ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
לאחר שנים של חקירה והאשמות

חשד לניהול כת: כתב אישום הוגש נגד אהרון רמתי

לאחר שנים של חקירה והאשמות: כתב אישום הוגש הבוקר נגד אהרון רמתי מנהל סמינר דרכי מרים בירושלים • מכתב האישום עולה תמונה קשה של ניצול והתעללות

חשד לניהול כת: כתב אישום הוגש נגד אהרון רמתי
אהרן רמתי צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בבית המשפט המחוזי בירושלים הוגש הבוקר (חמישי) כתב אישום נגד אהרון רמתי, מנהל סמינר דרכי מרים בירושלים, בחשד שעמד בראש כת. כתב האישום כולל החזקה בתנאי עבדות, שיבוש הליכי משפט ותקיפת קטין. כתב האישום הוגש לאחר שעורכי דינו ויתרו על השימוע שהיה אמור להתקיים בעניינו.

מתוך כתב האישום עולה תמונה קשה של ניצול. בין היתר, רמתי טען בפני הנשים כי מוסד הנישואים אינו דבר רצוי עבורן, וגם הבאת ילדים לעולם אינה דבר שיש לשאוף אליו, בשל המצב הרוחני שבו העולם שרוי. כל שידוך של אישה מהסמינר היה צריך לקבל את אישורו הבלעדי. עוד נכתב כי הנאשם גרם לנשים להבין שכל פעולה בניגוד להוראותיו, לרבות בסמינר, תוביל אותן לגיהנום ותמיט עליהן אסונות שונים.

לפני כארבעה וחצי חודשים פורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', כי המשטרה פשטה על המדרשייה של הרב אהרן רמתי - באר מרים, בשכונת נווה צבי בירושלים.

חודשים ספורים קודם לכן מחלק הונאה בירושלים, פתח בחקירה בחשד כי כ-50 בנות חרדיות/דתיות המתגוררות במתחם, בהן קטינות, נשואות והורים לילדים - הוחזקו במקום בבידוד חברתי ותנאי עבדות, תוך ענישה אסורה וביצוע עבירות גם בילדים.

במאי 2015 המשטרה פשטה על המדרשייה, אז שכנה בשכונת סנהדריה, בעקבות טענות של הורים על כך שהרב מנהל כת במקום. מה שהביא לחידוש החקירה זו העובדה שחלק מהבנות, גם כאלה שלמדו שם במשך עשור, עזבו את המדרשייה והגישו תלונה במשטרה.

על פי חשד המשטרה, קטינים בני 5-11 חוו התעללות קשה, בנות הסמינר הוחזקו בתנאי עבדות, מה שבין היתר העלה חשד להתנהלות עם מוטיבים של כת.

בפשיטה של המשטרה, נעצר מנהיג הקהילה וכן תשע בנות להן יש חלק אקטיבי בפעילות. בנוסף עוכבו לחקירה 8 בנות ונשים. גם הפעם הפעילות נעשתה בשיתוף רשויות נוספות.

ראשיתה של הפרשה בדיווחים שהגיעו לידי יחידת ההונאה ופשיעה כלכלית של מחוז ירושלים, מהם עלה חשד לקיומה קהילה הפועלת במעטה של סמינר נשים שחיות יחד עם ילדיהם בדוחק וצפיפות במתחמי המגורים, כשבראש הסמינר עומד אדם שעפ"י החשד מבצע עבירות שונות כלפיהן וכלפי ילדיהן, וזאת במשך שנים ארוכות.

עם התקדמות החקירה שלוותה ע"י הפרקליטות (אזרחית), אספו חוקרי המשטרה לאורך החודשיים האחרונים עדויות וראיות שהצביעו על החשוד המרכזי (שנות ה- 60, ירושלים), כמי שעומד בראשה של הקהילה, ועפ"י החשד שולט באופן אבסולוטי בחייהן של כ – 50 הנשים, המתגוררות במתחם ונתונות למרותו עד לכדי בידודן מהחברה ומבני משפחותיהן, ובנוסף עלה כי הילדים עד גיל 5, מוחזקים מדי יום במתחם בבידוד מוחלט.

עוד עלה, כי כלפי אותן נשים, נוקט החשוד עפ"י החשד בדרכי ענישה שונות, וכי הן עובדות במקצועות שונים שאושרו ע"י החשוד, כשחלק משכרן מועבר ישירות לידיו, אותו משלשל לכיסו הפרטי.

כאמור, ב-ט"ז טבת תש"פ החקירה עברה לשלב הגלוי, וכוחות המשטרה בהם לוחמי מג"ב בשיתוף המרכז הישראלי לנפגעי כתות, גורמי הרווחה, כב"ה, מנהל הגז, מחלקת ההנדסה של עיריית ירושלים ומשרד החינוך, פשטו על המתחם בשכונת הבוכרים, ועצרו את החשוד המרכזי אהרון רמתי וכן 8 נשים נוספות שעפ"י החשד פעלו יחד עמו.

לאחר מעצרו של רמתי, חוקרי המשטרה גבו עדויות מכ-120 מעורבים, ביניהם כ-60 נשים ששהו בסמינר. בנוסף נערכו גם עימותים רבים. בשלהי ימי מעצרו, כשלושה שבועות, למרות הגשת הצהרת תובע - התגלו קשיים מסויימים מה שהביא לדחייה בהגשת כתב האישום.

בהגשת כתב אישום תוך כדי מעצר, אין צורך לערוך שימוע, דבר שחוסך זמן רב. אולם כאמור התגלו קשיים בהוכחת הראיות להחזקה בתנאי עבדות - אולם כאמור היום הודיעה בפרקליטות על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע, גם על העבירה הזו, שהיא לכאורה החמורה ביותר בכתב האישום.

עם שחרורו ממעצר לפני כחודש וחצי, מסר פרקליטו עו"ד אילן כהן, "כפי שאמרנו מלכתחילה, בתיק הזה לא היה שום מקום לפתיחת חקירה פלילית, ובוודאי שלא מקום לעשות אותה תחת תנאי מעצר. גם היום, כשלושה שבועות לאחר שהלקוח שלי עצור, הבנות נמצאות בדירה מיוזמתן ומרצונן, ומנהלות שם משק בית. אני תקווה שהפרקליטות תנצל את הימים האלה כדי לבחון שוב את תיק החשדות ולהורות על סגירתו".

לפני כחודש הודיעה הפרקליטות לעורכי דינו, כי בכוונתה להגיש נגדו כתב אישום חמור הכולל בין היתר אחזקה בתנאי עבדות, וכאמור, הבוקר הוגש נגדו כתב האישום.

סמינר רמתי אהרון רמתי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד