י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מה צריך ללמוד מהקורונה

חובתנו לעשות הכל כדי לשנות את רמת ההפתעה

אנו נמצאים כבר למעלה מחודשיים במשבר אשר מתנהל או מנוהל, לא כולם תמימי דעים בנושא הטיפול במגיפה הנוכחית, אך לכולם ברור דבר אחד, המגפה צצה בהפתעה לעולם. הגדרת הפתעה היא מצב רגשי וקוגניטיבי הנוצר בעקבות אירוע שהוא בלתי צפוי מבחינת המקום, הזמן או האופן בו הוא התרחש, וכן כשאופי תוצאותיו והשלכותיו אינו צפוי

חובתנו לעשות הכל כדי לשנות את רמת ההפתעה
זירת הפיגוע בביהכנ"ס בהר נוף צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90

בשעה 6:55 בבוקר כ"ה בחשוון ה'תשע"ה, במהלך תפילת שחרית בבית כנסת בשכונת הר נוף שבירושלים התרחש פיגוע קשה שבוצע בידי שני מחבלים תושבי שכונת ג'בל מוכאבר שבמזרח ירושלים. בפיגוע נרצחו שישה בני אדם הי"ד - חמישה מתפללים ושוטר, ושבעה אחרים נפצעו.

קצרה היריעה מלתאר את רגעי האימה שעברו המתפללים של "קהילת בני תורה" הרבים עם היכנסם של המחבלים לבית הכנסת. ניתן לקבוע כי היכנסותם של המחבלים תפסה את המתפללים במצב של הפתעה בסיסית

אנו נמצאים כבר למעלה מחודשיים במשבר אשר מתנהל או מנוהל, לא כולם תמימי דעים בנושא הטיפול במגיפה הנוכחית, אך לכולם ברור דבר אחד, המגפה צצה בהפתעה לעולם. הגדרת הפתעה היא מצב רגשי וקוגניטיבי הנוצר בעקבות אירוע שהוא בלתי צפוי מבחינת המקום, הזמן או האופן בו הוא התרחש, וכן כשאופי תוצאותיו והשלכותיו אינו צפוי. בשל כך לתופעת ההפתעה חשיבות בתחומים רבים ובניהם כלכלה ומנהל עסקים, אסטרטגיה צבאית, מדיניות ועוד.  אמנם, אנו למדים כי שני מצבים בהפתעות: 

  1. הפתעה בסיסית – הפתעה בסיסית היא מצב של הלם לנוכח התפתחות החורגת מן המערכת התפיסתית הקיימת ביחס למציאות. באם אפשר לתאר את ההרגשה אזי הייתי מתאר זאת כך: דמינו לעצמכם שאתם עומדים על בניין בעלזא ולפתע (חס וחלילה) כל הבניין נופל... זוהי הפתעה בסיסית, הקרקע נשמטת מתחת לרגלייך. לא תיארת כי המצב אשר אליו נקלעת אפשרי. 
  2. הפתעה מצבית - במצב זה הינך מופתע מהמצב אך התכוננת או לפחות צפית לסיטואציה שארעה וסך הכול קיים לך "בארגז הכלים" פתרונות להתמודד עם המצב.

מעת לעת מדינת ישראל נתונה תחת התקפות טרור שונות ומאידך ברוב ימות השנה מצוי "שקט". כידוע למנהלי אבטחה וגורמי פיקוד שונים, כאשר מגיעים לחקור פיגוע ישנם מס' פרמטרים לבדיקה אשר צריכים להיבדק לפני שהתרחש הפיגוע: מס' שאלות אשר יגרמו לבחון את הנורמות ואת המקצועיות של האחראים על האבטחה: מהי שיטת האבטחה והאם יש הלימה בין השיטה לבין הביצוע בשטח?! האם מתבצעת בקרה וביקורת על אנשי האבטחה ועל כלל המערך?!האם קיימים נהלים למאבטחים והאם הם תורגלו, האם המאבטחים מכירים את כל דפ"אות היריב הרלוונטיות ?! מהם האמצעים העומדים לרשות האבטחה להצלחה בביצוע המשימה?! 

גם בהפתעה בסיסית וגם בהפתעה מצבית ישנם מרכיבים זהים באבטחה. אנו נופתע בשלושה דברים:

  1. זמן- האירוע עלול להתחרש בכל שעה ביום.
  2. מקום – מכל כיוון אפשרי.
  3. תרחיש- היריב יכול לפעול באמצעים שונים: סכינאות, ירי, הטלת רימונים, מטענים וכו'.

משרד החינוך, אחת לשנה, מתרגל כמעט תמיד את כל מוסדות החינוך בשני תרחישים: אחת ברעידת אדמה והשניה נפילת טילים. שני התרחישים הנ"ל עלולים ליצור מצב של הפתעה בסיסית כביכול גם אצל צוות המורים וגם אצל התלמידים. המצב בו עוברים כל בתי הספר  מ100-0 בהישמע אזעקה הינו בבחינת הפתעה בסיסית. אך ההערכות מראש והכלים אשר מספקים למוסדות החינוך השונים הופך את רמת ההפתעה מהפתעה בסיסית להפתעה מצבית. 

למעשה, כאשר אנו בוחנים את הפיגוע שהתרחש בבית הכנסת בתל נוף, המצב בעניין זה חמור ביותר. לצערי הרב, ישנם אנשים רבים שהיו חושבים שמצב זה של כניסת מחבל חמוש לתוככי בית הכנסת הינו בבחינה של מצב הפתעה בסיסית. לא כך הוא המצב, רמת האבטחה של מוסדות החינוך בעולם התורני והתייחסות לנושא האבטחתי הינו בגדר בלתי קביל! ולמעשה עולות שאלות נוקבות לגבי ההערכות בתלמודי התורה, בישיבות הגבוהות. האם בידם להפוך את ההפתעה הבסיסית להפתעה מצבית?! האם קיום נהלים בסיסים יכול להנמיך את רמת ההפתעה מרמת הפתעה בסיסית למצבית?!

בטוחני כי באם היו כתובים מס' נהלים פשוטים למתפללי ולקהילת בני תורה ובנוסף היו מס' מרכיבי ביטחון בסיסיים היה בידם לצמצם את הנזקים ולהוריד את רמת ההפתעה ממצב של הפתעה בסיסית להפתעה מצבית. 

המצב כיום, בו אנו רואים כי פיגועים רבים נחווים כהפתעה בסיסית מחייבת אותנו לבצע שינוי בפרדיגמה החשיבתית. עלינו להבין כי בידנו וחובתנו לעשות ככל שידנו משגת לשנות את רמת ההפתעה מבסיסית מצבית. ככל שנעמיק יותר בנושא, נלמד ונכין את אנשינו, נקטין בכך את רמת ההפתעה ונתרום רבות למניעת נזקי המשנה.

האם משבר הקורונה העולמי החל בהפתעה בסיסית או מצבית במדינת ישראל או אולי בשל התפרצות הנגיף בסין לא הינו אמורים להיות בכלל במצב של הפתעה כלל? 

ברצוני לשלוח רפואה שלימה לחולים, והערכה רבה דווקא לאנשים "השקופים" כגון: קופאים/יות, מטפלים בהוסטלים לחוסים עם צרכים מיוחדים ועוד, הם אלו המעניקים לנו את היכולת לשרוד בשגרת החירום המתמשכת.

בברכת,

"אם ה' לא ישמור עיר שווא שקד שומר" 

מיכאל שרון 

מרצה במרכז לביטחון במכללה האקדמית וינגייט

מנכ"ל שרון אבטחה וניהול

פיגוע טרור מחוז טרומסה קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד