י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

שו"ת איילת השחר • בלעדי

רבני ישיבת 'אמרי מרדכי' הגיעו אל הגראי"ל שטיינמן כדי להתברך לקראת השנה החדשה. על השולחן עלו שאלות מרתקות בנוגע להנהגת הישיבה. וגם: על מי הגראי"ל אמר שמאחרים בבוקר • וידאו מיוחד לצפיה

הגראי"ל שליט"א. צילום: יצחק לב ארי
הגראי"ל שליט"א. צילום: יצחק לב ארי



רבני ישיבת 'אמרי מרדכי' באלעד, הגיעו אל ביתו של הגראי"ל שטיינמן בבני-ברק, על מנת להתברך לקראת השנה החדשה. רבני הישיבה, שאגרו שאלות בתקופה האחרונה על צורת ניהול הישיבה, ניצלו את המעמד בו זכו להיכנס אל ביתו של הגראי"ל, והערימו את קושיתיהם, כשהם זוכים לתשובות.

אתר 'בחדרי חרדים' מגיש וידאו מהפגישה המיוחדת, ואת הוראותיו של הגראי"ל לרבני הישיבה.

לאחר בקשת ברכה מהגראי"ל, לקראת השנה החדשה, שואל ראש הישיבה: מתי יש לסיים את ה'סדר' ביום שישי? הבעיה, מסביר הראש ישיבה, שחלק מהרבנים לא מתגוררים בעיר, וצריכים להקדים את החזרה לביתם. בחלק מהישיבות, הוא מסביר, גומרים את הסדר ב-12:00, ובחלק ב-11:00 - כיצד יש לנהוג?

הגראי"ל עונה: ב-11:30.

אחד הרבנים מתעניין אם ההוראה תקיפה גם לימות הקיץ וגם לימות החורף, ונענה בחיוך רחב.

לאחר מכן שואל הראש ישיבה, האם יש להחליף את הר"מים באמצע השנה, או שיש להשאיר את אותו ר"מ לכל השנה.

הגראי"ל עונה: כדאי להחליף כל חצי שנה.

אחד הרבנים לא מרפה, ומקשה: יש לזה עדיפות, או שאפשר לנהוג כך?

והגראי"ל עונה לו: לפעמים יש לזה עדיפות. אם בחור לא מסתדר עם הר"מ יש לו הזדמנות להתחדש. כדי לחסוך את השאלה הבאה, אומר הגראי"ל: הזמן להחלפה הוא באלול ובט"ו בשבט. הראש ישיבה מוסיף: לחצאין כשרה. ואחד הרבנים נזכר במשנה בסוכה: לשליש ולרביע לא שמענו.

לפני שהם עוזבים מזכיר אחד הר"מים לראש ישיבה, שיש עוד שאלה דחופה שחייבת להישאל לפני שהם עוזבים.

הראש ישיבה נזכר, ושואל: יש אצלנו כולל שלומד בבית המדרש של הישיבה, אמנם זה רק השנה הזאת ולאחר מכן הם יעברו. השאלה אם זה כדאי או לא? הגראי"ל עונה: זה טוב.

הראש ישיבה מוסיף, כי הזמן בו לומדים האברכים בבית המדרש של הישיבה הוא שעה ביום, ושואל האם כדאי שהשעה הזאת תהיה בתחילת היום או בסופו?

הגראי"ל אומר: בתחילת היום לא כדאי. האברכים לא מגיעים בזמן, והבחורים עלולים ללמוד מהם. ראש הישיבה מציין כי הוא מקפיד על שמירת הזמנים, אך אחד הרבנים מוסיף בחיוך, כי באמת קשה להקפיד עם האברכים.

באותו עניין מוסיף ראש הישיבה שאלה: האברכים לומדים דיינות – חושן משפט, ורבים בהם נזקקים למחשב נייד לצורך כך. האם זה לא פוגע בצורת הבית המדרש, ולא יכול להזיק לבחורים הצעירים?

הגראי"ל אומר שאין מה לחשוש לזה, ואם הם לומדים ברצינות, הרי שהבחורים ילמדו מהם.




























































צילום מנחם הלוי




























































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד