ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

אומן, תש"ע • סיכום מיוחד וגלריה

הרבבות באומן נהנו השנה מתפילות עילאיות וארוחות גורמה • פיני רוזן, שליח 'בחדרי חרדים' לאומן, מסכם את החג ומספר על 'שפעת האוהלים', פציעת נכדו של הרב שלום ארוש, ומאות מתפללים תקועים

תשליך באומן, בעדשת צלם גוי - באדיבות זיסער
תשליך באומן, בעדשת צלם גוי - באדיבות זיסער

קשה לתאר 96 שעות בעיירה האוקראינית אומן. העיירה, שבימים כתיקונם מתנהלת בריקנות הרוח, מתמלאת לפתע לפני ימי ראש השנה בעשרות אלפי יהודים יראי שמיים, הבאים להעתיר בתפילות על ציונו של רבי נחמן מברסלב, שהורה לדורות: "עיקר ענייני זהו ראש השנה".

כיום, לאחר נפילת 'מסך הברזל', מגיעים לאומן אלפים, גם כאלה שאינם פוקדים את בתי המדרש של החסידות בכל ימות השנה. התפילות ההמוניות, ארוחות החג, ומעל הכל האחדות שסוחפת את כל מי שמגיע למקום - לא מותירה אף לב שלם. כולם נשברים. לכל אחד יש נקודת שבירה אחרת; הניצוץ של כל אחד נדלק ממשהו אחר; אבל הגזירה השווה שבכולם היא ההתקרבות, ההתדבקות, וההתחטאות לפני אבא שבשמיים.

התפילות ההמוניות, המתנהלות לפי מנהגים שונים, עולות ביחד לריבונו של עולם. דווקא בערבות אוקראינה מרגישים החסידים יותר מכל קרובים לקדוש ברוך הוא. על גדות אגם התשליך, יושבים זה על יד זה אברך עבדקן וחוזר בתשובה טרי, גזירה שווה להם: הבקשה מאבא. הדמעות, התפילות, הבקשות.

ההרגשה כאילו רבי נחמן בעצמו סתובב בין בתי המדרש, ומדרבן את המבקשים, מעודד את המתקשים, ועוזר לכל אחד בהעלאת תפילותיו למעלה. הרגשה עילאית. התרוממות הרוח. הגוף נשאר למטה, אבל הנפש, אוי הנפש, עולה מעלה מעלה בתחינה ובקשה. זוהי אומן. זה רבי נחמן. וזהו עם ישראל בתפארתו.

ההכנסת אורחים באומן, ראויה לפרק נפרד. נתינה ללא גבולות. אנשים ששמו לעצמם מטרה להקל את חייהם של העולים, לתת להם מכל טוב. לתת בשביל שטעמו של רבי נחמן – יישאר מתוק. אלא שהשנה הם התעלו על עצמם. הכנסת האורחים של שיינר, זכתה לתרומה נכבדה, ואל העיירה הגיעו עשרה שפים שעמלו בימים שקדמו לחג, על הכנת ארוחות גורמה. הכל היה כיד המלך. דגים, בשרים, מנות אחרונות. מכל מנה כמה סוגים - ובשפע בלתי מוכר. אשריהם ישראל.

גם דרמות לא חסרו. בעיצומו של החג נפל נכדו של הרב שלום ארוש, ממשפיעי ברסלב, ילד כבן שנתיים, מקומה גבוהה, ונפצע באורח בינוני. הילד הועבר לבית חולים בקייב, כשאליו מתלווים מספר עסקנים מחסידות ברסלב. באומן נערכו תפילות לשלומו. במוצאי החג יוטס הילד להמשך טיפול בישראל, יחד עם בני משפחתו.

מקרה מצער אחר אירע דווקא ב'עיר האוהלים'. עקב מצוקת הלינה באומן, מקימים עסקנים 'עיר אוהלים' של ממש, במרחק ק"מ וחצי מהציון. האוהלים מצוידים בכל טוב, והשוהים זוכים למיטות, מקלחות, וכל הנצרך לשהות בת מספר ימים. במהלך החג, חלו כאלף מהמתאכסנים באוהלים בשפעת, שכבר הספיקה לקבל את הכינוי 'שפעת האוהלים'. עדיין לא ברור מה מקור השפעת, ויש החושדים בארוחת החג שהחמיצה. רבים מדרי האוהלים לקו בכאבי בטן, על כל התסמינים, וביום השני של החג הגיעו אל המקום רופאים כדי לסייע לחולים.

הלוגיסטיקה בהבאת רבבות המתפללים, עלולה להסתיים בעגמת נפש עבור חלק מהמתפללים. השנה, עקב מחירי הטיסה הגבוהים, נסעו רבים בטיסות קונקשן, דרך ארצות מזרח אירופה. כמה מאות מתפללים שנסעו דרך ריגה שבלטביה, צפויים להיתקל בקשיים בחזרה לארץ. שכן, חברת התעופה הודיעה כי לא תוכל לעמוד ביעד הזמנים שהבטיחה לנוסעים. העסקנים באומן מנסים להסדיר את העניין.






































































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 39 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד