י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לראשונה מאז החתימה

בני גנץ על האחדות: "לא יכולנו לעמוד מנגד"

לראשונה מאז חתימת ההסכם אמש (שני) בינו לבין בנימין נתניהו, יו"ר כחול לבן בני גנץ התייחס הערב לממשלת האחדות שתקום בימים הקרובים ואמר: "יש מי שהעדיפו לנצח בפוליטיקה – מאשר לנצח את ההתמודדות עם משבר הקורונה. אני וחבריי לא יכולנו לעמוד מנגד" | שיבח והודה לנתניהו: "שילם ומשלם מחירים עבור הצעד הזה" • צפו

בני גנץ על האחדות: "לא יכולנו לעמוד מנגד"
בני גנץ צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

יו"ר 'כחול לבן' ובקרוב שר הביטחון ומ"מ ראש הממשלה בני גנץ התייצב הערב (שלישי) והתייחס פומבית לראשונה להסכם ממשלת האחדות שחתם אמש עם שותפו החדש ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו.

"גנץ פתח דבריו ואמר, "אזרחי ישראל, אנו נמצאים במוצאי יום השואה, יום שמחזיר את כולנו להיסטוריה הקשה של עמנו. יום שמזכיר לנו עד כמה חשובה העוצמה שלנו. העוצמה מול אויבנו, והעוצמה המוסרית שמחברת בינינו ושומרת עלינו מאוחדים. וביום השואה הזה, 75 שנה אחרי המלחמה והאסון הגדול בהיסטוריה האנושית, מאות אלפי קשישים, בהם גם ניצולי שואה, נותרו בודדים בבתיהם תחת סכנה מפני מגפה איומה".

"בשעה הזו, יושבים מיליוני אזרחים בביתם. אזרחים טובים שקמו בוקר אחד בתקופה האחרונה, וגילו שמקום העבודה שלהם נסגר ופשט את הרגל. אחרים הוצאו לחופשה ללא תשלום. עצמאים קורסים כלכלית, חברות גדולות סוגרות את שעריהן, ורופאים ואחיות מנהלים קרב יום-יומי על חיי אדם".

"אזרחי ישראל, אנחנו עומדים מול המשבר הרפואי, הכלכלי והחברתי הגדול ביותר שידענו בעשרות השנים האחרונות.
והמשבר הזה נחת עלינו - בזמן שבו אנו מתמודדים עם המשבר הפוליטי הקשה, העמוק והארוך ביותר שידעה מדינת ישראל. שלוש מערכות בחירות נטולות הכרעה, עם שיסוי חסר תקדים. שלוש מערכות בחירות – שבהן אף צד לא ממש הכריע".

בשלב זה דחה גנץ את הביקורת שהוא סופג מיריביו שותפיו לשעבר ב'יש עתיד- תל"ם' ואמר, "האמת העגומה היא שמדינה שלמה נמצאת מזה כשנתיים בשיתוק תחת ממשלת מעבר וכנסת מעבר. יש מי שרצו להמשיך להתגלגל לעוד ועוד מערכות בחירות ואולי להרגיש צודקים. יש מי שהעדיפו לנצח בפוליטיקה – מאשר לנצח את ההתמודדות עם משבר הקורונה. אני וחבריי לא יכולנו לעמוד מנגד. אנחנו בחרנו לשמור על הדמוקרטיה – ולהילחם בקורונה ובהשלכותיה. בחרנו לשמור על חופש הביטוי, על התקשורת ועל שלטון החוק".

"לשם כך חייבים היינו להפשיל שרוולים, לצאת ממרחב הנוחות ההצהרתי ולעבוד מבפנים. כן, אנחנו חשבנו שעדיף לנצח את הקורונה מאשר לנצח ברשתות החברתיות. אנחנו חשבנו שלערוך בחירות בזמן שצוותי זק"א מפנים גופות של קשישים בודדים שמתו בגפם - זו חוסר אחריות לאומית. שללכת לבחירות בזמן שלמעלה ממיליון ישראלים מובטלים - זו הפקרות. שללכת לבחירות בעת שמשפחות שכולות לא יכולות לעלות לקברי יקיריהן ביום הזיכרון - זה בלתי מתקבל על הדעת".

לדברי בני גנץ, "עבורי, הידיעה שהמנהיגים חושבים קודם כל על האזרחים ושמים את טובת הכלל לפני טובתם האישית – מעולם לא השתנתה ולעולם לא תשתנה. זהו הדבר שהניע אותי להיכנס לשדה הפוליטי וזה מה שהוביל מבחינתי את ההחלטה לחתור לממשלת חירום ואחדות. האמינו לי, סיכנתי את חיי למען המדינה הזו תחת אש פעמים רבות. סיכון פוליטי גדול ככל שיהיה, לא מסיט אותי סנטימטר מהמטרה שקבעתי לעצמי – להיות משרת ציבור נאמן של אזרחי ישראל ומדינת ישראל. כי אזרחי המדינה חשובים ממנהיגיה. גורל המדינה חשוב מגורל מנהיגיה. עתיד המדינה חשוב מעתיד מנהיגיה".

עוד אמר, "אני וחבריי נמצאים כאן כי בחרנו בשליחות לאומית על פני שליחות מפלגתית! בשבועות האחרונים נפגשתי ושוחחתי עם ראש הממשלה נתניהו עשרות שעות. הגענו לסיכומים שיחזירו אותנו למשטר מתפקד. סיכומים שיאפשרו ניהול משותף ואחראי של משבר הקורונה על כלל השלכותיו תוך העברת תקציבים כנדרש. סיכומים שיאפשרו לנו לוודא שמערכת המשפט פועלת באופן תקין וחופשי, מבצעת את תפקידה וששלטון החוק נשמר".

"בחצי השנה הקרובה תתמקד הממשלה בהובלה משותפת של המאבק הלאומי מול נגיף הקורונה. לשם כך, נקים מיד אחרי השבעת הממשלה קבינט קורונה שיצטרך לצערי לתפקד תקופה ארוכה. בפורום הזה ישבו כל השרים הרלבנטיים ואנשי המקצוע הטובים ביותר סביב שולחן אחד. יחד, נספק לציבור מידע ודאי ונחוץ, נספק מענה למשק כולו. בצד אתגרי הביטחון שנותרו בתוקף, יש לנו אתגרי ענק בתחומי הבריאות, החינוך, החקלאות הקורסת, והתאמת מערכת הרווחה המודרנית לתנאים החדשים שנוצרו במשק. יש לנו אתגרי ענק בשיקום האמון של אזרחי ישראל במנהיגות ישראל. יהודים, דרוזים וערבים, חרדים, דתיים וחילונים, נשים וגברים, כל אזרחי ישראל משוועים שנעבוד ביחד בשבילם בייחוד בעת הזו".

יו"ר כחול לבן קרץ למפלגות השמאל ואמר, "אני מצפה גם משותפים נוספים להרתם ולקחת חלק במאמץ הזה. כפי שאמרתי, עברנו שלוש מערכות בחירות רוויות שנאה ופילוג. השיח אודות מלחמת אזרחים הולכת וקרבה הפך למנת חלקנו. כן זו הסכנה הקיומית המיידית שנצטרך לרפא ביחד. כולם מדברים מי השיג יותר בהסכם, מי השיג פחות, אך עבורי ההישג הגדול ביותר שאולי יהיה לממשלה הזו הוא שהאחדות תחלחל וקבינט פיוס לאומי יפעל ויקדם שלום בתוכנו.
זהו הדבר החשוב ביותר בעת הזו לחברה הישראלית".

"ההחלטה לא הייתה פשוטה ויש לה מחירים לא קלים גם בנושאי המהות. אני למשל הייתי מעדיף למשל ממשלה רזה וצנועה יותר. ולפחות בכל הנוגע לגוש שאני מוביל אני מתחייב לצמצמם את איוש המשרות והתקנים מאלו הקיימים והאפשריים. ובכלל, אפשר לומר בגילוי לב שגם ראש הממשלה וגם אני היינו מעדיפים להקים ממשלה אחרת אשר תמלא באופן מלא ומוחלט את החזון שכל אחד מאיתנו הציע לציבור. האמת היא שבמשך שנתיים, ובמשך שלוש מערכות בחירות - הציבור הכריע אחרת. את אלו הכועסים אני מחבק. את המאוכזבים אני מכבד, ואת אזרחי ישראל כולם אני אוהב. אלו שהצביעו עבורי ואלו שלא".

בני גנץ הבטיח בהצהרתו, "אהיה שר הבטחון ובבוא היום ראש הממשלה של כולכם מימין ומשמאל. אזרחי ישראל צריכים אחדות. אזרחי ישראל צריכים ממשלה מתפקדת. אזרחי ישראל צריכים מערכת חוק מאוזנת ויציבה. ואני לא מתכוון לאכזב אותם".

לסיום, הפתיע גנץ והחמיא לשותפו החדש בנימין נתניהו, שהיה עד לא מזמן יריבו המר שהפך אותו במערכת הבחירות ללעג וקלס, כפי שלא נעשה לפוליטיקאי כלשהו בהיסטוריה הישראלית; "אני מבקש להודות בהזדמנות הזו לכל השותפים שאיפשרו לנו להגיע למהלך הזה עבור אזרחי ישראל – גם לראש הממשלה נתניהו עשה גם הוא מהלך משמעותי מבחינתו ציבורית ואישית. אני יודע שגם הוא שילם ומשלם מחירים עבור הצעד הזה".

הוא הסביר למבקריו על השותפות עם נתניהו: "גם הוא כמוני היה צריך להפוך יריב פוליטי, לשותף בהובלה הלאומית. אני יודע עד כמה קשה היה לו לעשות את המהלך הזה למען אזרחי ישראל. הצלחנו ביחד להתגבר על המפריד למען המשותף ואני מודה לו על כך. החל ממחר נתחיל לקדם את הקמת הממשלה לטובת אזרחי ישראל ולמענם", כך גנץ.

בני גנץ ממשלת אחדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד