י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
גם יהודי וגם שונה

הפוסט המרגש של העיתונאי המיוחד: "בשואה היו הורגים אותי פעמיים"

עיתונאי 'מעריב' ג'וש ארונסון שהוא בעל תסמונת אספרגר, מפרסם טור מרגש לציון יום השואה ומזכיר כי אם הוא היה חי בתקופת המלחמה, הנאצים היו הורגים אותו פעמיים; גם יהודי וגם בעל מוגבלות

הפוסט המרגש של העיתונאי המיוחד: "בשואה היו הורגים אותי פעמיים"
יום השואה צילום: pixabay

ג'וש ארונסון עיתונאי 'מעריב' ובעל תסמונת אספרגר, פרסם טור מרגש לזכר יום השואה והגבורה, וביקש "לזכור גם את בעלי המוגבלויות שהושמדו".

הפוסט המלא:

אם הייתי חי בתקופת השואה, היו הורגים אותי פעמיים פעם מפני שאני יהודי, ופעם שנייה מפני שאני בחור עם מוגבלות. לא מזמן הוציאו מהספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי את השם של התסמונת שלי, זו הנקראת אספרגר. החוקר שגילה אותה, רופא ילדים וינאי בשם האנס אספרגר, שלח מאובחנים שלו למוסדות שבהם למעשה הוצאו להורג. עכשיו מתקיימים דיונים איזה שם חדש יש לתת לתסמונת הזו.

עד סוף המלחמה נרצחו יותר מ-250אלף אנשים עם מוגבלויות. המספר היה אמור להיות גבוה בהרבה, אבל היטלר הבין שהעם הגרמני בוגד בו בגלל החוק הזו, שמטיל גזר דין מוות על בעלי מוגבלויות, ונתן הוראה להפסיק את ההרג.

באושוויץ יש חדר שבו שמרו את הפרוטזות של הנכים שנרצחו. ג'וני דניאל, ישראלי שמנהל את עמותת "ממעמקים", שעוסקת בשימור זכר הנספים, סיפר לי שליווה בעבר לאושוויץ סנאטור שהגיע מארה"ב, שלבו נשבר כשראה את החדר הזה. התברר שלאותו סנאטור יש ילד עם מוגבלות.

לפני כמה שנים ראיתי הפגנה אנטישמית בבריטניה, ואחד המפגינים עמד שם עם בנו, שהיה בכיסא גלגלים, והחזיק שלט שעליו נכתב: "הלוואי שהיטלר היה מסיים את עבודתו". מיד צעקתי לעברו: "טיפש, היטלר היה הורג את הילד שלך". עבורי, כנכד לניצולי שואה, חשוב שיידעו על רצח בעלי המוגבלויות. לא מובן לי מדוע זה לא מונצח בשום טקס בינלאומי.

הנסיך צ'ארלס אמר בפורום בינלאומי כי אסור לשכוח את מי שנרצחו רק משום שהיו שונים. חייבים להדגיש את זה גם אצלנו: שוויון זה גם לא לשכוח את השונה. לזכור את מי שמת כי היה שונה. אז אני, כבעל מוגבלות, זועק אל כל ראשי המדינה, וגם אל אנשי יד ושם: אל תיתנו לשכוח. זכרו את האנשים עם המוגבלות, שנרצחו רק כי היו שונים.

ג'וש ארונסון

יום השואה והגבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד