ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
ויחזור לתלמודו • פרסום ראשון

המתווה, הרישום וקווי הטלפון: איך ומתי ייפתח הזמן בעולם הישיבות

עננה מרחפת מעל שמי עולם התורה בצל מגפת הקורונה כאשר ביום ראשון אמור להיפתח זמן קיץ ולראשונה בהיסטוריה היכלי התורה נעולים על מנעול ובריח. כתב 'בחדרי' עם סיקור נרחב על כל הניסיונות והפעולות לפתוח את הזמן. וגם: כיצד יתנהל ה'רישום' ומה אומרים בפלג הירושלמי?

המתווה, הרישום וקווי הטלפון: איך ומתי ייפתח הזמן בעולם הישיבות
בחורי ישיבות חוזרים בעבר ללימודים צילום: שוקי לרר

כמדי תחילת זמן בעולם הישיבות מסקר אתר 'בחדרי חרדים' את כל החידושים, השינויים והמינויים בעולם התורה שאין זמן בלי חידוש והפעם יותר מתמיד בצל מגפת הקורונה.

גדולי ישראל יושבים על המדוכה ואינם נותנים מנוח לנפשם בשאלת השאלות, מתי ואיך יפתחו את הזמן שהרי תורה מגנא ומצלא, ומצד שני הסכנה והדאגה הבריאותית לבני הישיבות.

המתווה שעליו ישבו העסקנים בכובד ראש, נחשף כאן ב'בחדרי חרדים' בחלקו לראשונה, כאשר עיקר המאמצים הם לנסות ולהגיע להבנות ולריכוך מול משרד הבריאות שמתעקש להשאיר את היכלי הישיבות סגורים, כאשר בראש המתנגדים עומד מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ולכן גם המתווה לפתיחת הישיבות שדרשו משרד הבריאות מעולם הישיבות הוא לא בר ביצוע לישיבות משום שהתנאים אינם ברי השגה.

חלק מרשימת התנאים שהגיעו לידיעת 'בחדרי חרדים'; א. הבחורים שיגיעו לישיבה לא יכלו לצאת עד לחג השבועות לפחות, ב. כל ישיבה עליה להחזיק בתיאום משרד הבריאות חברת שמירה שהבחורים לא יצאו מפתח הישיבה, ג. לא יתאפשר לשלוח לבחורים חבילות מהבית במהלך הזמן בכלל, אך כן תינתן אפשרות לרכוש פריטים נחוצים באמצעות משלוחים, ד. כל בחור יצטרך לעבור בדיקת קורונה בטרם יכנס לישיבה, כאשר במשרד הבריאות נחושים שכל מי שלא יעבור בדיקה אפילו אם הוא לא יצא מהבית בכלל בכל התקופה האחרונה, ה. אנשי הצוות יורשו להגיע לישיבה ובתנאי שהם נשארים בישיבה לאורך התקופה, מי שיצא מהישיבה לא יוכל לחזור אליה.

שני התנאים האחרונים הם שעומדים בסלע המחלוקת, מאחר וברוב הישיבות אין מקום לאכלס את רבני הישיבה עם משפחתם, ההצעה שנידונה בימים האחרונים היא לקחת ישיבות שלהם אין קמפוס ולהעבירם למקומות רחוקים יותר כדוגמת ימי הקעמפים שנערכים בישיבות בבין הזמנים במקומות שיש דירות, שבהם יוכלו אנשי הצוות לעבור עם משפחתם לגור במתחם.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי באם התנאי של אנשי הצוות לא יצא לפועל, ייאלצו בישיבות לחלק את אנשי הצוות לקבוצות של שניים שניים כל שבוע ובסוף השבוע ייצאו אנשי הצוות ויגיעו שניים אחרים אחרי שעברו בדיקות לשלילת קורונה כפי הוראות משרד הבריאות.

גורם בכיר במשרד הבריאות המעורה בפרטי המשא ומתן אומר ל'בחדרי חרדים' כי לפי הנראה הסיפור הרגיש של עולם הישיבות ייקח לפחות שבועיים שלושה, וזה בכדי לראות האם ההקלות שננקטו עד כה יגרמו לגל הדבקה נוסף, אך במידה ומגמת ההדבקה תמשיך לרדת יש סבירות גבוהה שיתחשבו במצב ובהתאם לתנאים מסוימים ישחררו את עולם הישיבות חזרה למסלול לימודים.

כזכור, אתמול (שלישי) פרסמנו ב'בחדרי חרדים' כי גדולי ישראל שר התורה הגר"ח קנייבסקי וראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין העבירו מסר למשרד הבריאות כי באם לא יענו ותימשך גרירת הרגלים ולא תהיה התקדמות מעשית, גדולי הדור ישקלו צעדים חריפים מאוד.

במקביל, בישיבות החלו להקים קווים מתקדמים ומערכות טלפוניות מיוחדות שיועדו להעברת השיעורים ולימוד החברותות בין הבחורים.

שר התורה הגר"ח קנייבסקי וראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין

לדוגמה, ישיבת 'תפרח' הודיעה כבר היום על תחילת הלימודים דרך הטלפון, שם ילמדו מסכת שבועות ומחר יימסר שיעור פתיחה על ידי ראש הישיבה הגאון רבי אביעזר פילץ בשידור חי. כזכור וכפי שדווח לראשונה ב'בחדרי חרדים', בתפרח ישנם עשרות חולים למרות שלמדו עד סוף הזמן והישיבה הייתה סגורה רק לבחורים ולא לאנשים מבחוץ, אולם לבסוך מתברר כי בחור אחד שנדבק בחגיגות הפורים חזר לישיבה והדביק למעלה מ-80 בחורים שחלו והדביקו משפחות שלמות נוספות.

בישיבת מיר ברכפלד קיבלו היום הבחורים הודעה מוקלטת מרו"מ הישיבה הרה"ג רבי שמריהו יוסף פינקל, בהודעה נאמר כי זמן קיץ יתחיל בעז''ה ביום ראשון הקרוב, הישיבה הקימה מערכת טלפונית משוכללת בה יימסרו בכל יום שיעורים יומיים, חבורות, ועדים ושיחות. הבחורים ילמדו שלוש סדרים, והישיבה תציב הספק שבועי לכל אחד מהסדרים. כמו כן יתקיימו בסוף השבוע מבחנים נושאי מלגות, יצוין, כי בימי בין הזמנים הפעילה הישיבה קו שיעורים בו נמסרו שיעורי רבני הישיבה, בקו נרשמו מאות אלפי דקות האזנה.

בישיבת מיר בירושלים פורסמה הודעה מראש הישיבה הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל כי אין לבוא לישיבה עד להודעה חדשה.

בחצרות החסידים גם נרשמה היערכות; בחצר חסידות בעלזא מחפשים פתרון מיידי ויש תוכנית על פתיחת הזמן של כלל בחורי החסידות מכל הישיבות בארץ במתחם מיוחד באזור המרכז והשפלה, שם ישהו אלפי בחורים ביחד ולא יצאו מהמתחם עד חג השבועות. בחצר חסידות ויז'ניץ גם מנסים את הישיבה בבני ברק שתשמש מקום לכלל הישיבות, אך אין עדיין אישורים רשמיים לכך. 

עוד נודע ל'בחדרי חרדים' כי הגאון רבי דב לנדו ראש ישיבת סלבודקה, הורה לישיבתו שכל זמן שיש צד של פיקוח נפש להמתין עדיין, כך גם הורה לראשי ישיבות נוספות ששאלוהו כיצד לנהוג, כגון הגאון רבי דניאל וולפסון ראש ישיבת 'נתיבות החכמה' והגאון רבי ברוך סולובייצ'יק ראש ישיבת 'תורת זאב'.

הגר"ד לנדו אף התבטא בחריפות: "שמעתי שישנם עסקנים ריקים ופוחזים שבגלל כבוד שליטה וממון מכונים לסכן את כל הציבור החרדי בפתיחת ישיבות ת"ת וכוללים  וכבר ראינו לפני פסח שאי אפשר לסמוך על הנס ונפטרו ל"ע כמה מבני הציבור החרדי (צעירים ללא מחלות רקע ג"כ) וישנם חלק במצב קשה וחלק גדול היה צריך לסבול סתם לעת הזאת אסור בשום פנים ואופן לפתוח את הישיבות הקדשות והת"ת ובטח אני שגם מרן רשכבה"ג רבינו החזו"א זי"ע  היה אוסר לפתוח הישיבות הק' ות"ת".

חבר המועצת הגאון רבי משה הלל הירש ראש ישיבת סלבודקה התבטא בפני מקורביו "אם הישיבות יתחילו בא' אלול זה יהיה נס". בנוסף התבטא הגרמ"ה הירש כי גם אם כל הרבנים וכל ראשי ישיבות יורו לפתוח את הישיבות ישיבת סלבודקה לא תפתח כל זמן שיש צל של צד של פיקוח נפש.

ישיבת סלבודקה. צילום: שוקי לרר

ואכן בישיבת 'נתיבות חכמה' עם קבלת ההוראה שלחו לבני הישיבה מכתב שחלקו מובא כאן:

"אל בני הישיבה שיחי' בס"ד. שלהי חודש ניסן תש"פ. יהי נועם ה' עליכם, ישיבת נתיבות חכמה בסערת התקופה הנה על אף שאנו מתפללים לנס מאתו יתברך, למען תורתו הקד', מ"מ לפי המצב הקיים, נסיבות התקופה, המחייבות אותנו בגזירת אורייתא לשמור על הגוף והנפש, יחד עם ההכרח לעמוד בתקנות והנחיות הרשויות, אינן מאפשרות, לעת עתה, להתחיל את זמן קיץ הבעל"ט בהיכל בית המדרש, כבימים כתיקונן. אשר על כן, זמן קיץ אשר יחל במועדו, יתקיים במתכונת האפשרית למציאות הנוכחית, כשכל בני הישיבה ילמדו יחד, בריחוק מקום ובקירוב הלבבות. ראשי הישיבה שליט"א בעצה עם הרמי"ם ורבני הישיבה שליט"א ישבו על המדוכה, על מנת שיתאפשר, ככל הניתן בתוך האילוצים והקשיים הנוכחיים, לשוב לשקידת התורה ולצלול במעמקיה, ונתנו את הדעת להעמיד מתכונת ומסגרת ברורים ואפשריים, בהתחשב בסך המגבלות והריחוק, תוך שימת דגש מרכזי על עריבות התורה וחשקתה"

במקביל החלו לפעול למערך טלפוני חדשני שלא היה כדוגמתו בקדמת הטכנולוגיה האפשרית.

היכל ישיבת 'נתיבות חכמה' וולפסון בבית וגן

בישיבת 'תורת זאב' שבראשות הגר"ב סולבייצ'יק היו אמורים לפתוח את זמן קיץ הקרוב בהיכל הישיבה החדש בקריית הישיבה שבנייתו הושלמה בימים אלו בבית שמש, בני הישיבה יפתחו את הזמן בבית כאשר שיעורי הרמי"ם והשיחות יועברו דרך מערכת הטלפונים של הישיבה. בישיבה יחלו ללמוד פרק מרובה בבא קמא כאשר סגנון הלימוד יהיה סוגיות כדי שיחזרו לזמן בצורה מסודרת יתחילו ללמוד לפי הסדר של הישיבה בצורה חלקה.

כמו כן במכתב אישי ומרגש שכתב ראש הישיבה הגאון רבי ברוך בימים האחרונים ונשלח לאלפי בוגרי הישיבה מבכה ראש הישיבה על המצב ומוסיף שם כמה שורות מעניינות ומתייחס על הקושי והמצב של האברכים וז"ל: "אבל אחרי שאנו מבינים שגם בסדרי החיים של מי מבוגרי הישיבה הק', חלו שינויים, ויתכן שקשה כרגע להמשיך בתרומות הנגבות לתמיכה בישיבה הק'. אנו מבקשים ממי שרוצה שנעצור את הגביה ממנו כעת לחודשיים, שיודיע נא בהקדם". 

המבנה הישן של ישיבת 'תורת זאב' ברמת שלמה

בפלג הירושלמי, שם ישנה תמימות דעים, יצאו בקריאה לפתוח את זמן קיץ ובכותרת ראשית של עיתון 'הפלס' כתבו "אוי להם לבריות מעלבונה של תורה. לא יתכן לקבל את המציאות הנוראה הזו בחוסר אונים, יש למצוא פתרון מיידי לקיומם של מוסדות התורה, תוך שמירה מלאה והחלטית על כל כללי הזהירות הבריאותיים".

עוד הוסיפו ב'הפלס': "המצב בו היכלי התורה יהיו נעולים על מנעול ובריח, כשהם שוממים מלומדיהם, מבטא שואה נוראה רח"ל. כך ידעו בעם ישראל בכל הדורות ובכל התקופות, ובפרט עתה כשאנו זקוקים במיוחד ליותר ויותר זכויות, ולמניעת קטרוג ח"ו בתקופה קשה זו, כאשר רבים מאחב"י מתייסרים בכאבם וחלקם מוטלים על ערש דווי רח"ל".

"למרבה הכאב, בעוד ברחבי מדינת ישראל כבר הוחל בתהליך החזרה לשגרה ונעשה עדכון של שלל התקנות לגבי פעילות עסקית, צרכנית וחברתית ברבדים שונים – התברר שהדאגה למציאת פתרון להמשך פעילותם של מוסדות התורה, נדחקה אל הצד. כך נוצר מצב מקומם ובלתי אפשרי שבו עד היום, ערב ר"ח אייר, אין בידי ראשי ומנהלי מוסדות התורה, מענה הולם לציבור היקר של תשב"ר ועמלי התורה בכל מקום שהם", כך ב'הפלס'.

בחורי ישיבות הרוצים לחזור ללימודים. צילום: שוקי לרר

בעיה נוספת שמטרידה מאוד את ראשי הישיבות היא עונת הרישום – זמן קיץ מתאפיין תמיד כזמן שבו נרשמים בחורי שיעור ג' לישיבה גדולה ורבים מהם מגיעים להתרשם בישיבות במהלך זמן קיץ, אם זה באמצע השבוע ואם זה בשבתות שנקראים בעולם הישיבות 'שבת פרגיות', ולאחר מכן במידה והם רוצים להתקבל לישיבה עליהם לעבור ראיון ומבחן.

עד לפרוץ המגיפה, הרישום הוקדם תמיד ונסגר כבר באזור חג השבועות במרבית הישיבות, אך השנה כפי המסתמן שעולם הישיבות לא יפתח במתכונת הרגילה ולא תהיה אפשרות כניסה לבחורים מבחוץ, כך שלא יתאפשר לבחורים העולים לישיבות להגיע לעמוד מקרוב כיצד נראית הישיבה. דבר נוסף שיתרחש השנה, לראשונה לא יקבלו בחורים לראיונות - דבר שיגרום לבלגן גדול ויקשה על אופי העבודה של הרישום וזאת מאחר ואין לשלוח בחורים על דעת שייפלו ויעברו לישיבה אחרת.

מה שגרם לכך שראשי הישיבות בעזרת הרשמים (שלהם יהיה פחות עבודה השנה) יהיו מתואמים ביניהם, כך שכל בחור יידע מראש לאן הוא הולך.

עולם הישיבות הקטנות שגם הוא נמצא בתוך הבעיה של חזרה לזמן, שכן במרבית הישיבות אין פנימיות והם כפי המסתמן לא ישובו לספסל הלימודים, אך הבעיה היותר גדולה היא הרישום לישיבות קטנות, חוץ מהישיבות הספרדיות שכבר רובם סגרו לפני פורים, הבעיה המרכזית היא בישיבות קטנות אשכנזיות, שחוץ ממודיעין עילית שכבר סגרו כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', נמצאים בבעיה גדולה כיצד תתנהל מערכת הרישום.

'בחדרי חרדים' ימשיך לעקוב מקרוב אחרי ההתפתחויות בעולם הישיבות ובמידה והדברים ישתנו נמשיך לעדכן.

עולם הישיבות זמן קיץ קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד