י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
תופרים חליפות

החוק הנורבגי - החששות, המספרים והשמות החדשים

במסגרת ההסכם בין הליכוד וכחול לבן סוכם לקדם את החוק הנורבגי • הסעיף שעלול להשאיר את פינדרוס מחוץ לכנסת • כמה ח"כים חדשים תכניס כל סיעה? • וגם: הקרבות של החרדים החדשים שייכנסו למשכן | כל הפרטים 

החוק הנורבגי - החששות, המספרים והשמות החדשים
חרדים על רקע הכנסת צילום: מתניה טאוסיג, פוטו בי, פלאש 90

בין 41 סעיפי ההסכם שנחתם אמש (שני) בין הליכוד לכחול לבן על הקמת ממשלת האחדות הלאומית, סוכם על שינוי חקיקה במסגרת ׳החוק הנורבגי׳, שצפוי להכניס שורה של חברי כנסת חדשים - בדגש על הסיעות החרדיות.

בהסכם סיכמו הצדדים כי מיד עם השבעת הממשלה ה-35 יחוקק החוק הנורבגי, שמאפשר לשר או לסגן שר להתפטר מחברותו בכנסת לטובת הבא בתור ברשימתו, ולחזור לכהן כחבר כנסת ברגע שיחדל מלכהן בתפקיד הממשלתי.

בעקבות המצב הפוליטי והפרלמנטרי של סיעת ׳כחול לבן׳ שהתפצלה, סיכמו הצדדים כי במסגרת החוק שיחוקק, ייקבע כי שר או סגן שר שיתפטר במסגרת החוק הנורבגי יפנה מקום לבא בתור בסיעה ולא ברשימה, כפי שהיה עד כה.

המטרה בשינוי היא למנוע מצב בו שרי כחול לבן לא יפנו מקום ברשימה שהוגשה ויכניסו את נציגי מפלגת  ׳יש עתיד - תל״ם, אלא את אנשיו של גנץ, שהוצבו ברשימת כחול לבן המאוחדת - שהוגשה לוועדת הבחירות באופן של ריצ׳-רצ׳.

הסעיף הנ״ל צפוי לסבך במעט את המצב בתוך סיעת ׳יהדות התורה׳, מאחר וזו רשומה כשתי סיעות נפרדות, דגל התורה ואגודת ישראל. במידה ויבקשו כי השר המיועד יעקב ליצמן יתפטר - כפי שהתחייב בהסכם הפנימי בין דגל התורה לאגודת ישראל לטובת יצחק פינדרוס מהמקום השמיני ברשימה - החוק לא יאפשר זאת ויכניס דווקא את אליהו חסיד, נציג סיעת אגודת ישראל ששובץ במקום התשיעי. 

חלק מנציגי יהדות  התורהחלק מנציגי יהדות התורה

כך או כך, במסגרת הסיכומים נקבע כי סייעה עד 20 מנדטים תוכל לממש רק חמישה שרים או סגני שרים, שיכניסו חברי כנסת במסגרת ההסדר הנורבגי, ולא יעלה על שליש סייעה. סייעה מעל עשרים מנדטים תוכל לממש רק 2 שרים או סגנים.

על פי הסעיפים הללו, בסיעת כחול לבן יוכלו לממש את החוק ולהכניס חמישה חברי כנסת חדשים. בליכוד, שהיא הסיעה הגדולה ביותר בכנסת ובקואליציה עם מעל 20 חברים, יוכלו להכניס שני חברים חדשים בלבד. בסיעת ימינה יוכלו להכניס 2 חברי כנסת חדשים. ביהדות התורה יוכלו להכניס 2, ואילו בסייעת בל"ד יוכלו לממש את החוק עם שלושה נציגים חדשים.

במידה וש"ס תממש את החוק כפי שעשתה בכנסת הקודמת, היא תכניס שלושה חברי כנסתם חדשים, בהם: אוריאל בוסו המשמש כיושב ראש ש״ס בעיר פתח תקווה וממוקם במקום העשירי, ברוך גזהיי נציג הקהילה האתיופית בתנועת ש״ס, ויוסף טייב נציג הקהילה הצרפתית, המשמש כחבר המועצה ביישוב החרדי קריית יערים (טלז סטון).

הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד