י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
סיפורו של רחוב

החסיד שהתאבד על חומר הנפץ והציל את בית הכנסת

חסיד אומות עולם שסיכל את כוונת הנאצים לפוצץ בית כנסת באיון שבצרפת, בגופו ממש - התאבד על חומר הנפץ והציל את בית הכנסת מחורבנו | יצחק כרמלי, עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל נסע לשם ומספר 

החסיד שהתאבד על חומר הנפץ והציל את בית הכנסת
בית הכנסת באיון צילום: יצחק כרמלי

ממול בית הכנסת ששרד את השואה, עולה סימטה צרה המתפתלת בין בנינים ישנים בניחוח של פעם. זהו הנוף המרכיב את העיר באיון, בירת חבל הבאסקים שבצרפת. הדרך מובילה אל כיכר צנועה הנושאת את השם "Justin Bourdaa". בניגוד לשאר השלטים שבעיר היושבת מצפון לרכס הרי הפירנאים, שום הסבר לא נלווה לשלט האלמוני.

ביום בו זוכר העולם את קרבנות השואה, זכור נזכור את חסידי אומות העולם, אלו שסיכנו את עצמם להצלת העם היהודי, ובמיוחד אלו שמצאו את מותם בשל כך.

סיפורו הלא כ"כ מפורסם של הבאסקי גוסטין בורדה, ריגש אותי במיוחד. היה זה בסוף המלחמה, הנאצים ימ"ש החלו בפינוי תכולת בית הכנסת המרשים של באיון, ויש תמונה המנציחה זאת. ממול לבית הכנסת בסימטה העולה, היו ההכנות בעיצומן. התוכנית היתה לפוצץ את בית הכנסת ובכך למחוק את ההיסטוריה היהודית. רגע לפני, החליט החסיד שאינו יהודי להתפוצץ ולהתאבד על מצבור חומר הנפץ, ובכך להציל את בית הכנסת מחורבן. תוכניתו יצאה לפועל, ויחד איתו נהרגו מספר קצינים נאצים ימ"ש.

יהי זכרו ברוך.

יום השואה בית כנסת יצחק כרמלי חסיד אומות העולם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד