שניסו להזהיר את הציבור מהתפשטות הנגיף.

התביעה האמריקנית הוגשה על ידי משרד הממוקם במיאמי, שבו עובד גם אחיו של ג'ו ביידן, המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית. אחד מעורכי הדין במשרד אמר: "מנהיגיה של סין חייבים לשאת באחריות על מעשיהם. המטרה שלנו היא לחשוף את האמת".

לפני שלוש שנים המשרד זכה בתביעה אחרת נגד סין בשווי 1.2 מיליארד דולר – על ייצור חומרי בנייה פגומים.

עורכי הדין טוענים כי למרות שככלל - למדינות יש חסינות מתביעות, יש מקרים יוצאים מן הכלל לפי חוקי ארצות הברית.
כך למשל, במקרים בהם נגרמים נזקים לאדם או לרכוש, וכשפעולות שנעשו מחוץ לארצות הברית משפיעות על עסקים בתוכה.

בתוך כך, אותה מעבדה בוואהן שנטען לגביה כי הנגיף פרץ ממנה, מגיבה לראשונה להאשמות ודוחה אותן בתוקף. יואן זימינג, בכיר במעבדת ווהאן, הכחיש בראיון לתקשורת הסינית את מעורבותה בהתפתחות הנגיף ואת כל תיאוריות הקונספירציה הנלוות: "אנחנו יודעים בדיוק אילו מחקרים מתקיימים אצלנו – אין שום סיכוי שהנגיף הגיע מאיתנו".

תביעה ייצוגית סין קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד