י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ככה עוד לא שמעתם אותו

העימות של עמית סגל ששבר את הרשת

אחרי קרב ציוצים בטוויטר, עמית סגל עלה לקרב קולי סוער מול העיתונאי יוסי עבאדי שקיבל אותו לגל"צ בראשית דרכו העיתונאית ברדיו 103FM | עמית סגל בשידור: "הוא בולשביק, הוא לא רוצה שיהיו דעות אחרות. כל פעם יש מסווה אחר, מעולם לא הפריעו לו דעות" • סגל כפי שלא נשמע מעולם

העימות של עמית סגל ששבר את הרשת
יוסי עבאדי/עמית סגל צילום: מתוך טוויטר/הדס פרוש, פלאש 90

לאורך שנים נשמעת ביקורת על העיתונאי עמית סגל, הפרשן הפוליטי של 'החדשות 12', על כך שהוא לכאורה משלב את דעותיו הפוליטיות בפרשנויות במהדורות החדשות. לאחרונה הגיעה הביקורת לרמת שיא, כאשר בין המצטרפים לטענות נגד סגל נמנה גם פרופסור יובל קרניאל. האחרון טען כי כבר זמן מה שסגל "אינו עיתונאי ואסור שימשיך להיות הפרשן המוביל של 'חדשות 12'". העיתונאי יוסי עבאדי, אשר היה בין אלה שקיבלו את סגל לשורות גלי צה"ל, תמך בדברים של קרניאל.

הקרב המילולי בין סגל לעבאדי החל ביום ראשון האחרון בטוויטר, כאשר עיתונאי 'החדשות 12' שייך את עבאדי לקבוצה "שחינכה דורות בגלצ לייצר תקשורת מוטה", והוסיף: "מזל שהם כבר לא קובעים". עבאדי לא נשאר חייב והגיב: "עמית, קיבלתי אותך לגלצ אף שהיית עיתונאי עם דעה כי אני חסיד של פלורליזם. לכן גם ייצגתי בפומבי את ערוץ 20. לאכזבתי הפכת לדובר עם דעה. אני צופה בך כדי לדעת מה נתניהו רוצה להדליף. אין לך ערך מוסף מעבר לכך".

סגל, מצידו, לא נשאר חייב, והשיב: "תיקון קל: לא ייצגת את ערוץ 20 בשם הפלורליזם אלא עבור בצע כסף. אתה חתום על מכתב מחפיר שבו הצעת - והצלחת - לסתום את הפה לתכניות ביקורתיות על פוליטיקאים כולל זו שלי ושל נדב פרי כדי להקים ערוץ שיהיה ״מייצג נאמן״ של הפוליטיקאים. קרנף".

העימות בין השניים נמשך ביתר שאת בתוכניתם של ינון מגל ובן כספית ברדיו 103fm, כאשר סגל תקף את עבאדי וכינה אותו "קרנף" ו"בולשביק". "לא יכולת לדעת את הדעה שלי, אבל ניחשת", אמר, והוסיף: "העובדה שהיית אחראי על קבלת חיילים לגלי צה"ל מעוררת בי חלחלה רטרואקטיבית".

מדי שנה מתגייסים לתחנה הצבאית כמה עשרות חיילים המשמשים בתפקידים עיתונאיים. חלק לא קטן מהם, ובהם גם עמית סגל, ממשיך לעבוד בתחום התקשורת גם שנים אחרי שפשטו את מדיהם. על פי סגל, לעבאדי חלק משמעותי בתהליך ההכנה של החיילים לתפקיד העיתונאי. "הוא הכשיר בערך 1,000 עיתונאים לעבודה בגלצ, בבית הספר הלאומי לתקשורת", אמר סגל, "איכשהוא קרה שהעיתונאים שהכשיר והמסרים שהעביר היו תמיד לצד שמאל של המפה. הדוגמה הכי מדהימה לזה הייתה אתמול כשהוא הסביר שאני עיתונאי עם דעה וזה בעייתי. רציתי להתנצל בפני עבאדי שלראשונה בחייו הוא נתקל בעיתונאי עם דעה".

עבאדי טען כי "לאורך כל השנים בגלי צה"ל, גם כשהייתי בה וגם אחרי, התחנה הקפידה על איזון מתמטי כמעט. כל פעם שהעלו דעה מצד אחד - העלו דעה מהצד השני. היה פתחון פה לכל קצות המפה הפוליטית. אני מדגיש, אין בעיה עם דעה פוליטית, הבעיה היא האם אנשים ממלאים את תפקידם העיתונאי". הוא הוסיף ואמר כי "בגלל הביקורת האדירה שהייתה על גלי צה"ל שהיא מונוליטית, איפשרנו פה ושם לאנשים שהביעו עמדה פוליטית להיכנס. אחד מהם היה עמית סגל, שהכתבה הראשונה שלו בקורס הכתבים שאני הדרכתי הייתה על פריצה של פלסטינים לחנויות בהתנחלויות. הוא לא הסתיר את עמדתו וזה היה בסדר גמור".

סג"ל הגיב בתקיפות: "העובדה שבעיני יוסי עבאדי, לעשות כתבה על פריצה לחנויות בהתנחלויות היא ימנית, רק מעידה על מנעד חופש הביטוי שהוא אפשר. הוא ראה אדם בן 17 וחצי עם כיפה, החליט שהוא ימני, ובאמת תודה להוד קדושתו שהחליט לקבל אותי. לא יכולת לדעת את הדעה שלי אבל ניחשת. העובדה שהיית אחראי במשך שנים על קבלת אנשים לתחנה מעוררת בי חלחלה רטרואקטיבית".

על פי סגל, "בגיל 17 וחצי אמנם היו לי דעות, אבל ודאי לא העזתי להביע אותן ובטח לא בפני ועדת הקבלה. אני חושב שכשיוסי עבאדי מנסה להגיד 'עיתונאי עם דעה', התיקון האוטומטי תיקן לו מ'עיתונאי עם כיפה'. זה רק ביטוי אחד לטירוף ולהטיה של מי שלאורך שנים היו מופקדים על השיבר, יוסי עבאדי ושותפיו להנחיה".

גירים על אבשלום קור

עמית סגל, כיום בן 38, נזכר בקורס הקדם־צבאי שלו שפתח את דרכו העיתונאית. "הקורס בגלי צה"ל נפתח כל בוקר בשעתיים של שיעור לשון עם אבשלום קור, שהיה לו סכסוך עתיק ארכיאולוגי ממלחמת לבנון הראשונה עם בכירי התחנה. קור הודח כי כך ייעשה לעיתונאים ימניים", שיתף, "כל בוקר נפתח בזה שהשם של אבשלום קור נכתב על הלוח ואחד המדריכים היה מיידה עליו גירים באלימות, כמו טקס וודו. אלו פניו של בית הספר לתקשורת ביחידה הצבאית הנקראת גלי צה"ל, וכך זה היה שנים".

לדעתו של פרשן 'חדשות 12', "מה שאנשים כמו יוסי עבאדי מסרבים להבין זה שהמציאות השתנתה. אתם לא מבינים כמה עיתונאים בדעות שלי לוחשים לי 'כל הכבוד, תמשיך ככה' - ואני שואל אותם: למה אתם לוחשים? האינקוויזיציה נגמרה, אתם יודעים?".

עבאדי, מצידו, עמד על דעתו כי סגל חוטא בסיקור שלו את בנימין נתניהו, ואף רמז כי בין הפרשן לראש הממשלה נעשתה "עסקה מודעת", כלשונו, "שלא מותחים עליו ביקורת". לראייה, סדרת הכתבות של סגל טרם הבחירות, שעסקה בנתניהו. "לא ראיתי בסדרה הזו ביקורת אמיתית", אמר עבאדי, וטען כי "התקשורת מוטה בצורה מאוד ברורה לטובת צד אחד פוליטי. כבר אין שום איזון מתמטי - וזה בסדר כי זה בדעה ה'כאילו' נכונה, הימנית, שהיא דעת השלטון".

"לא רוצים להתמודד עם ביקורת"

לשיטתו של עבאדי, "הפרשן הפוליטי של הערוץ המוביל במדינת ישראל חייב להיות המבקר הנחרץ ביותר של ראש הממשלה. הוא לא יכול לעשות איתו עסקה של סקופים תמורת שתיקה. זה לא יכול לקרות - וזו בדיוק הביקורת. מי שלא רוצה להתמודד עם ביקורת מיד הופך את זה לדעה פוליטית. קל לברוח ולהגיד 'אני ימני'. גם ההתהדרות הזאת של 'אני הימני הראשון שמביע את דעתו בתקשורת' - עוד הרבה שנים קודם היו ימניים והם הביעו את דעתם".

עבאדי סיכם: "עמית סגל יבקר את ראש הממשלה? לצערי זה יקרה רק כאשר ראש הממשלה יהיה בדעה אחרת. זה חבל וזו לא עיתונות - זו מעילה בתפקיד".

עמית סגל השיב כי "הריאיון הזה, לפני 6 דקות, נפתח בביקורת חריפה על ראש הממשלה. אני סיכלתי לנתניהו את הממשלה עם מפלגת העבודה". סגל הוסיף: "לדעתי יש פה ציבור ענק בפוסט־טראומה, שמבין שאלמלא הרשתות החברתיות אנשים כמו יוסי עבאדי היו עדיין מחליטים פה מי ישדר. במבחן התוצאה, אם היה יודע שיהיו עיתונאים שייעזו להביע את הדעה הימנית שלהם - הוא לא היה, להערכתי, מקבל אותם. זה, בעצם, מה שהוא אישר בציוץ של קרניאל. עבאדי קיבל כסף כדי להשתיק ערוץ טלוויזיה ביקורתי, ערוץ הכנסת, וכתב במכתב מחפיר שהערוץ צריך לשרת את הכנסת, להקפיד על כבודה ולעבוד בתיאום מלא עם פקיד שנקרא יו"ר הכנסת. הוא האדם האחרון בעולם שיכול להטיף על עיתונות חופשית, מה זה להיות דובר ומה זה לעשות עיתונאות אמיתית".

"יוסי עבאדי הוא בולשביק, הוא לא רוצה שיהיו דעות אחרות. כל פעם יש מסווה אחר, מעולם לא הפריעו לו דעות", סיכם סגל, "להגיד שבגלי צה"ל היה איזון מתמטי זה אחת הסאטירות המשובחות ביותר ששמעתי אי פעם. התחלתי את השיחה כשאני מתחלחל מזה שלמדתי אצלו עיתונות ואני מסיים אותה כשאני מקווה שהוא לא יילמד מתמטיקה".

תמלול: עופרי גליכמן | עריכה: יניב מורוזובסקי

עמית סגל רדיו 103 FM יוסף עבאדי בן כספית ינון מגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד